Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-07, 18:05
  #1
Medlem
Jag planerar en renodling av mitt gytter av laddare, batterier och handverktyg och planerar att köpa ett paket av ett och samma fabrikat. De verktyg jag vill ha är skruvdragare, borrmaskin, sticksåg, tigersåg och cirkelsåg. Paketet måste inte se ut exakt så utan enstaka verktyg kan jag köpa till. Jag skall använda verktygen till löpande bygg och underhåll i villan så det är inget professionellt användande. Jag vill ha bra kvalitet, inte typ Meec. Jag tror mig vilja ha 18 v system då jag tycker att 10,8/12V verkar lite klent. Jag har tittat på framför allt AEG, Makita och blå Bosch.

Är det någon som har förslag på ett bra paket och var man kan köpa det till bra pris?
Citera
2017-08-07, 18:11
  #2
Avstängd
Sett till helheten tycker jag Makita är överlägset bäst.
Citera
2017-08-07, 18:26
  #3
Medlem
knullklassons avatar
Jag slår ett slag för Metabo. Man känner direkt i handen att det är kvalitet, till skillnad mot exempelvis Meec.

https://www.bauhaus.se/varumarken/metabo.html
Citera
2017-08-07, 18:39
  #4
Avstängd
scips avatar
Köp Milwaukee som proffsen. Sedan har du maskiner resten av ditt liv som hobbysnickare.
Citera
2017-08-07, 19:41
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Sett till helheten tycker jag Makita är överlägset bäst.

+1 i den prisklassen
Citera
2017-08-07, 21:16
  #6
Medlem
Ska man ha 10,8 eller 18 v om man ska köpa Makita? Har även sett att Makita har två olika batterisystem för 10,8 V. Ett med batteriet instucken i handtaget och ett med traditionell placering av batteriet. Jag tycker inte att kort batteri tid är ett så stort problem eftersom man ju kanske har typ 3-4 batterier om man har ett helt paket av samma system
Detta paket på K-ruta känns ju ganska prisvärt:

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/c...-10-8-v-dk1476
Citera
2017-08-07, 21:28
  #7
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flonaldo
Ska man ha 10,8 eller 18 v om man ska köpa Makita? Har även sett att Makita har två olika batterisystem för 10,8 V. Ett med batteriet instucken i handtaget och ett med traditionell placering av batteriet. Jag tycker inte att kort batteri tid är ett så stort problem eftersom man ju kanske har typ 3-4 batterier om man har ett helt paket av samma system
Detta paket på K-ruta känns ju ganska prisvärt:

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/c...-10-8-v-dk1476
Man ska satsa på 18 volt i första hand.
Makita har som du säger två varianter på batterier i 10,8 volt men den modellen som sticks in är utgången.
Därav utförsäljningen. Numera är det vanligt fäste som gäller.
Citera
2017-08-07, 21:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Köp Milwaukee som proffsen. Sedan har du maskiner resten av ditt liv som hobbysnickare.

Håller med om att Milwaukie verkar vara bra. Jag är dock lite skeptisk till tidshorisonten när man väljer batteridrivna prylar. Känns som att tillverkarna byter batterisystem med jämna mellanrum och de batterier som man har ursprungligen tar ju slut efter några år. Så oavsett hur bra kvalitet maskinen har kan man ju inte räkna med att använda dem i mer än ca 10 år på grund av att batterierna tar slut. Eller resonerar jag fel?
Citera
2017-08-07, 21:53
  #9
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flonaldo
Håller med om att Milwaukie verkar vara bra. Jag är dock lite skeptisk till tidshorisonten när man väljer batteridrivna prylar. Känns som att tillverkarna byter batterisystem med jämna mellanrum och de batterier som man har ursprungligen tar ju slut efter några år. Så oavsett hur bra kvalitet maskinen har kan man ju inte räkna med att använda dem i mer än ca 10 år på grund av att batterierna tar slut. Eller resonerar jag fel?
Batteriernas livslängd är till stor del upp till dig. Jag köpte en Makita skruvdragare 2009 med dubbla batterier på 3A och de börjar krokna nu. Jag köpte ännu en ny dragare förra året så nu får de batterierna ta över. Ska tillägga att jag har använt dem mycket, väldigt mycket under denna tiden. Absolut nära yrkesbruk.
Man ska aldrig låta ett litiumbatteri ta slut, utan ladda direkt när du märker att batteriet börjar tröttna. Då håller de längst. Vissa modeller slår ifrån när laddningen blir för låg.

Ang kvalitén på Milwaukee så tycker jag den är överskattad. Det är bra grejor, helt klart, men jämför man dem med andra så märker man att de inte är så katiga. Lite tyngre, lite plastigare och gången är hård för att vara så dyra.
En kompis till mig köpte ett skruvdragarkit för inte så länge sedan och vi båda reagerade över detta när vi jämförde våra grejor.
Bara en sådan sak som att de inte kunde skärma av lampan i laddstationen. När den lyser så lyser hela skalet. Ska det vara så svårt att blanda i lite mer pigment i skalet på laddstationen?
Det ger ett billigt intryck.

För att återigen bringa lite balans i inlägget så -ja, det är bra grejor, men lite överskattat.
Citera
2017-08-07, 23:11
  #10
Avstängd
Festool är det enda alternativet. Men du får räkna med åtminstone 50k. Passar inte galoscherna fröken får du åka till CO och köpa cotech
Citera
2017-08-07, 23:27
  #11
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Köp Milwaukee som proffsen. Sedan har du maskiner resten av ditt liv som hobbysnickare.
+1. Alternativt Bosch blåa maskiner.
Citera
2017-08-08, 09:39
  #12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
+1. Alternativt Bosch blåa maskiner.

Tycker att Bosch skruvdragare är under all kritik i jämförelse med konkurrenterna. Borrhammare och sticksågar, inga problem, men jag skulle inte välja Bosch rakt igenom. Ska man bara ha ett batterisystem så skulle jag kört på Makita.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback