Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-07, 15:05
  #1
Medlem
Jag har verkligen fastnat på det här med över avskrivningar. Jag har kollat på youtube och läst runt på google, och gjort precis som det sagts och gjort.. men får ändå inte fram det svar som jag ska. Är någon duktig på över avskrivningar som skulle kunna förklara på ett bra sätt?

Tex denna uppgift:

Företaget plåt & betong tillämpar räkenskapsenlig avskrivning på inventarier. Man önskar vid årets slut göra maximalt tillåtna avskrivningar. Avskrivningarna enligt plan beräknas till 12,5% av inventariernas anskaffningsvärde. De inventarier som fanns vid början av 20x5 hade anskaffats enligt följande:

Anskaffningsår Anskaffningsvärde
20x1 100
20x2 80
20x3 40
20x4 40

Under året har inventarier köpts för 50 medan inventarier (anskaffade 20x3 för 20, och 20x1 för 10) sålts för 20x3 (8) och 20x1 (0).

För att visa att jag förstått en del har jag försökt tillämpa huvudregeln på detta, men får inte det rätta svaret..

*** Mina beräkningar:
IB 260
+ Inköp 50
- Försäljning 8
= 302
Lägsta värdet 302*70% = 211,4

Sen tar man om jag inte minns fel de planenliga avskrivningarna - det ovanstående lägsta värdet?
Citera
2017-08-07, 20:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vimla2
Jag har verkligen fastnat på det här med över avskrivningar. Jag har kollat på youtube och läst runt på google, och gjort precis som det sagts och gjort.. men får ändå inte fram det svar som jag ska. Är någon duktig på över avskrivningar som skulle kunna förklara på ett bra sätt?

Tex denna uppgift:

Företaget plåt & betong tillämpar räkenskapsenlig avskrivning på inventarier. Man önskar vid årets slut göra maximalt tillåtna avskrivningar. Avskrivningarna enligt plan beräknas till 12,5% av inventariernas anskaffningsvärde. De inventarier som fanns vid början av 20x5 hade anskaffats enligt följande:

Anskaffningsår Anskaffningsvärde
20x1 100
20x2 80
20x3 40
20x4 40

Under året har inventarier köpts för 50 medan inventarier (anskaffade 20x3 för 20, och 20x1 för 10) sålts för 20x3 (8) och 20x1 (0).

För att visa att jag förstått en del har jag försökt tillämpa huvudregeln på detta, men får inte det rätta svaret..

*** Mina beräkningar:
IB 260
+ Inköp 50
- Försäljning 8
= 302
Lägsta värdet 302*70% = 211,4

Sen tar man om jag inte minns fel de planenliga avskrivningarna - det ovanstående lägsta värdet?

För huvudregeln:
Du behöver först räkna ut IB ack. avskrivningar och IB ack överavskrivningar för att få fram IB skattemässigt restvärde.
+IB anskaffningsvärde
-IB ack överavskriv
-IB ack avskriv
+inköp
-försäljning
sen tar du summan gånger 0,7..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback