Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-08, 13:59
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Åk till Pattaya, hyr en billig lägenhet...och ta jobb som dansare i en bar!

tror inte du är den riktiga Bizmark !!!
Citera
2017-08-08, 14:49
  #14
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Åk till Pattaya, hyr en billig lägenhet...och ta jobb som dansare i en bar!
Ja hellre någonstans i Asien än Europa både ekonomiskt samt klimatet och den asiatiska mentaliteten. Fast kanske inte som dansare för det har dom betydligt bättre själva där.
Enda fördelen med Europa och EU är att man får tillgång till det sociala skyddsnätet i form av sjukvård rättsväsendet mm och att slippa visum tvånget.
Citera
2017-08-08, 15:28
  #15
Medlem
studioxswes avatar
Antar din fru målar och du spelar elektronisk musik? Va i helvete ska ni till Berlin o göra? - Kul att första inlägget blir en såhär tråd, tar lite popcorn.
Citera
2017-08-08, 15:50
  #16
Medlem
Merwinnas avatar
Kan du inte ta tjänstledigt tre månader, flytta ner (bo på billigt vandrarhem t.ex.) och börja söka arbete och bostad, så ser du hur det går? Utan att bränna dina skepp? Det kanske räcker med tre månader också, för att uppleva det som du tror dig kommer att kunna uppleva i Berlin. Jag tror nämligen att du drömmer...
Citera
2017-08-09, 08:19
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan du inte ta tjänstledigt tre månader, flytta ner (bo på billigt vandrarhem t.ex.) och börja söka arbete och bostad, så ser du hur det går? Utan att bränna dina skepp? Det kanske räcker med tre månader också, för att uppleva det som du tror dig kommer att kunna uppleva i Berlin. Jag tror nämligen att du drömmer...

Visst kanske det är en dröm… en dröm att kliva ur hamsterhjulet…På detta sätt så borde det garanterat bli så.
Men det kanske bara är jag som drömmer om vad som borde gjorts och inte gjordes…

Visst skulle det vara smart att ta tjänstledigt osv, men jag tror man måste klippa banden för att försöka på riktigt, annars blir det för lätt att flytta tillbaks när svårigheterna dyker upp, vilket de med garanterad säkerhet kommer att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Antar din fru målar och du spelar elektronisk musik? Va i helvete ska ni till Berlin o göra? - Kul att första inlägget blir en såhär tråd, tar lite popcorn.

Nä Inget måleri å ingen elektronisk musik, kul att börja på nytt i en ny stad med nya eller inga förutsättningar.
Citera
2017-08-09, 09:38
  #18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomat-kungen
Visst kanske det är en dröm… en dröm att kliva ur hamsterhjulet…På detta sätt så borde det garanterat bli så.
Men det kanske bara är jag som drömmer om vad som borde gjorts och inte gjordes…

Visst skulle det vara smart att ta tjänstledigt osv, men jag tror man måste klippa banden för att försöka på riktigt, annars blir det för lätt att flytta tillbaks när svårigheterna dyker upp, vilket de med garanterad säkerhet kommer att göra.



Nä Inget måleri å ingen elektronisk musik, kul att börja på nytt i en ny stad med nya eller inga förutsättningar.

Jag är rädd att ni kommer att bli väldigt isolerade. De "häftiga" scener ni tänker er är a) bara för ungdomar och b) inte så häftiga de heller för dom som är där. Och som invandrare, 50-åringar, och dessutom utan att kunna tyska, så tror jag att det blir väldigt svårt att finna nya vänner. Vilka är det du skulle VILJA träffa - ungdomar (de kommer att se dig som en gubbe), eller övervintrade punkare i din egen ålder..?
Som sagt: jag tror att du drömmer om något som inte finns, varken i Berlin eller någon annanstans...
Citera
2017-08-09, 10:38
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är rädd att ni kommer att bli väldigt isolerade. De "häftiga" scener ni tänker er är a) bara för ungdomar och b) inte så häftiga de heller för dom som är där. Och som invandrare, 50-åringar, och dessutom utan att kunna tyska, så tror jag att det blir väldigt svårt att finna nya vänner. Vilka är det du skulle VILJA träffa - ungdomar (de kommer att se dig som en gubbe), eller övervintrade punkare i din egen ålder..?
Som sagt: jag tror att du drömmer om något som inte finns, varken i Berlin eller någon annanstans...


HAHA, det låter nästan som du tycker jag ska kliva ner i graven direkt...
Citera
2017-08-09, 10:52
  #20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomat-kungen
HAHA, det låter nästan som du tycker jag ska kliva ner i graven direkt...

Nejdå, jag är inte så långt efter i ålder själv, och just därför vet jag att det är svårt att få nya vänner i den åldern. Har också flyttat till en ny stad i medelåldern, inom Sverige. Folk har redan sina vänkretsar färdiga i den åldern, och mest umgås de med sina vuxna barn och eventuella barnbarn och övrig släkt. De som fortfarande springer ute på krogen är ofta rätt sunkiga och vilsna i tillvaron, med alkoholproblem o.s.v.. Man går på restaurang med familj och vänner, och där kan inte en utomstående bryta sig in och lära känna någon i sällskapet. I sällsynta fall kan det hända att en medelålders person tar sig in i en grupp med unga singlar, men då blir det oftast som något slags "maskot".

Och lägg till detta att ni inte talar samma språk om det ska ske i Berlin...
Citera
2017-08-09, 11:23
  #21
Medlem
Du har rätt i allat du skriver...

jag har inte så mycket vänner jag umgås med det blir mest att man pratar i telefon. visst drömmer jag men de vore så skönt att kliva den redan upptrampade stigen... Man behöver i och för sig inte byta stad eller land för det, kanske räcker med att säga upp sig från sitt trygga arbete.

Men varför ska man välja det trygga enkla å tråkiga, när man kan göra annorlunda... dvs kasta allt överända utan att byta sin gamla fru mot en ny yngre och köpa sportbil. Men som sagt det kanske bara är en medelålderskris, om ett par minuter/timmar/dagar/veckor/månader/år kanke jag är ganska nöjd att jag stannad i serige... å fortsatte med att sitta under korkeken och lukta på blommorna.
Citera
2017-08-09, 11:36
  #22
Medlem
Svenskar umgås helst med släkt, i par osv. Speciellt om de har kommit upp i åren. Latinos och amerikaner har ett mer inkluderande förhållningssätt. (Svepande generaliseringar!). Ja nu var det berlinare...
Men välvilja hos andra är till stor del beroende av huruvida du ligger någon till last, eller inte.
Har du tänkt dig att "ta vilka jobb som helst" behöver du kunna fatta instruktioner och helst undgå att bli lurad, räcker språkkunskaperna för det...När man förstår att du inte är turist med outsinlig plånbok (tyskar föredrar fortfarande Geld) kanske gemytet blir något svalare.
Och du lär få mördande konkurrens av fantomarbetsmyrorna från Polen. Tyvärr är det svårt att leva upp till deras kapacitet.
Detta om jobb. Kan du ordna försörjning/buffert, så go for it! Det är något tilltalande med folk som vägrar begrava sina drömmar...
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2862286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback