Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-08, 11:20
  #1
Medlem
har fastnat för en silvrig fullutrustad E320 cdi 2003.

har provkört och allt går och växlar perfekt. rostfri och välservad. hittar inga fel alls med bilen. ren carfax. 12 ägare . många inom samma familj/släkt.

men har 0 erfarenhet av denna modell. den har gått 36k mil men väl servad och fullstämplad service bok.

några kända fel ? är det en "mardröms modell"?

tips och råd?
Citera
2017-08-08, 13:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop
har fastnat för en silvrig fullutrustad E320 cdi 2003.

har provkört och allt går och växlar perfekt. rostfri och välservad. hittar inga fel alls med bilen. ren carfax. 12 ägare . många inom samma familj/släkt.

men har 0 erfarenhet av denna modell. den har gått 36k mil men väl servad och fullstämplad service bok.

några kända fel ? är det en "mardröms modell"?

tips och råd?
Här finns en del råd. Listan på dåliga grejer är låååång...

Notera: ”By August 2008 there was an epidemic of failures with fresh reports every couple of days, dealers quoting £11k to fix and Mercedes usually refusing to pay which effectively writes off a 2003 E-Class as scrap.”.

Mardrömsmodell var inget dåligt uttryck. Men du kan ha tur.
__________________
Senast redigerad av Redax 2017-08-08 kl. 13:11.
Citera
2017-08-08, 13:28
  #3
Medlem
Vad sägs om att helt enkelt bara använda sunt förnuft? Om du får bilen till ett "kanonpris" så varför inte. Med kanonpris menar jag i stil med 5 000 kr, kanske 10 000 kr om den verkligen glänser i solen och går som ett schweiziskt urverk.

Mercedes har väl inte tillverkat något av kvalitet på årtionden jämfört med märken till halva priset. Men 36 000 mil, 14 år gammal... Tja - kanonpris som sagt.
Citera
2017-08-08, 14:53
  #4
Medlem
all el funkar i den jag eventuellt köper. inga oljeläckage alls eller liknande. inge rost

vill gärna höra lite från er som känner eller själv ägt/äger w211an med

tack för länken, hjälpte mig ytterligare att kolla efter eventuella fel den kan ha
Citera
2017-08-08, 15:08
  #5
Medlem
Monarscoots avatar
Jag har en 02 som jag har som vinterbil. Den har gått 38000 mil. Motor och låda går klockrent. Går snålt. Rostblämmor här och där, särskilt bakluckan. Kolla bromsrören efter rost. De sitter rätt utsatt och mina var sönderrostade (allihop). Det är ingen sexig bil men den tar dig bekvämt dit du ska.
Citera
2017-08-08, 15:34
  #6
Medlem
IceEyess avatar
Mercedes kring dessa årgångar drogs med synnerligen elakartade rostangrepp och även diverse elfel. Fast är den rostfri så är det säkerligen ett trivsamt köp, förutsatt att man håller efter den.
Citera
2017-08-08, 20:26
  #7
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Just 320 cdi lider av plötsliga och oförklarliga elfel. Kabelstammen som troligen går på torpedväggen brukar ge intressanta resultat om man ruskar lite på den...

Den kan går som en klocka i 15000 mil till men också stanna för att aldrig mer starta nästa vecka. Är den billig och du kan avvara pengarna om skiten träffar fläkten så köp. Trevliga bilar.
Citera
2017-08-09, 00:28
  #8
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop
har fastnat för en silvrig fullutrustad E320 cdi 2003.

har provkört och allt går och växlar perfekt. rostfri och välservad. hittar inga fel alls med bilen. ren carfax. 12 ägare . många inom samma familj/släkt.

men har 0 erfarenhet av denna modell. den har gått 36k mil men väl servad och fullstämplad service bok.

några kända fel ? är det en "mardröms modell"?

tips och råd?
Ja, jag vet vad som gäller.

W211 (2002-2009) har egentligen bara två svagheter, SBC-bromssystem och delvis känslig elektronik. Båda dessa svagheter blev åtgärdade med faceliften i juni 2006.

Eftersom du är intresserad av en w211 som är äldre än 2006, så bör du kontrollera att all elektronik funkar som den ska, du bör även ta reda på om SBC-bromsenheten är bytt, detta kan annars bli ganska dyrt att byta.

Generellt är 36.000 mil inte jättemycket för en W211, är den välservad bör den rulla 20k till utan större problem, modellen är vanlig som taxi och där har den bevisat sin slitstyrka, många rullar på trots +60.000 mil.
Tänk dock på att vissa reparationer kan bli dyra, speciellt eftersom 320 är sexcylindrig motor, - en viss budget för oförutsedda utgifter bör du ha.
Rost är inget större tema på E klass efter produktionsomställningen för w211 i februari 2002.
Priset ska vara max 40.000:-
Citera
2017-08-09, 15:36
  #9
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, jag vet vad som gäller.

W211 (2002-2009) har egentligen bara två svagheter, SBC-bromssystem och delvis känslig elektronik. Båda dessa svagheter blev åtgärdade med faceliften i juni 2006.

Eftersom du är intresserad av en w211 som är äldre än 2006, så bör du kontrollera att all elektronik funkar som den ska, du bör även ta reda på om SBC-bromsenheten är bytt, detta kan annars bli ganska dyrt att byta.

Generellt är 36.000 mil inte jättemycket för en W211, är den välservad bör den rulla 20k till utan större problem, modellen är vanlig som taxi och där har den bevisat sin slitstyrka, många rullar på trots +60.000 mil.
Tänk dock på att vissa reparationer kan bli dyra, speciellt eftersom 320 är sexcylindrig motor, - en viss budget för oförutsedda utgifter bör du ha.
Rost är inget större tema på E klass efter produktionsomställningen för w211 i februari 2002.
Priset ska vara max 40.000:-
Håller med!
Jag gav 60.000,- för min W211 280 CDI, men det är en facelift utan SBC och med 7G-tronic, och bilen hade gått betydligt mindre än 36k mil.
Älskar treliters V6:an i kombination med denna växellåda! Den går till och med hyfsat snålt, om man bortser från stadstrafik då den vill ha en liter per mil.

Edit: Tänk på att det knappt skall gå att märka när den växlar om du inte gör kickdown eller åtminstone trycker ner gaspedalen hårt och plötsligt! Växlar den det allra minsta ryckigt finns det risk för att elplattan i växellådan är slut, och detta slutar med att den hänger sig på en växel.
Själv åker jag på att byta den nu, och det går loss på ett antal tusenlappar!
Vågar inte ens tänka på vad det skulle kosta hos Hedins...
__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2017-08-09 kl. 15:50.
Citera
2017-08-09, 22:13
  #10
Medlem
Yggdrasil12s avatar
grannen har en w211 kombi , rostangrepp på tankupphängningen, sedan under hjulhusen så ta en titta där för där bakom tyget är det nog rost
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback