Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-08-10, 19:28
  #37
Medlem
Floridasidans avatar
Har sökt på ARN-BKK olika datum ett halvår framåt och inte en enda gång är ToR billigare än en enkel. Om det är så vanligt kan väl någon ge ett exempel så man kan se ifall det stämmer?
Citera
2017-08-12, 00:39
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Har sökt på ARN-BKK olika datum ett halvår framåt och inte en enda gång är ToR billigare än en enkel. Om det är så vanligt kan väl någon ge ett exempel så man kan se ifall det stämmer?

Jag har sett ett par gånger att det varit billigare med ToR till just Bangkok, därför tog jag det som ett exempel. Som någon annan sa, det beror lite på vad man hittar!
Citera
2017-08-12, 01:07
  #39
Medlem
heffaheffas avatar
Ett tips jag läst är att inte samla poäng/flygmil på sådana resor. För många "missade" flyg och bolaget kan frysa ditt konto o ta alla poäng/flygmil och porta dig från att i framtiden boka resor med bolaget/flygalliansen.
Citera
2017-08-12, 01:19
  #40
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heffaheffa
Ett tips jag läst är att inte samla poäng/flygmil på sådana resor. För många "missade" flyg och bolaget kan frysa ditt konto o ta alla poäng/flygmil och porta dig från att i framtiden boka resor med bolaget/flygalliansen.

Det finns några sådana bevisade fall där flygbolaget nollställer ditt konto eller fryser det. Däremot så finns det mig veterligen inget fall där en resenär blivit portad från att köpa biljetter.

De fall jag har läst om har varit gravt missbruk och inte enstaka resor. Typ en resenär som frekvent köper resa A-B-C men alltid skippar sista flighten. Detta för att A-B är mycket dyrare än A-C.
Citera
2017-08-12, 10:13
  #41
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comprende.
Jag har sett ett par gånger att det varit billigare med ToR till just Bangkok, därför tog jag det som ett exempel. Som någon annan sa, det beror lite på vad man hittar!

Nästa gång kan du väl lägga ut info här så man kan få se med egna ögon, misstänker att det är extremt ovanligt om det ens händer, skulle vara kampanj på ToR som inte gäller enkelresor kanske....
Citera
2017-08-12, 11:38
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Nästa gång kan du väl lägga ut info här så man kan få se med egna ögon, misstänker att det är extremt ovanligt om det ens händer, skulle vara kampanj på ToR som inte gäller enkelresor kanske....

Problemet är att priserna kan ändras kraftigt nästa sekund, det är ofta på kampanjer på ToR man kan hitta riktiga kap. Jag ska försöka forska vidare på det här litegrann innan jag börjar använda mig av det här "hacket". Då jag ska till Asien nu i höst för en spontanresa kan det vara till min fördel att hitta en och annan ToR som är billigare en enkelbiljetten.
Citera
2017-08-31, 09:29
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Tjena hade en tråd om detta nyligen.

Vi hade en flight från USA som gick Vegas-New York-Sverige och vi beslöt oss för att hoppa av i New York och ha några dagar och boka nytt flyg hem.

Det var inga konstigheter när vi mellanlandade i New York, vi gick bara fram till disken och bad dom att unloada vårat bagage. Vi hade väl "turen" att de inte hade hunnit ta av bagaget från vårat flyg än, vet inte hur glada de blir om man gör det när allt är ombord på nya flighten.

Det gick dock inte när vi checkade in i Vegas att endast få väskorna till New York.

Ungefär samma sak fungerade för mig på Norwegian. Biljett Malaga - Stockholm med byte i Köpenhamn. Men sen kom jag på att jag kunde hoppa av i Köpenhamn, hälsa på kompisar i Malmö och sen ta mig till Stockholm på annat sätt.

Så på första delsträckan sa jag till flygvärdinnan att jag skulle bli en no-show på sträckan Köpenhamn - Stockholm (för att inte riskera att min no-show skulle sinka avgången). Inga problem och inga efterräkningar.

Däremot vet jag att om man missar utresan på en t.o.r.-biljett annullerar de flesta flygbolag alltid hemresan.
Citera
2017-09-04, 14:24
  #44
Medlem
Råkade av en slump hitta på sas.se att en ToR är i princip dubbelt så billig som en enkel.
Jag passade på att skärmdumpa så att ni som inte tror på att det går att finna en ToR-biljett som är billigare än en enkelbiljett kanske inser att det faktiskt går! Beror som sagt lite på vad man råkar hitta

Här har ni länken: https://imgur.com/a/nBsP6

Alltså skulle jag kunna betala för ToR-biljetten för 5039kr men skita i att åka hem. Istället för att åka dit med en enkelbiljett för 9110kr.
Detta var Stockholm till Hong Kong och är bara ett exempel som jag råkade hitta nu och ville visa för er som ville ha screenshots.
Citera
2017-09-23, 21:19
  #45
Medlem
smoerreboms avatar
Finns det inga länder där en no show flaggas av flygbolagen till landets säkerhetspolis eller nåt sånt?
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2862227

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback