Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-07, 23:59
  #13
Avstängd
Demensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Campingstugor brukar man få bosätta sig i. Brukar dock kosta som en lägenhet att hyra.

Om du kan få tag i en tomt så kan du väl bara bygga ett vanligt hus? Det är inte direkt stor risk att du inte får bygglov för en stuga, på max 70kvm.

Finns bara tomter på 1000 kvadrat. Behöver inte 1000 kvadrat, hela poängen är ju litet space, mycket effektivt
Citera
2017-08-08, 10:55
  #14
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Allt är väl relativt. Handlar ju framför allt om småkommuner i inland. Inte direkt centralt, men iaf inte i något miljonprojekt eller rivkåksområde.
Tex den på hemnet: https://www.hemnet.se/bostad/tomt-ro...ink-anchor-map

Krav på folkbokföring, krav på avloppslösningar, krav på elförbrukning osv.

Det var ändå ett ganska bra erbjudande, att de bjuder på vattenanslutningsavgift och lite annat borde spara en del pengar. Jag har nog aldrig sett liknande tidigare, jag kan tänka mig att i andra fall där tomter skänks bort så finns det rätt mycket som behöver bekostas av den som vill bygga. Dra ledningar etc. Här verkade mycket förberett i och med att det var ett nyexploaterat villaområde.
Citera
2017-08-08, 11:49
  #15
Medlem
Angerods avatar
Poängen med attefallshusen är ju att det inte behövs bygglov.
Om du nu är villig att flytta till obygden ska du nog se att kommunen är villig att bevilja bygglov för en liten stuga.
Hittar du ingen tomt för du väl kontakta markägare och ge dem ett vettigt erbjudande. Finns säkert många som är i behov av kapitaltillskott men inte tar sig för att stycka av och lägga ut.

Dock verkar du vara hyfsat dum i huvudet så det är nog oklart om du kommer att fixa det
Citera
2017-08-08, 14:03
  #16
Medlem
Hela grejen med ett "Tiny-House" är att den är byggd på ett släp, eller en gammal ram ifrån en husvagn.

Sedan så har vi något som kallas för allemansrätten.

Varför man väljer ett Tiny house är inte för att ha det på en mark, det är ett exklusivt husvagnsboende.

De är som du säger, hipsters. Eller som vi sa för 30 år sen, hippies.
De vill bara bo i sin bajamaja glida omkring från insjö till insjö posta filmer på youtube om hur bra det är "off-the-grid". (när man är uppkopplad 24/7 med både 4g & 3g)

Som andra har sagt. Om du investerar i en tomt. Investera i ett riktigt hus. Du kan fortfarande bygga det med ett miljömedvetet tänk. Typ slänga ett växthus över hela huset, kanske köra med en kompost-toa eller annat fancy fancy..

Cheers
Citera
2017-08-08, 20:05
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det var ändå ett ganska bra erbjudande, att de bjuder på vattenanslutningsavgift och lite annat borde spara en del pengar. Jag har nog aldrig sett liknande tidigare, jag kan tänka mig att i andra fall där tomter skänks bort så finns det rätt mycket som behöver bekostas av den som vill bygga. Dra ledningar etc. Här verkade mycket förberett i och med att det var ett nyexploaterat villaområde.

Jo jag tycker också det är ett bra erbjudande. Dock så är det väl kanske inte fantastiskt område, men nära till havet iaf. Det som kan kosta lite är avlopp. Men det skulle man kunna få bidrag till också. (Husbygge kostar också såklart)
Citera
2017-08-08, 20:24
  #18
Avstängd
Demensens avatar
Gratistomt i de mest öde platserna in Sweden är väl helt okej.
Men nu skulle jag velat ha en liten tomt i övriga Sverige.

Det som stör något oerhört och direkt provocerar är att alla tomter ska vara 1000 kvadrat. De flesta har inte ens trädgård. Missförstå mig inte jag är förespråkare av att ha en elitistisk trädgård men de flesta har mest grillen och några buskar.

Skandal
Citera
2017-08-08, 20:32
  #19
Medlem
Katzyns avatar
Har för mig att man får uppföra ett hus på 9 kvm på en annars tom tomt utan bygglov. Om du vill testa boende motsvarade toastorlek.
Citera
2017-08-08, 20:48
  #20
Avstängd
Demensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Har för mig att man får uppföra ett hus på 9 kvm på en annars tom tomt utan bygglov. Om du vill testa boende motsvarade toastorlek.

Jasså det har du för dig fulgubbe? Fan vad du håller på att fular dig på forat.

Hur skulle det fungera om folk gick runt och satte upp byggnader på "tomma tomter"?
Vad exakt är en tom tomt enligt fulgubben? Utveckla
Citera
2017-08-08, 20:54
  #21
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demensen
Jasså det har du för dig fulgubbe? Fan vad du håller på att fular dig på forat.

Hur skulle det fungera om folk gick runt och satte upp byggnader på "tomma tomter"?
Vad exakt är en tom tomt enligt fulgubben? Utveckla

Eh DIN tomma tomt givetvis. En tom tomt du äger. (Attefallshuset får du bara bygga om du redan har ett hus på tomten)

Har inte du blivit avstängd för dina notoriskt onödiga personangrepp och ständiga OT än?
Citera
2017-08-08, 20:59
  #22
Avstängd
Demensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Eh DIN tomma tomt givetvis. En tom tomt du äger. (Attefallshuset får du bara bygga om du redan har ett hus på tomten)

Har inte du blivit avstängd för dina notoriskt onödiga personangrepp och ständiga OT än?

Fulgubbe är du. Inte ens blivit varnad för att outa dig för en fulgubbe.

Väldigt oklar var du, ja det där om att man behöver ett befintligt hus visste jag redan.

Just nu är tråden inne och forskar i var man hittar små tomter.

Fulgubbe
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback