Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-07, 19:54
  #1
Medlem
trickydicks avatar
Politiske sekreteraren och ledamot i kommunfullmäktige Jonas Serneholt har kallat somalier för cancersvulst.

Han skyller på fylla.

http://www.expressen.se/nyheter/stoc...-cancersvulst/

Är det första gången en miljöpartist säger något vettigt?
Kan MP tjäna på det här?
Konsekvenser för Jonas?
Citera
2017-08-07, 19:57
  #2
Medlem
crillecrilles avatar
Citerar lite ur artikeln:
Citat:
21 juli i år skrev Jonas Serneholt ett inlägg i den stängda Facebook-gruppen "Varning i Järfälla" efter att en person delat en artikel från Nyheter i dag som enligt diskussionstråden ska handla om en gruppvåldtäkt.
I kommentaren skriver Jonas Serneholt att somalier är en "cancersvulst"
"Det är inte första gången som Somalier begår den här typen av brott, oavsett formellt medborgarskap, för medborgarskapet styr nog knappast deras könsorgan. Somalierna överhuvudtaget är en cancersvulst", skriver han enligt Stockholm Direkt.

Roligt att även MP börjar vakna till liv lite. Jag ställer mig dock frågande till ordvalet. "Cancersvulst" känns lite ovärdigt faktiskt.
__________________
Senast redigerad av crillecrille 2017-08-07 kl. 20:12.
Citera
2017-08-07, 19:58
  #3
Moderator
Strix m/94s avatar
Vi kan inte ha det så här! Till och med vattenmelonerna börjar tala sanning - vart är svensk politik på väg?

Men uttryckssättet, oaktat det politiskt inkorrekta språkbruket, antyder att Serneholt har en organisk samhällssyn och det borde han inte komma undan med, ty det har annars bara värdekonservativa högerspöken.
Citera
2017-08-07, 20:00
  #4
Medlem
PenetreraMeras avatar
Kul att höra. Hoppas på fler sådana klavertramp. Inte Anders Borg-klass, men ändå. Med lite tur hittas fler sådana saker som spräcker fasaden och alla lögner.
Citera
2017-08-07, 20:00
  #5
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Han skyller på fylla.
In vino veritas.
Citera
2017-08-07, 20:02
  #6
Medlem
Hax.Pains avatar
Kan det bli hets mot folkgrupp?
Citera
2017-08-07, 20:03
  #7
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ännu en politiker skiter i det blå skåpet-Jonas Sernerholt (MP)-Somalier=cancer

Jonas Serneholt politisk sekreterarer för MP i Järfälla skrev ett hatiskt inlägg på Facebook där han jämförde somalier med en cancersvulst. Återigen skylls det på alkoholen och djupt ångerfull pudlar han nu i efterhand. Men som det heter av barn och fyllhundar får man höra sanningen så någon som köper hans efterhandskonstruktion eller är han numera körd i den politiska karriären?
http://stockholmdirekt.se/nyheter/mp...p7LiDc4S20B6A/
Citera
2017-08-07, 20:04
  #8
Medlem
Fylla skyllde Borg på också... Vad är det man säger.

Små barn och fulla människor säger sanningen.... Dags för Riksdagen att förbjuda sprit. För sanningen måste givetvis mörkas

Nu är väl ordvalet inte speciellt begåvat men inte är det mycket gott som den Somaliska kulturen fört med sig. Vi kan väl vara enade överens om att detta folkslag kommer sätta det svenska samhället på prov...

Tack Reinfeldt för ditt bidrag till Sverige.

Mvh // Shas
__________________
Senast redigerad av Shas 2017-08-07 kl. 20:07.
Citera
2017-08-07, 20:05
  #9
Medlem
Stockholm direkt:

Citat:
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...p7LiDc4S20B6A/

Jonas Serneholt, politisk sekreterare för Miljöpartiet i Järfälla och ledamot i kommunfullmäktige, skriver på Facebook att somalier är en "cancersvulst". När Järfälla Tidning konfronterar honom säger han att kommentaren skrivits på fyllan.

Jonas Serneholt (MP) skriver bland annat så här: "Det är inte första gången som Somalier begår den här typen av brott, oavsett formellt medborgarskap, för medborgarskapet styr nog knappast deras könsorgan. Somalierna överhuvudtaget är en cancersvulst", skriver han och hänvisar vidare till upplevelser han haft av somaliska personer som chaufförer då han använt sig av färdtjänst.

Det var väldigt ogenomtänkt och jag har tagit bort kommentaren.

Sanningen är att kommentarerna plockas bort från Facebook först efter samtalet med Järfälla Tidning – mer än två veckor efter att de skrivits.

Vad anser ni? Har partiet något ansvar för hans agerande? Personligen tycker jag inte MP kan lastas för enskilda personers uttalande. Han får själv stå för sina inhumana ord.
Citera
2017-08-07, 20:10
  #10
Medlem
Hans politiska profil:
Citat:
https://www.mp.se/om/jonas-serneholt

Jag heter Jonas Serneholt och står som tredje namn på Miljöpartiets valsedel till fullmäktigevalet i Järfälla. Jag bor i Jakobsberg, är 39 år gammal och är född blind. Det innebär att jag har handfast erfarenhet av att växa upp som och leva med ett funktionshinder. Jag lever ett aktivt liv med arbete, politik och varierade intressen, bland annat musik, litteratur, resor och språk.

För mig handlar grön ideologi om en helhetssyn på livet och politiken. Två frågor jag gärna vill få Järfällabornas förtroende att arbeta med under mandatperioden är:

Hållbar konsumtion, att kommunen genom sina upphandlingar agerar ansvarsfullt och etiskt när det gäller miljöhänsyn och sociala förhållanden. Exempelvis brinner jag för idén att minst 50% av den mat som serveras i kommunal regi ska vara ekologisk.

För mig är det också viktigt att driva på för en aktivare minoritetspolitik i Järfälla. Framför allt handlar det om att Järfälla snabbt ska ansöka om att bli en del av förvaltningsområdet för finska som minoritetsspråk. Det är dags att det finska språket och finsk kultur får det erkännande som förtjänas. Det är också högst angeläget att bekämpa övrig främlingsfientlighet, särskilt islamofobi.
Rasism mot somalier har han dock inte nämnt.
Citera
2017-08-07, 20:11
  #11
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Kan det bli hets mot folkgrupp?
Ja, han kan definitivt anmälas för det. Sen får vi väl se om polisen och sedermera åklagare har tid att reda ut om det var det eller inte men det är ju inte särskilt mycket som ska tolkas.
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Stockholm direkt:



Vad anser ni? Har partiet något ansvar för hans agerande? Personligen tycker jag inte MP kan lastas för enskilda personers uttalande. Han får själv stå för sina inhumana ord.
Som alltid så kan man inte utgå ifrån att partiet ska åläggas ansvar för den här typen av beteenden. Det är självklart för alla partier som vill kunna få synas i media att man inte står för elakheter och odemokratiska grepp. Men jag tycker att man kan få lov att framhäva Jonas Serneholts partitillhörighet med samma tydlighet som politiker med andra bokstäver bakom namnet. Självklart.
Citera
2017-08-07, 20:13
  #12
Medlem
Andersdamaans avatar
Vilken jäkla bild dom hade letat fram! Karln ser ju minst sagt sinnesslö ut på den!

Han är nog tvärkörd inom MP, då dessa miljöhjältar numera bryr sig mer om invandrare än rena miljöfrågor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback