Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-07, 14:10
  #1
Medlem
BenAsslicks avatar
Såhär va, jag har en Roccat Kone XTD som jag kör i 8200 DPI. Överdrivet, jag vet.. Men jag har inte haft några problem så jag har heller inte brytt mig.

Men nu idag så började jag dock bry mig, jag lyssnade på nån Svensk streamer på Twitch som sa att du bör ha mellan 400-800 DPI beroende på din skärmupplösning osv. Tyckte det lärt stört lågt men tydligen så är det rätt standard inom alla ninjapro superhax gamers så det bör ju finnas nånting bakom det känner jag.

Dock så funkar den låga DPIn som skräp! Det hackar och rycker runt utav bara faan, kör man med en sniper med åtminstone någorlunda zoom (lirar mest PUBG, så tänk 4x scope) så ses och känner man klart som dagen hur den rycker och hoppar på <1k DPI, det är borderline ospelbart och jag blir fan illa till mods av att köra så lågt.

Om jag går upp till 1600 så blir det bättre, men fortfarande lite oprecist när man sniprar, 3200 börjar det bli helt bra och sen på varesig 6400 eller 8200 (vilket är max) så är det så finkänsligt att jag inte märker någon skillnad på dom.


Så hur kan det vara såpass stor skillnad? Det enda jag läser överallt är att det är galenskap att köra över 1000 DPI, många är liksom på 400 och svär på att det är den bästa precisionen som möss kan ge medan jag själv inte vill gå under 6400 - det är ju liksom flera oändligheter emellan dom siffrorna..

Edit : Vad har ni själva för DPI? Funkar era möss som min eller tycker ni att lägre är bättre?
__________________
Senast redigerad av BenAsslick 2017-08-07 kl. 14:53.
Citera
2017-08-07, 14:57
  #2
Medlem
Jag spelar själv med 500-700 DPI på musen,
Windows standard (utan pekarens precision) och
runt 2-3.5 Sensitivity i spel såsom counterstrike.

Även tagit bort Mus-accelerationen i spelar jag spelar.

Har kommit fram till genom åren att det är bästa settings man kan ha.
__________________
Senast redigerad av Shamanerna 2017-08-07 kl. 14:59.
Citera
2017-08-07, 16:11
  #3
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Vad har ni själva för DPI? Funkar era möss som min
Har du 8200 dpi åker pekaren kant-till-kant på bara något fåtal millimeter rörelse, man får ju ingen precision alls, det går ju öht inte ens använda.
Förmodligen har du ställt ner det väldigt mycket i kontrollpanelen, musalternativ. Kanske t.o.m på lägsta så 8200 översätts av windows till 820 dpi eller nåt. Ställ reglaget på högsta så blir det normalt, ändra sedan dpi i programmet som hör till råttan.

De som spelar gillar att ha det omkring 400-800 nånstans om det är pixelnoga var man ska klicka. kan väl iofs bero en del på vilka spel det är också, och vilken skärmupplösning/storlek som används.

Jag har 4 lägen inställda, för tillfället 1=350, 2=1200, 3=2100 och 4=3000 dpi, detta på en logitech g502.
Jag som inte ägnar mig åt spel tycker det är lagom med läge 3 för vanligt windowspyssel, läge 2 för lite mer detaljer, läge 1 för att handpixla bilder mm och troligtvis skulle pixelnoga spel hamna här också. Läge 4 det vet jag inte om jag någonsin använt, kommer inte ihåg nåt tillfälle just nu iaf.
Citera
2017-08-07, 17:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Har du 8200 dpi åker pekaren kant-till-kant på bara något fåtal millimeter rörelse, man får ju ingen precision alls, det går ju öht inte ens använda.
Förmodligen har du ställt ner det väldigt mycket i kontrollpanelen, musalternativ. Kanske t.o.m på lägsta så 8200 översätts av windows till 820 dpi eller nåt. Ställ reglaget på högsta så blir det normalt, ändra sedan dpi i programmet som hör till råttan.

De som spelar gillar att ha det omkring 400-800 nånstans om det är pixelnoga var man ska klicka. kan väl iofs bero en del på vilka spel det är också, och vilken skärmupplösning/storlek som används.

Jag har 4 lägen inställda, för tillfället 1=350, 2=1200, 3=2100 och 4=3000 dpi, detta på en logitech g502.
Jag som inte ägnar mig åt spel tycker det är lagom med läge 3 för vanligt windowspyssel, läge 2 för lite mer detaljer, läge 1 för att handpixla bilder mm och troligtvis skulle pixelnoga spel hamna här också. Läge 4 det vet jag inte om jag någonsin använt, kommer inte ihåg nåt tillfälle just nu iaf.

Hade en Logitech som fick för sig att låsa sig i högsta läge och tokvägra att byta tills jag installerade om Logitechs konfigurationsprogram. Tror den hamnade på 3600 DPI och det var nog för att göra livet rätt tråkigt. 8200 och jag skulle nog fått ansluta en annan mus eller helt köra tangentbordet för att fixa problemet. Men enkelt ställbar DPI är helt klart önskvärt. x12:s inställningar känns som rätt lämpliga för att hantera olika uppgifter. Men lämpligt DPI på musen beror även på storlek och upplösning på skärmen. Stor skillnad på 4k-skärm och 1920x1080.
Citera
2017-08-07, 17:19
  #5
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Har du 8200 dpi åker pekaren kant-till-kant på bara något fåtal millimeter rörelse, man får ju ingen precision alls, det går ju öht inte ens använda.
Förmodligen har du ställt ner det väldigt mycket i kontrollpanelen, musalternativ. Kanske t.o.m på lägsta så 8200 översätts av windows till 820 dpi eller nåt. Ställ reglaget på högsta så blir det normalt, ändra sedan dpi i programmet som hör till råttan.

De som spelar gillar att ha det omkring 400-800 nånstans om det är pixelnoga var man ska klicka. kan väl iofs bero en del på vilka spel det är också, och vilken skärmupplösning/storlek som används.

Jag har 4 lägen inställda, för tillfället 1=350, 2=1200, 3=2100 och 4=3000 dpi, detta på en logitech g502.
Jag som inte ägnar mig åt spel tycker det är lagom med läge 3 för vanligt windowspyssel, läge 2 för lite mer detaljer, läge 1 för att handpixla bilder mm och troligtvis skulle pixelnoga spel hamna här också. Läge 4 det vet jag inte om jag någonsin använt, kommer inte ihåg nåt tillfälle just nu iaf.


Oja, sensen är nerdraget i botten på Roccats egna mjukvara för att kompensera, annars blir den oanvändbar. Men om jag går ner till 800DPI eller valfritt under 1000 DPI och anpassar sensen så det är såsom jag vill ha så blir musen nästintill brukbar, den hackar och rycker lätt upp till en cm vilket gör aiming helt omöjligt såfort man försöker köra med något inzoomat vapen, siktet kan lätt (och ofta) skutta helt förbi en fiende. Köttar jag upp DPI'n till det fantastiskt överdrivna 8200 och sänker sensen däremot så är det smooth sailing. Tycker det är jävligt skumt dock då alla verkar ha exakt motsatt effekt på sina möss..



(Jag kör f.ö med 1920x1080)
__________________
Senast redigerad av BenAsslick 2017-08-07 kl. 17:21.
Citera
2017-08-10, 17:40
  #6
Medlem
100pennors avatar
Beror helt på vilken upplösning man har. Jag kör med 400 dpi på CS men lirar också på 1024x768 BB. Tycker det fungerar perfekt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback