Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 11:47
  #1
Medlem
Är bil intresserad och vill verkligen hjälpa till med att utveckla visa mekaniska delar av bilsidospegel som kan ge mer säkerhet för bilägarna men vet ej vem jag ska vända mig till. Jag har gått fordonteknisk program och har jobbat lite som mekaniker. Tips?
Citera
2017-08-08, 12:15
  #2
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasonly
Är bil intresserad och vill verkligen hjälpa till med att utveckla visa mekaniska delar av bilsidospegel som kan ge mer säkerhet för bilägarna men vet ej vem jag ska vända mig till. Jag har gått fordonteknisk program och har jobbat lite som mekaniker. Tips?

Ring Volvo Cars - Göteborg, 031-590000. Be att få tala med, eller få kontaktuppgifter till konstruktions-/utvecklingschefen för rutor/speglar. Förklara ditt ärende och han borde kunna hänvisa dig vidare till konstruktionsansvarig.
Citera
2017-08-08, 22:11
  #3
Medlem
Många biltillverkare vill inte träffa privatpersoner i sådana här ärenden såvida inte personen i fråga har patent på sin lösning.

Sidospeglarna är nog också utrotningshotade då flera underleverantörer för närvarande jobbar med att ta fram kamerabaserade system istället, bland annat Valeo, Continental, Panasonic m.fl..
Citera
2017-08-11, 07:52
  #4
Medlem
Kontakta biltillverkare och deras underleverantörer, men utan något speciellt i bagaget så kommer det nog bli väldigt svårt. Konkurrensen är hård. Antingen behöver du en extensiv utbildning bakom dig eller så behöver du ha utvecklat någonting som du kan visa upp, en prototyp eller en innovativ lösning som är väl dokumenterad och testad som biltillverkaren kan tänka sig vara intresserad av.

Om du har tagit fram något som du tror kan vara av nytta för biltillverkaren så är det ett måste för dig att först söka patent på det innan du kontaktar tillverkaren. Mycket för din egen skull men också för att de vill ha bevis på att det är din lösning och ingenting som kan ha läckt från någonstans, eller riskerar att utvecklas av någon annan och släppas innan dem.
Citera
2017-08-12, 21:25
  #5
Medlem
Tack för tipset. Planerar att prata med några som kan hjälpa med att tillverka ett protoryp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback