Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-07, 09:00
  #1
Medlem
Hej. Provar igen att ställa kanske en dum fråga, men frågar man inte får man inget veta sägs det ju!

Skall ge mig i kast att utveckla en app som på sikt skall bli ganska avancerad. Jag skulle vilja få tips om ett bra /prisvärt och enkelt (ur användarperspektiv) app byggar program.

Jag kan inget om kodning ännu, men har grundläggande data kunskaper i Basic etc, men man lär sig allt eftersom och jag förstår att man måste kunna koda lite själv i slutändan. Hur som helst här är mina önskemål på programmet.

1. Skall kunna utvecklas både till IOS och Android. (Har fattat det som om man skall utvecklas IOS appar måste man ha en MAC? Stämmer det?????) Har bara PC tyvärr.

2. När man väl byggt appen skall man kunna koda vidare själv (när man lärt sig och utöka den)

Själva appens grundide är ganska enkel. En sida med ett antal bilder (knappar) Tex en bild på en tidning med texten Nyheter under och en annan bild med ett moln och texten väder under osv.

När man sen klickar då på en meny kommer man sn till en undermeny som då visar nyheter.

Detta är det enkla antar jag.

Sen kommer man till det svåra. Ett av menyvalen skall heta karta. Och då får man upp en karta över området. Observera att kartbilden skall bara vara ett begränsat område tex en nöjespark eller en by tex. Sen skall då man vi mobilens gps markeras ut på kartan var man är på bilden.

Detta är steg 1 i appen. Om ni nu tänker er att ni skall bygga detta. Vilket verktyg passar bäst och är enklast att arbeta med?

Tack på förhand.
Citera
2017-08-07, 16:42
  #2
Medlem
Jag hade börjat med att bygga en mobilanpassad webbsida. På så sätt kommer man snabbt ut till alla mobila operativsystem och även desktop. Utveckling och ändringar går blixtsnabbt.
Det är också ett bra sätt för att göra tester mot användarna utan att dra på sig för stora utvecklingskostnader för apputveckling.
I de flesta fall behöver man en desktoplösning så det brukar inte vara meningslöst arbete att gå den vägen.

När man väl börjat hitta rätt format på sin tjänst så kan man bygga apparna.
Kika på Xamarin: https://www.xamarin.com/
Jag har själv inte testat Xamarin, men det verkar lovande. @Gottisborgen talar stort om det så det är nog ganska vettigt.

Alternativet är att bygga i Android Studio för Android och Xcode för iOS, men Xcode med Objective-C eller Swift är ganska stort steg om man inte har utvecklat så mycket innan.
Citera
2017-08-07, 17:39
  #3
Avstängd
Behövs det en app för det?
Varför inte bygga en mobilanpassad hemsidan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback