Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-07, 17:57
  #1
Medlem
Lys avatar
Jag odlar nagra pumpor i tradgarden, men det går inte så bra langre. I borjan vaxte de jattefort, man kunde se från dag till dag hur de vaxte. Men sen slutade de vaxa och nu borjar de gulna. De utvecklade inga pumpor heller. De vaxer i stora krukor och en är i rabatten. Jord från sack och de har vattnats ratt ofta. Tradgarden är ljus och vindstilla. Har jag gjort nat fel med dem? Någon som odlat pumpor och lyckats?
Citera
2017-08-07, 17:59
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Jag odlar nagra pumpor i tradgarden, men det går inte så bra langre. I borjan vaxte de jattefort, man kunde se från dag till dag hur de vaxte. Men sen slutade de vaxa och nu borjar de gulna. De utvecklade inga pumpor heller. De vaxer i stora krukor och en är i rabatten. Jord från sack och de har vattnats ratt ofta. Tradgarden är ljus och vindstilla. Har jag gjort nat fel med dem? Någon som odlat pumpor och lyckats?

Du kanske har för många. Blir det många på en gång kan det löna sig att ta bort de mindre så att växten kan lägga mer energi på de kvarvarande.
Citera
2017-08-08, 11:40
  #3
Medlem
Angerods avatar
Kan vara näringsbrist, pumpa brukar vilja ha massor och kan förbruka det som finns i påsjord rätt fort. Prova att näringsvattna. Pumpa stormtrivs ofta om man sätter den direkt i komposten vilket inte så mycket annat klarar så man behöver inte fega direkt.

Beroende på kan det också vara att du vattnat för mycket /för ofta.
Citera
2019-06-01, 00:47
  #4
Medlem
raskenss avatar
Lånar den här tråden, man måste ju pollinera pumpan och vad jag läst så sitter hanblommorna på en lång stjälk och honblommorna närmare stammen. Det är ett gult pulver i hanblomman som jag samlat in.

Exakt Var nånstans ska man stryka detta pulver på honblomman? Räcker det med att ett korn nuddar honblommans inre delar för att den ska sätta igång och bilda en frukt?

Just nu har jag bara hanblommor, kan man förvara detta pulver en längre tid eller förstörs det snabbt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback