Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-08, 10:54
  #1
Avstängd
Har en Asus X555BA köpt på netoonet för 4990kr, den har 8gb ram i dagsläget och jag undrar om någon vet om jag kan sätta i ett extra 8gb ramminne?
Tacksam för svar!
Citera
2017-08-08, 10:59
  #2
Avstängd
Bloodybiffs avatar
Det står jäkligt luddigt i specen!

Minne
Minnestyp SODIMM DDR4
Minneshastighet 1600 MHz
Minne som ingår 8 GB
Maximalt minne 16 GB
Minnesplatser 1 st
Lediga minnesplatser 1 st

Men oavsett om det bara finns en plats så kan du ju sätta i ett 16 gigs.

Öppna luckan och kolla!
Citera
2017-08-08, 10:59
  #3
Medlem
Det är väl självklart!
Inte fasen lämnar man ut en fullbestyckad pc om man har möjlighet att sälja mer minne till köparen?
Citera
2017-08-08, 11:06
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Det är väl självklart!
Inte fasen lämnar man ut en fullbestyckad pc om man har möjlighet att sälja mer minne till köparen?
Ska plocka isär nu och kolla. Återkommer strax.
Citera
2017-08-08, 11:28
  #5
Avstängd
Undrar fortfarande samma fråga.

Försökte ta bort plast höljet men det sitter som fan och jag har inga verktyg här.
Citera
2017-08-08, 16:04
  #6
Avstängd
Någon som vet?
Citera
2017-08-08, 16:25
  #7
Medlem
199702042s avatar
Men? Du har ju fått svar.
Uppgradera till 16 eller stanna på 8.
Sen är det väl bara att pallra in på Netonnet och säga hej jag har snortat massa Concerta osv osv, köpt hos er, jasså - ok.399? Perfekt tack.
Citera
2017-08-08, 17:47
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Men? Du har ju fått svar.
Uppgradera till 16 eller stanna på 8.
Sen är det väl bara att pallra in på Netonnet och säga hej jag har snortat massa Concerta osv osv, köpt hos er, jasså - ok.399? Perfekt tack.
Haha din snepinkade datamupp ursäkta att jag inte har facit på denna fråga. Men det jag undrar är ju som sagt om jag har 1st ledig ramplats. Jag förstår alternativet att köpa 16gb ramminne men det är ju billigare att köpa ett 8gb till och sätta i liksom.
Citera
2017-08-08, 18:21
  #9
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitalinConcerta
Haha din snepinkade datamupp ursäkta att jag inte har facit på denna fråga. Men det jag undrar är ju som sagt om jag har 1st ledig ramplats. Jag förstår alternativet att köpa 16gb ramminne men det är ju billigare att köpa ett 8gb till och sätta i liksom.

Ja men vafan? Alltså, ny-snortad pissluder,,som första svaret du fick så är det endast en (1) plats för minnet.
Köp ett skruvmejsel-set och lite verktyg.
Citera
2017-08-08, 19:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Ja men vafan? Alltså, ny-snortad pissluder,,som första svaret du fick så är det endast en (1) plats för minnet.
Köp ett skruvmejsel-set och lite verktyg.
Jo, men notera att specifikationen säger 1 plats och 1 plats ledig.

Den rimliga tolkningen av det borde då vara att maskinen har 8 GB som sitter ytmonterat direkt på kretskortet och det finns 1 tom plats för att utöka med mer minne. Dvs att ett 8 GB minne skulle ge 16 GB totalt - inte att man behöver lyfta ut ett gammalt 8 GB-minne för att trycka in ett 16 GB-minne.

Eftersom specifikationen dessutom säger att datorn kan ha max 16 GB så skulle det då också betyda att man inte kan sätta ett 16 GB minne i ledig slot.

Ovanstående bekräftas om man pallrar sig till Asus och läser:
https://www.asus.com/Laptops/X555BA/specifications/

Citat:
DDR4 2133 MHz SDRAM, 4 GB, up to 16 G, OnBoard Memory 4 GB / 8 GB, 1x DIMM socket, DIMM Up to 8 G

Så lite onödiga hårda ord i tråden - finns inte någon option (eller behov) av att köpa 16 GB-modul för att få 16 GB totalt.
Citera
2017-08-08, 21:27
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jo, men notera att specifikationen säger 1 plats och 1 plats ledig.

Den rimliga tolkningen av det borde då vara att maskinen har 8 GB som sitter ytmonterat direkt på kretskortet och det finns 1 tom plats för att utöka med mer minne. Dvs att ett 8 GB minne skulle ge 16 GB totalt - inte att man behöver lyfta ut ett gammalt 8 GB-minne för att trycka in ett 16 GB-minne.

Eftersom specifikationen dessutom säger att datorn kan ha max 16 GB så skulle det då också betyda att man inte kan sätta ett 16 GB minne i ledig slot.

Ovanstående bekräftas om man pallrar sig till Asus och läser:
https://www.asus.com/Laptops/X555BA/specifications/



Så lite onödiga hårda ord i tråden - finns inte någon option (eller behov) av att köpa 16 GB-modul för att få 16 GB totalt.

Tack mannen för korrektionen! Enkelt översatt är alltså att jag har en ledig plats utöver det jag redan har? Ursäkta om jag är trög inom detta.
Citera
2017-08-08, 21:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitalinConcerta
Tack mannen för korrektionen! Enkelt översatt är alltså att jag har en ledig plats utöver det jag redan har? Ursäkta om jag är trög inom detta.
Precis. Tom plats som lämpligen används för en 8GB-modul.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback