Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-07, 19:38
  #1
Medlem
Min flickvän har blivit relativt rik på fonder, och jag fattar inte hur.
Vet att hennes pappa hjälper en del, men hur går man till väga?
Kan någon förklara på¨ett enkelt sätt hur man ska börja?
Citera
2017-08-07, 20:05
  #2
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WolfNinja
Min flickvän har blivit relativt rik på fonder, och jag fattar inte hur.
Vet att hennes pappa hjälper en del, men hur går man till väga?
Kan någon förklara på¨ett enkelt sätt hur man ska börja?


Varför frågar du inte din flickvän eller hennes pappa?

Läs här för strategier: (FB) Tråden om strategier för fonder
__________________
Senast redigerad av Deamon113 2017-08-07 kl. 20:14.
Citera
2017-08-08, 07:18
  #3
Avstängd
Det fina med fonder är att du slipper göra något förutom att köpa/sälja. Hur gammal är din flickvän om hon blivit rik på fonder, 50-60 år?
Citera
2017-08-09, 21:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Det fina med fonder är att du slipper göra något förutom att köpa/sälja. Hur gammal är din flickvän om hon blivit rik på fonder, 50-60 år?

Man far ju betala massor for varje kop och salj transaktion ocksa. Inte sa roligt nar deklarationen trillar ner med magra vinster du ska betala skatt pa anda.
Citera
2017-08-10, 00:53
  #5
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveavarulv
Man far ju betala massor for varje kop och salj transaktion ocksa. Inte sa roligt nar deklarationen trillar ner med magra vinster du ska betala skatt pa anda.
Nej?
Om du betalar "massor" vid köp/sälj utav fonder så har du väl ett konto på en storbank och köper ocker-dyra LOL-fonder som har dolda/gömda avgifter. Courtage betalar man för aktier, och även där är det lågt om man handlar på Avanza eller Nordnet. Jag själv betalar 1 kr i courtage men då handlar jag inte poster större än säg 5-6000 kr
Citera
2017-08-10, 10:34
  #6
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WolfNinja
Min flickvän har blivit relativt rik på fonder, och jag fattar inte hur.
Vet att hennes pappa hjälper en del, men hur går man till väga?
Kan någon förklara på¨ett enkelt sätt hur man ska börja?

För att bli "rik" på fonder så antar jag att din flickvän redan hade ett stort kapital, och sedan hade tur och satsade på rätt fonder.

Det är nästintill omöjligt för en fond att göra en Fingerprints-resa.
Citera
2017-08-10, 20:18
  #7
Medlem
Om man ska bli "rik" på fonder så ska man förmodligen spara en ganska rejäl peng periodiskt, ha bra koll på fonder och tänka långsiktigt. Det är nog inte helt omöjligt att uppnå 25% avkastning eller ännu mer ett bra år, varför periodiskt sparande och väl valda fonder kan ge en del på 5-10 års sikt.

Det kan ju gå åt skogen också, finns gott om fonder som kraschat eller visat dåligt resultat utan att folk haft möjlighet att ta ut särskilt mycket pengar.....
__________________
Senast redigerad av Hygglo.von.Drakula 2017-08-10 kl. 20:21. Anledning: Litet tillägg...
Citera
2017-08-11, 22:56
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sveavarulv
Man far ju betala massor for varje kop och salj transaktion ocksa. Inte sa roligt nar deklarationen trillar ner med magra vinster du ska betala skatt pa anda.
Vet du vad fonder är?
Citera
2017-08-13, 16:43
  #9
Medlem
Index fonder is the shit. Köp och glöm i 10-30 år. Vinst
Citera
2017-08-13, 17:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Nej?
Om du betalar "massor" vid köp/sälj utav fonder så har du väl ett konto på en storbank och köper ocker-dyra LOL-fonder som har dolda/gömda avgifter. Courtage betalar man för aktier, och även där är det lågt om man handlar på Avanza eller Nordnet. Jag själv betalar 1 kr i courtage men då handlar jag inte poster större än säg 5-6000 kr

Jag betalade mkt i skatt varje gang jag skulle byta fond (salja den) for att kopa en ny som jag uppfattade skulle ga battre for, dvs. forsokte att vara en aktiv sparare :-)

Men det gick at skogen nar jag fick min deklaration och varje transaktion med liten vinst blev brutallt beskattad. Det gor liksom omojligt att forsoka gora ett battre sparande genom forflytta pengar hit och dit inom samma bank.

Jag har sparkontot pa Avanza. Har nagra fonder med ynka 3-9 tusen pa varje.

Finner det jattesvart att fatta hur man gor det dar med att spara i fonder trots jag laste pa mkt innan, men det blir pankaka anda :-(
Citera
2017-08-13, 17:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Vet du vad fonder är?

Antar din fraga inte ar relaterad till en definition, vilken jag kanner till. Upplys!
Citera
2017-08-13, 19:06
  #12
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveavarulv
Jag betalade mkt i skatt varje gang jag skulle byta fond (salja den) for att kopa en ny som jag uppfattade skulle ga battre for, dvs. forsokte att vara en aktiv sparare :-)

Men det gick at skogen nar jag fick min deklaration och varje transaktion med liten vinst blev brutallt beskattad. Det gor liksom omojligt att forsoka gora ett battre sparande genom forflytta pengar hit och dit inom samma bank.

Jag har sparkontot pa Avanza. Har nagra fonder med ynka 3-9 tusen pa varje.

Finner det jattesvart att fatta hur man gor det dar med att spara i fonder trots jag laste pa mkt innan, men det blir pankaka anda :-(
Du hade med andra ett Aktie och Fond -konto istället för ett ISK - felet var inte din värdepapperstyp!
Det är en förlegad kontotyp som endast traders borde använda nu för tiden, just för att den enda fördelen med ett A&S är att du kan kvitta förluster mot vinster i deklarationen.

Börja med globalfonder, Sverige och EN tillväxtmarknadsfond. Uttöka sen med specifika regions eller branschfonder för att "spetsa" portföljen. Nästa naturliga steg är att börja med aktier, och då är investmentbolag väldigt lämpliga då de är lite som fonder (du får innehav flera bolag). Steget därefter är att välja ut enskilda bolag med hög direktavkastning. När du sen är bekväm med hur både fonder och aktier funkar så kan du börja köpa andra bolag, lära dig grunderna i teknisk analys och slutligen: fundamental analys.

MEN, det hela beror givetvis på hur långt du vill gå och hur mycket du orkar researcha själv.
__________________
Senast redigerad av Spader 2017-08-13 kl. 19:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback