Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-07, 22:46
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Tank på att kattungen ska vara minst 12 veckor när du tar hem den. Gärna två katter, men en går oxa bra, om du ger den mycket sallskap. Vaccinera såklart och kastrera när den är gammal nog, ca ett ar, men kan goras tidigare. Det ar bra att ha forsakring for veterinarvard kan bli valdigt dyrt. Skaffa nagra leksaker at katten och gärna lite kattmynta, de är som galna i det. Finns som tabletter. En bra grej är att lagga ut lite torrfoder i sma hogar har och var så de far gå och leta, det tycker de om. Katter trivs med att gå ute, men det är ju risker som trafiken eller att katten springer bort. Man kan gå med katt i sele men det är inte som att gå med en hund, en katt strosar runt som den vill och klattrar på saker. Kattmobel att klattra på är inte dumt och mycket uppskattat av katten. Glom inte klosbrada, det behovs. Annars kommer katten klosa på din sang, soffa och mattor.
Tack för hjälpen!
Citera
2017-08-07, 22:46
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Demando
Detta är verkligen bra! Har allt för ofta sätt människor springa runt med deras nya och äldre katter som om de vore dockor, och det är uppenbart att katten inte uppskattar det!
Sedan finns det givetvis katter som gillar att bli burna

Lycka till med kattköpet !
Tack!
Citera
2017-08-07, 23:23
  #27
Medlem
Man måste inte ha två katter dock önskar en del katthem det.
Katten ska kastreras hanar är billigast göra det på
Honkatter kan va lite mer griniga och rymmer även dom
Se till lgh är kattsäkrad, näta in fönster (om du inte har balkong) , balkong
Den ska vara MINST 12v (och det är naturligt kattmamman stöter bort dom och en del i uppfostran, säljtrix de som säljer före 12 v kör med)
Veterinärbesiktigad
Klara ögon (inget kladd och klägg), pigg, lagom hull
Citera
2017-08-07, 23:51
  #28
Medlem
Flera nämnde att katten bör få gå ut. Överväg starkt att ha den dem som ren innekatt! Det blir många som blir överkörda, av tåg, bil, tagna av niding och ibland räv. Du slipper all denna ångest om de är rena innekatter. Som innekatter ha helst 2 som är kompisar. Så kan de leka med varandra och hålla varandra sällskap om du är borta över dagen.
Är de utekatter är 2 inte lika viktigt. Blir det för långtråkigt kan de ju gå ut.

Vill du ha dem som arbetande jaktkatter, ja honor kan vara bäst. Men vill du ha dem som rena sällskapskatter, kan hanar vara lättsammare.

Hane och hona är en bra kombination. Det är ibland rentav så, att katter som sägs avsky andra katter, kan faktiskt tolerera och bli kompis med katt av andra könet.
Men då blir ju kastrering dubbelt så viktigt.

De bör kastreras ja. Äldre standard är ca 1 år, men numera görs det vid halvåret, eller tidigare om de kommer i tidig könsmognad. Utomlands har man ofta tumregeln 8 veckor eller 1 kilo...

Vad gäller vaccinering. Förr i tiden skulle de vaccineras varje år. Sedan kom man på att det räcker varannan-var tredje år. Numera menar man nog att när de väl fått sina grundvaccineringar, och första vaccineringen som vuxna - sedan är de i princip immuna resten av livet.

Vuxna katter är ofta ett bra alternativ!!! De binder fint till nya ägaren de också, bara man är snäll mot dem och så, så binder de.
Och har de blivit räddade, tex varit utslängda, eller räddade från ett hög-dödlighet katthem, vet de att de blev räddade, och vanligen vet de att vara tacksamma... De vet mycket väl om de sitter i dödscellen och att du kommit och räddat dem från gaskammaren...

Billigast i långa loppet är att ta dem via katthem. Då är de veterinärbesiktigade, vaccinerade, kastrerade om de är vuxna. Allt det kostar pengar, så de 600-900 man brukar betala per skaft är faktiskt ett underpris.
Tar man två får man ofta en liten rabatt.

Bra om du försäkrar dem. Nyttigt om de blir sjuka eller skadar sig. Då behöver du inte gå i ångest: har jag råd med veterinär? Skall jag ta det billigaste, en omedelbar avlivning, eller kan katten kanske behandlas eftersom det FINNS en fungerande behandling...

Så rådet är, antingen ta dem från ett katthem - eller från en seriös uppfödare.
Med jokern att ta dem från ett "high kill shelter", från deras "death row"....

Klart, det är inte förbjudet att ta de så vanliga katter på landet "kattunge till gott hem, fem kronor tassen och tia för svansen". Det kan bli bra, men du tar också alla risker och alla omkostnader.

Vad du INTE skall göra, är att köpa katterna från en oseriös uppfödare, en som föder upp katter enbart för profitens skull, och som inte bryr sig om katterna...
Citera
2017-08-09, 01:32
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Ett katthem lär inte ta så mycket, de lär inte ha raskatter. Men räkna med några hundralappar per katt i alla fall.

Värt varenda krona dock

Jag hittade faktiskt en svart Norsk Skogskatt som lämnats in på grund av att den var blivit förvildad som utekatt, de som hade haft den hade lämnat den ute när de åkte på semester, när de kom hem var den helt omöjlig att handskas med hade de sagt till katthemmet.
Jag tyckte synd om den, tovig, skabb och rädd, så den fick följa med hem tillsammans med den jag redan hade beställt. Det var lite kärvt de första 2-3 veckorna när skogskatten låg på min säng och morrade och fräste, jag fick sova på soffan i 3 veckor. Men gradvis så började han lite på mig, och idag är han riktigt snäll, ligger i knä och gosar. men han gillar inte andra personer, så det gäller att se upp när det kommer främmande. Den enda han har respekt för är honkatten jag hämtade samtidigt, hon behandlar honom som en bråkig kattunge när han blir för hårdhänt, han väger ju 7 kilo och hon bara hälften, men han ger sig faktiskt. Han är väldigt intelligent också, lyder ungefär som en hund.
Det vilda finns fortfarande under ytan, så även jag får se upp, det har blivit lite blodvite några gånger, men jag ångrar mig inte att jag tog honom, betalade 3000:-, annars hade han blivit avlivad.
Citera
2017-08-09, 06:59
  #30
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Jag hittade faktiskt en svart Norsk Skogskatt som lämnats in på grund av att den var blivit förvildad som utekatt, de som hade haft den hade lämnat den ute när de åkte på semester, när de kom hem var den helt omöjlig att handskas med hade de sagt till katthemmet.
Jag tyckte synd om den, tovig, skabb och rädd, så den fick följa med hem tillsammans med den jag redan hade beställt. Det var lite kärvt de första 2-3 veckorna när skogskatten låg på min säng och morrade och fräste, jag fick sova på soffan i 3 veckor. Men gradvis så började han lite på mig, och idag är han riktigt snäll, ligger i knä och gosar. men han gillar inte andra personer, så det gäller att se upp när det kommer främmande. Den enda han har respekt för är honkatten jag hämtade samtidigt, hon behandlar honom som en bråkig kattunge när han blir för hårdhänt, han väger ju 7 kilo och hon bara hälften, men han ger sig faktiskt. Han är väldigt intelligent också, lyder ungefär som en hund.
Det vilda finns fortfarande under ytan, så även jag får se upp, det har blivit lite blodvite några gånger, men jag ångrar mig inte att jag tog honom, betalade 3000:-, annars hade han blivit avlivad.

Kul att läsa att det gick bra för båda katterna. Ibland förundras jag över hur vissa tänker.
Citera
2017-08-09, 20:09
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Deras jakt instinkt kan vara rätt jobbig. Inte alltid att en kastrering lugnar ner dom heller.
Det är ingen skillnad på jaktinstinkten mellan hanar eller honor bland katter, däremot skiljer det mellan olika raser. Norsk Skogskatt är väldigt jaktbenägna, i alla fall den jag har, Engelsk Korthår är väldigt lugna, men det varierar ganska mycket mellan individerna.
Katter är rovdjur, oavsett vad många tror, och jaktinstinkten ligger i generna. T.o.m. en mätt katt jagar om något triggar igång den instinkten. En katt utan jaktinstinkten är det något fel på.
Citera
2017-08-10, 23:35
  #32
Medlem
Wandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipST
Hej till alla som läser tråden! Jag har tänkt mig att skaffa en kattunge men vill få eventuellt råd om priser, ställen, vad man ska tänka osv. Jag är ledig på dagarna.

Hoppas du tänkt igenom noga vad det innebär. En katt kan i bästa fall leva till ca.18 år.
Sist men inte minst är att planera din framtid. Du är ledig på dagarna men vad händer om du börjar jobba heltid, gymmar på kvällar, springer på krogen etc. Då blir katten ensam alldeles för länge. Katter är inga flockdjur men behöver för den delen närhet och kärlek. De flesta katter gillar att ha en kattkompis.

Planerar du att flytta? Kan katten då följa med? Vad händer om du får barn?
Har du backup vid resor/sjukhusvistelse så någon kan mata katten etc.?
En katt är dyr i drift. Alla tillbehör som den behöver (Näringsriktigt foder, mat- och vattenskål, toalettlåda, kattsand, klösbräda, korg, halsband och namnbricka eller koppel och sele, klosax, transportbur, leksaker med mera).

Upprätta ett köpekontrakt som bägge parter ska vara överens om och skriva under. Kattungen ska vara veterinärbesiktigad, vaccinerad mot kattpest samt avmaskad. Du bör få instruktioner om när nästa vaccination och avmaskning ska ske liksom hur du ska sköta utfodringen den närmaste tiden efter hemkomsten

Wish you all luck!
Citera
2017-08-13, 10:20
  #33
Medlem
Bästa alternativet: katthem.
Katter som redan finns och behöver ett hem, eftersom den förre ägaren inte hade tid/pengar/var förmögen att ta hand om kattstackarn. De finns tillräckligt med katter redan som behöver ett hem.


Näst bäst: seriös registrerad avelsraskatt, besiktad, vaccinerad och kastrerad senare.
Detta är dyrare än från katthem, som oftast bara tar en symbolisk summa. Men ska du köpa en kattunge så köp från en seriös uppfödare. Eftersom ägaren har papper på kattmammans hälsa osv. kan man undvika tragiska genetiska sjukdomar och du bidrar till seriös avel av katter.

edit:
En katt kan leva i 20-25 år+ om man har tur så tänk på det. Detta är en familjemedlem som du kommer dras med i lång tid framöver och dela ditt liv med.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback