Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-10, 00:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realokerad
Haha, nej!
Jag var nog trött och har missförstått att det gällde ny bil givetvis.
Jag syftade endast på utbudet av välutrustade bilar på begagnatmarknaden. Det är lättare att hitta en välutrustad 530 än en 520 där, och iom att ekonomin på de större motorerna har förbättrats med tiden, så kan man kanske lättare "unna sig" en 530 i den avvägningen..
Ursäkta missförståndet, men kanske gav det en viss poäng ändå.

Mvh
Det blir en tjänstebil, lutar åt 520 med mycket utrustning Önskar jag hade 100k till och lägga på utrustning för 530d
Citera
2017-08-10, 08:20
  #14
Medlem
Finns nog inget tråkigare att köra än en snåldiesel, 520d är riktigt seg och inget jag skulle vilja köra runt i. I övrigt är dock nya 5-serien en trevlig bil.
Citera
2017-08-10, 11:42
  #15
Medlem
Aha, jag fattade inte att det gällde ny bil. 520 är inte alls så pjåkig och ganska pigg. Men det är ingen sexa, så motorkulturen är som sagt tråkigare. Nåja, då kanske det kan vara värt att utrusta 520 istället.
Citera
2017-08-10, 12:50
  #16
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Givetvis, problemet är att har råd med en 530d och ingen fin utrustning, inga roliga fälgar, M eller exclusive paketet kan jag glömma...
Köper jag däremot en 520d kan jag fylla den med godis ..

Tittade lite snabbt pa mobile.de. nya 520d M-pack börjar vid 50k EUR, 530d M-pack vid 65K.
Om det hade varit mina pengar hade jag istället köpt en "ny" 535d (F10/F11) och sparat en massa pengar.

Citera
2017-08-11, 18:34
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Det blir en tjänstebil, lutar åt 520 med mycket utrustning Önskar jag hade 100k till och lägga på utrustning för 530d

Ok, jo jag förstår att det blir en svår avvägning i det läget. Det bästa är ju givetvis om du kan bli helt nöjd.
Annars riskerar man väl att något ligger och gnager sedan.
Jag hade 520d tidigare och kör nu en 530d, dock inte nya bilar.
Men jag skulle inte kunna gå tillbaka till 520 nu, inte gärna iaf. Fördelarna är väl ganska uppenbara med stor motor, när förbrukning och utsläpp etc är rimliga.

Jag har haft samma önskemål och samma problematik, men annan situation.
Det blir ofta väldigt dyrt om man vill ha allt rätt.
Jag har inte möjligheter att köpa nytt, men är så nöjd nu med utrustningen och effekt, att jag inte vill byta bil igen.
Jag vet hur svårt det är att hitta ett objekt med "alla rätt", så när man skall byta sedan och nu har vant sig med all utrustning (klart man vill /måste ha det igen) så blir det dyrt.
"Smakar det så kostar det" gäller både fattig och rik..

Men låter nog ändå, iom företagsbil osv, att välja en 520 då istället. De är givetvis tillräckliga på många sätt och en del utrustning måste/ vill man gärna ha.
Jag rekommenderar varmt farthållare med bromsfunktion.

Mvh
Citera
2017-08-12, 10:20
  #18
Medlem
ninjatorrents avatar
Jag rekomenderar en välutrustad 520d framför en snik 530. Sen när du tröttnar på effekten gör du en dpf delet och steg 1 programvara så blir det som en ny bil
Citera
2017-08-12, 11:54
  #19
Medlem
_killahs avatar
Står i samma val nu nästan.
Dock blir det ingen sprillans ny bil.
Står och väljer mellan en lite nyare 520d eller en lite äldre 530.

Har märkt, som många andra sagt, att begagnatmarknaden av bättre utrustade 530 är generösare.

Ägde tidigare en 520d -13 och håller nu på kolla på en 530 -13.
Citera
2017-08-12, 23:46
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Givetvis, problemet är att har råd med en 530d och ingen fin utrustning, inga roliga fälgar, M eller exclusive paketet kan jag glömma...
Köper jag däremot en 520d kan jag fylla den med godis ..

Har ungefär samma problem fast kollar på Mercedes. Vill helst ha V6 dieseln men får då leva med standardutrustning och något litet tillval, alternativet är den ca 100k billigare 220d som inte är rolig någonstans men duger givetvis och istället ha massor av extrautrustning och exklusivare tillval.

Det blir nog en 220d.

Trist när det ska vara så extremt häftigt prispåslag på 6orna..
Citera
2017-08-13, 10:43
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Har ungefär samma problem fast kollar på Mercedes. Vill helst ha V6 dieseln men får då leva med standardutrustning och något litet tillval, alternativet är den ca 100k billigare 220d som inte är rolig någonstans men duger givetvis och istället ha massor av extrautrustning och exklusivare tillval.

Det blir nog en 220d.

Trist när det ska vara så extremt häftigt prispåslag på 6orna..

Var också kollat på Mercor. Då E 350e eller c350e.
Citera
2017-08-20, 21:11
  #22
Medlem
mg57s avatar
530d helt klart 520d är ju fruktansvärt slö och tråkig på alla sätt och vis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback