Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-07, 14:40
  #1
Medlem
Fast anställning med månadsinkomst om 27 000 kr. Har idag en hyra på 7 000 kr. Har 100 000 kr i blancolån. Totala utgifter i månaden i dagsläget är ca 12 000 kr.

Efter 1.5 år måste jag ut ur min nuvarande lägenhet. Kalla mig bortskämd men jag måste ha något inom tullarna. Med bara det som krav kan vi utgå från att jag i vart fall behöver ett bolån om 2.6 MSEK vilket innebär att jag behöver ca 400 000 kr i kontantinsats. Vilket i runda slängar kräver att jag sparar undan hela min lön i 18 månader. 8 000 kr x 18 = 144 000 kr. Jag är alltså ca 250 000 kr kort.

Jag bryr mig inte om hur mycket jag måste belåna. Jag måste övertyga banken om att ge mig ett lånelöfte om 2.6 MSEK som beviljar mig bolånet.

Jag kanske kan be anhöriga vara medsökande alternativt be dem att ta ett blancolån som jag sedan betalar av till dem privat.

Vad har ni för förslag?
Citera
2017-08-07, 14:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Fast anställning med månadsinkomst om 27 000 kr. Har idag en hyra på 7 000 kr. Har 100 000 kr i blancolån. Totala utgifter i månaden i dagsläget är ca 12 000 kr.

Efter 1.5 år måste jag ut ur min nuvarande lägenhet. Kalla mig bortskämd men jag måste ha något inom tullarna. Med bara det som krav kan vi utgå från att jag i vart fall behöver ett bolån om 2.6 MSEK vilket innebär att jag behöver ca 400 000 kr i kontantinsats. Vilket i runda slängar kräver att jag sparar undan hela min lön i 18 månader. 8 000 kr x 18 = 144 000 kr. Jag är alltså ca 250 000 kr kort.

Jag bryr mig inte om hur mycket jag måste belåna. Jag måste övertyga banken om att ge mig ett lånelöfte om 2.6 MSEK som beviljar mig bolånet.

Jag kanske kan be anhöriga vara medsökande alternativt be dem att ta ett blancolån som jag sedan betalar av till dem privat.

Vad har ni för förslag?

Du kommer aldrig få lån från någon bank på dom premisseena. Och ingen kommer ta ett blancolån åt dig på en kvarts miljon.

Din ENDA chans är om nån kan ge dig pengarna..och känner du folk som sitter på så pass myckt pengar så sla du nog fråga dom istället för här.
Sen är jag tveksam till att dom kommer ge dig ett lån ändå iom att sin inkomst kommer ha svårt att klara en högr ränta och amorteringen som der är lagkrav.

Så leta hyres eller köp nått billigare som du har råd med.
Citera
2017-08-07, 14:56
  #3
Medlem
psflaxs avatar
Vilken stad pratar du om?
Citera
2017-08-07, 15:19
  #4
Medlem
Flaskhalsats avatar
Du har absolut noll chans att få ett sånt lån beviljat med din lön.
Citera
2017-08-07, 15:34
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Din ekonomi verkar vara helt sönder, din enda chans är att köpa en lägenhet som kostar dig mindre än 7.000 i månaden, dvs avgift+ränta. Lycka till. Har hört att alby är fint såhär års.
Citera
2017-08-07, 15:42
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Vilken stad pratar du om?
Rätt uppenbart att det är Stockholm.
Citera
2017-08-07, 15:44
  #7
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
Rätt uppenbart att det är Stockholm.


På vilket sätt är det rätt uppenbart?

Att stockholmare förutsätter att allt kretsar kring dom?
Citera
2017-08-07, 15:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Din ekonomi verkar vara helt sönder, din enda chans är att köpa en lägenhet som kostar dig mindre än 7.000 i månaden, dvs avgift+ränta. Lycka till. Har hört att alby är fint såhär års.

Det känns som så. Typ att det bara går runt. Får väl hitta en kärring och dela skiten med.
Citera
2017-08-07, 16:05
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
På vilket sätt är det rätt uppenbart?

Att stockholmare förutsätter att allt kretsar kring dom?
Det väl bara i Stockholm man snackar om "inom tullarna"?
Citera
2017-08-07, 16:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
Det väl bara i Stockholm man snackar om "inom tullarna"?
Innan du får massor av upprörda Göteborgare på dig så ska vi väl förtydliga att alla vet att även Göteborg har tullar numera. Däremot är begreppet "innanför tullarna" desto mer etablerat och allmänt känt som ett Stockholmsfenomen, och den som påstår annat spelar dum.
Citera
2017-08-07, 16:34
  #11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Fast anställning med månadsinkomst om 27 000 kr. Har idag en hyra på 7 000 kr. Har 100 000 kr i blancolån. Totala utgifter i månaden i dagsläget är ca 12 000 kr.

Efter 1.5 år måste jag ut ur min nuvarande lägenhet. Kalla mig bortskämd men jag måste ha något inom tullarna. Med bara det som krav kan vi utgå från att jag i vart fall behöver ett bolån om 2.6 MSEK vilket innebär att jag behöver ca 400 000 kr i kontantinsats. Vilket i runda slängar kräver att jag sparar undan hela min lön i 18 månader. 8 000 kr x 18 = 144 000 kr. Jag är alltså ca 250 000 kr kort.

Jag bryr mig inte om hur mycket jag måste belåna. Jag måste övertyga banken om att ge mig ett lånelöfte om 2.6 MSEK som beviljar mig bolånet.

Jag kanske kan be anhöriga vara medsökande alternativt be dem att ta ett blancolån som jag sedan betalar av till dem privat.

Vad har ni för förslag?

Du får nog räkna med 500 tkr eftersom det inte direkt hjälper dig att ha ett blancolån på 100 papp när du ska in och låna pengar. 500/18 = 27,7 tkr/månad. Det är alltså omöjligt med din nuvarande lön.

Du har några alternativ:
1. Höj din lön och sänk dina kostnader, spara som en tok (Känns dock väldigt svårt att höja din lön såpass mycket att du klarar det dock, om du inte har en väldigt bra karriär framför dig och har någon slags traineetjänst nu).
2. Skaffa någon att dela lägenheten med (förslagsvis en sambo då).
3. Låna till kontantinsatsen och till blancolånet privat (inte att rekommendera då du kommer ha en otrolig skuldbörda ändå)
4. Titta utanför tullarna. Söder om Söder finns många fina områden där du är inne på Centralen på tio min exempelvis. Känns som det mest realistiska alternativet.

Även om du sparar ihop 400 tkr och amorterar bort blancolånet (d.v.s totalt 500 tkr) kommer du inte bli beviljad ett bolån på 2,6 mill med din lön, om du inte har någon som går i borgen för dig.
Citera
2017-08-07, 16:42
  #12
Medlem
kommer aldrig att gå.
Var nöjd med din nuvarande lgh,
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback