Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-12, 10:47
  #25
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Skruvar du in och ut i trä så försämras hållfastheten.

Bygg ordentligt för bövelen

Japp, att eventuellt göra det någon gång under de kommande 20 åren kan jag nog leva med, vi snackar inte varannan söndag lixom. Ordentligt = fattigt kök enligt föråldrade byggstandarder?
Citera
2017-08-12, 10:53
  #26
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
I teorin vore det möjligt om det bara är det innersta glaset som är trasigt, men man kommer sumpa ett par-tre glas när man försöker. Ingen vettig glasmästare kommer ta sig an det så du får i så fall göra det själv.

Vilket moment är det som kommer sumpa massa fönster? jag tänker att så länge man har en extra person som "håller glaset" jämfört med att bara ha det liggande så borde det inte vara någon skillnad? Asså jag menar det ska väl på något sätt limmas eller spikas fast, förstår inte varför det skulle vara såå mycket svårare att det blir en katastrof. Rätt tragiskt som "glasmästare" att höjden av kompetens som vill nås är att kunna byta ett glas liggande, dvs det mest basic som kan göras inom yrket.

Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Kan du inte bara ställa en liten köksö på hjul där du annars hade haft det sista 60-skåpet? Det känns som den bästa lösningen.
Det är ju en innovativ lösning men det blir ju inte så snyggt med bänkskivan eftersom det kommer bli en klar delning och antagligen rätt jobbigt att utnyttja ytan kring delningen. Får fundera på den!
Citera
2017-08-12, 11:17
  #27
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Japp, att eventuellt göra det någon gång under de kommande 20 åren kan jag nog leva med, vi snackar inte varannan söndag lixom. Ordentligt = fattigt kök enligt föråldrade byggstandarder?

Att bygga enligt rummets förutsättningar skulle vara föråldrade byggstandarder?

Vad är det för fel på folk? När det är dags att välja vad du ska jobba med, välj något som du inte kan förstöra.
Citera
2017-08-12, 13:30
  #28
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Att bygga enligt rummets förutsättningar skulle vara föråldrade byggstandarder?

Vad är det för fel på folk? När det är dags att välja vad du ska jobba med, välj något som du inte kan förstöra.

Att prioritera att fönster kan öppnas 90 grader bara "för att" när det exempelvis räcker med 70 för att lyfta av fönstret eller att allting går att lösa oavsett om det kan öppnas 90 grader eller en anser jag vara ganska föråldrat ja. Det viktigaste för vissa är att "göra som man alltid gjort" oavsett om det går att lösa på andra sätt Många konservativa människor inom bygg som gärna inte testar något nytt enligt min erfarenhet. Jag har inget behov alls av att öppna just detta fönster eftersom jag har massa andra och definitivt skulle prioritera ytterligare köksyta.
Citera
2017-08-12, 13:55
  #29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Att prioritera att fönster kan öppnas 90 grader bara "för att" när det exempelvis räcker med 70 för att lyfta av fönstret eller att allting går att lösa oavsett om det kan öppnas 90 grader eller en anser jag vara ganska föråldrat ja. Det viktigaste för vissa är att "göra som man alltid gjort" oavsett om det går att lösa på andra sätt Många konservativa människor inom bygg som gärna inte testar något nytt enligt min erfarenhet. Jag har inget behov alls av att öppna just detta fönster eftersom jag har massa andra och definitivt skulle prioritera ytterligare köksyta.

Inte "göra som man alltid gjort", utan "göra rätt".
Citera
2017-08-15, 22:47
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Att prioritera att fönster kan öppnas 90 grader bara "för att" när det exempelvis räcker med 70 för att lyfta av fönstret eller att allting går att lösa oavsett om det kan öppnas 90 grader eller en anser jag vara ganska föråldrat ja. Det viktigaste för vissa är att "göra som man alltid gjort" oavsett om det går att lösa på andra sätt Många konservativa människor inom bygg som gärna inte testar något nytt enligt min erfarenhet. Jag har inget behov alls av att öppna just detta fönster eftersom jag har massa andra och definitivt skulle prioritera ytterligare köksyta.
Bry dig inte om vad bitterfittorna skriver. En sak som kan vara bra om du ska ha köksbänk nära fönstret är att sätta ett dubbelgasfönster i stället för enkelglaset innerst för att minska problem med kondens. Är det ett fönster från trettiotalet eller sent fyrtiotal?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback