Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-07, 11:20
  #1
Medlem
SmyghukareNs avatar
Hur vanligt är det med slarv och felbehandling inom vården?

Börjat själv undra vad som händer, är det en ansvarsbefriad arbetsplats, eller ett ställe där man kan komma undan med det mesta.

På nära håll kan jag komma på flera exempel på dödsfall, som verkar inträffa på grund av rent misstag och slarv.

En enkel operation, som gick fel då patienten blev hjärndöd på grund av lite misstag vid nedsövningen.

En annan blev nedsövd för säkerhets skull, men då patienten var nedsövd gjordes ett litet misstag i dom livsuppehållande maskinerna, varvid patienten avled.

Annars hör man talas om rena psykopater till anställda, som medvetet felbehandlar patienterna, med lidande och död som påföljd.
Eller läkare och annan personal som ligger i fejd med varandra, och medvetet skadar patienter.

För att inte hänga ut folk, vill jag inte gå in på exakta detaljer - men bara in min närhet har jag sett flera dödsfall på grund av enkla fel.
Eller personer som fått livslångt handikapp på grund av rent slarv.

Någon insatt inom vården, är detta unikt inom den Svenska vården, eller lika dant över allt?
Citera
2017-08-07, 11:24
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Tidsbrist och personalbrist är den gemensamma nämnaren här.
Citera
2017-08-07, 12:25
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Slarv och felbehandling är mycket vanligt, se bara på hur antidepressiva skrivs ut till höger och vänster förvånansvärt ofta utan någon vidare kontroll om det ligger fysiska problem i botten, nej det är inte bara svensk sjukvård som är sån här.
Citera
2017-08-07, 14:58
  #4
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Tidsbrist och personalbrist är den gemensamma nämnaren här.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Slarv och felbehandling är mycket vanligt, se bara på hur antidepressiva skrivs ut till höger och vänster förvånansvärt ofta utan någon vidare kontroll om det ligger fysiska problem i botten, nej det är inte bara svensk sjukvård som är sån här.

Tack för svaren!

Undrar hur det är med dessa hämndlystna galna psykopater man stöter på då och då i vården?
Om man det minsta stöter sig med dom, får man ett helvete.
Hela avdelningar kan hetsas mot stackars patienter, avsiktlig felbehandling är en del i hämnden för man inte visar rätt vördnad och aktning.
Citera
2017-08-07, 17:42
  #5
Medlem
Har nära insyn inom vården i och med att min bror är läkare och om jag skulle berätta allt jag visste så skulle det bli ramaskri. Men det händer ofta att läkare glömmer bort att följa upp patienter utan att läkarna tar ansvar över det och det pratas nedlåtande om patienter mellan läkare och även mellan sjuksköterskor. Patienter hånas och misstros och blir otrevligt bemötta. Min bror mår dåligt av det han ser dagligen. Det är otroligt mycket slarv som ingen tar ansvar för, slarv som ibland lett till väldigt allvarliga konsekvenser. Han har även med egna öron hört hur personal hånat och snackat skit om intagna patienter.

Det här visar så tydligt på att många läkare/sjukvårdspersonal inte är lämpliga för yrket. Har man brist på empati så har man ingenting inom vården att göra. Och det är ju skandal att vuxna människor beter sig som tonåringar och hånar och snackar skit om patienter! För att inte tala om alla allvarliga fel som begås och som läkare inte tar ansvar för. Inkompetent personal som inte kan något är också vanligt förekommande tydligen.
Citera
2017-08-08, 07:03
  #6
Medlem
Overklighetss avatar
Mer regel än undantag enligt mina egna observationer.
Citera
2017-08-08, 12:18
  #7
Medlem
Landstingen har vanskött vården så till den milda grad att dom enda som fortfarande jobbar där är folk som egentligen inte är lämpade som vårdpersonal (läs. kan få jobb inom privata sfären, eller utomlands).

Jag tycker mig se en överrepresentation av White-Trash människor på landstingens vårdcentraler samt inom äldrevården idag?

Att dom dessutom är underbetalda, utbrända och har näringsbrist leder ofta till att dom går omkring och är sura och bittra. Detta tas ut på patienterna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback