• 41 961 online
  • 1 128 904 medlemmar
  • 58 573 226 inlägg
  • 7
  • 8
2017-08-13, 23:41
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightfall1980
Hej

Denna frågan är mestadels till de lite äldre. Vart finns man nöjet i att vara en vuxen spelnörd som gillar att spela meningslösa spel som call of duty,battlefield,killzone och flera andra där enda målet är att skjuta rädda och springa runt? Sitter just nu och kör Black ops 3 och förstår inte det roliga i dessa spel. Kan ni snälla förklara? Det enda spel jag finner är roligt är väl GTA V.

Jag är född på 70-talet så får väl tveklöst räknas som "lite äldre" i detta sammanhang. Och jag har definitivt inget emot ett välgjort FPS, även om jag lägger betydligt mer tid på strategi- och rollspel.

Varför?

För att allt faktiskt inte måste vara så jävla pretentiöst. Utan ibland är det enkla och invanda precis vad man behöver, vare sig det handlar om topplistepop, bondkakor eller FPS. Och det tror jag faktiskt gäller i princip alla människor, även om vissa förnekar det både inför andra och sig själva för att de inbillar sig att det är oförenligt med deras status som "kultiverade" och/eller "vuxna".
Citera
2017-08-14, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Jag är född på 70-talet så får väl tveklöst räknas som "lite äldre" i detta sammanhang. Och jag har definitivt inget emot ett välgjort FPS, även om jag lägger betydligt mer tid på strategi- och rollspel.

Varför?

För att allt faktiskt inte måste vara så jävla pretentiöst. Utan ibland är det enkla och invanda precis vad man behöver, vare sig det handlar om topplistepop, bondkakor eller FPS. Och det tror jag faktiskt gäller i princip alla människor, även om vissa förnekar det både inför andra och sig själva för att de inbillar sig att det är oförenligt med deras status som "kultiverade" och/eller "vuxna".
Det är inte många spelgenrer som kräver lika mycket fokus som just FPS-spel.
Ett riktigt svårt spel i den genren kräver enorm koncentration, och just "Perfect Dark" till N64 är ett perfekt exempel på detta;
det räcker med att ta en titt på den ökända "Challenge 29" från Combat Simulator för att man ska inse att det här spelet inte är att leka med.

https://www.youtube.com/watch?v=tUqNtKYROlk

"DarkSim"-simulanterna på den där banan har så gott som perfekt accuracy, de reagerar på nolltid och de får nästan alltid headshots.
En strid emot en sån simulant brukar aldrig vara längre än 2-3 sekunder.
De beskrivs faktiskt i spelet som specifikt utvecklade för att vara bättre än vilken mänsklig spelare som helst.
Citera
2017-08-15, 12:24
Moderator
BigFatCones avatar
Jag tycker inte längre att det är särskilt roligt att spela matcher i CS och liknande men spelen i sig tycker jag är rätt kul. Att spela CoD är lite som att spela en Bay-film. Det är action och äventyr och stora set pieces. What's not to like liksom?
Citera
2017-08-16, 01:07
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Ett riktigt svårt spel i den genren kräver enorm koncentration, och just "Perfect Dark" till N64 är ett perfekt exempel på detta;
det räcker med att ta en titt på den ökända "Challenge 29" från Combat Simulator för att man ska inse att det här spelet inte är att leka med.

"DarkSim"-simulanterna på den där banan har så gott som perfekt accuracy, de reagerar på nolltid och de får nästan alltid headshots.
De beskrivs faktiskt i spelet som specifikt utvecklade för att vara bättre än vilken mänsklig spelare som helst.

Jag menade inte att spelen är enkla i bemärkelsen "enkla att klara av", utan i bemärkelsen "osofistikerade". (Fast det är givetvis en generalisering.)
Citera
2017-08-16, 01:41
Medlem
pethoms avatar
Jag har spelat lite CoD, Battlefield och Medal of Honour för många år sedan men gillar inte den tråkiga linjera uppbyggnaden. Däremot gillar jag Far Cry spelen med så kallad öppen värld där man har fler möjligheter till att ta hand om sina fiender om man känner för det. Ett spel som jag inte har provat ännu är ArmA III som jag gissar kan vara kul när jag väl tar mig tid till det.
Citera
2017-08-16, 13:46
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18

Är inte det där svårt för att det är på ett N64?
Citera
2017-08-16, 13:53
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Stämmer säkert om du är 45-50+ men det är helt orimligt att tro att en normal 25-35 (förmodligen äldre men inga personliga erfarenheter av det) skulle få märkbart sämre reaktionsförmåga. Åtminstone inte i den grad att erfarenhet inte kan kompensera för den minimala förlust du tror dig uppleva.

Går du upp 06, skjutsar till dagis, jobbar, hemma 17.30 laga mat göra läxor lägga barn, vid 21 har du ork/tid till ett par matcher. Jämför med 17åringen som halvsovit igenom en skoldag för att nörda spel från 16 till sängdags.

Vem har troligtvis bäst reaktionstid och energi nog att hålla det uppe under flera timmar?

Vi är 20-40 och kör mest csgo, 1-2 matcher sen är dom flesta rätt sega i skallen och behöver vilotid.

Erfarenhet hjälper, men även om du spelat sen cs var en halflife mod så räcker inte det när du håller b och kämpar med att hålla fokus och inte somna när taggade 16 åringar är igång..
Senast redigerad av Sleepyoh22 2017-08-16 kl. 13:55.
Citera
2017-08-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Går du upp 06, skjutsar till dagis, jobbar, hemma 17.30 laga mat göra läxor lägga barn, vid 21 har du ork/tid till ett par matcher. Jämför med 17åringen som halvsovit igenom en skoldag för att nörda spel från 16 till sängdags.

Vem har troligtvis bäst reaktionstid och energi nog att hålla det uppe under flera timmar?

Vi är 20-40 och kör mest csgo, 1-2 matcher sen är dom flesta rätt sega i skallen och behöver vilotid.

Erfarenhet hjälper, men även om du spelat sen cs var en halflife mod så räcker inte det när du håller b och kämpar med att hålla fokus och inte somna när taggade 16 åringar är igång..

Jaha? Det har ju dock ingenting med vad jag säger att göra. Bara för att du har valt att föra ett svenssonliv, vilket självklart inte nödvändigtvis är något negativt, så betyder det inte att alla gör det.

Självklart kommer du som valt att engagera dig i annat i livet inte att ha en suck mot människor som aktivt dedikerar sig åt något?
Senast redigerad av Periodic 2017-08-16 kl. 19:26.
Citera
2017-08-22, 21:37
Medlem
Blir bara linjära spel för mig då openworld games tar för lång tid att spela igenom därav bojkott för spel som gta 5, Metal Gear Solid 5, m.m. Har inte tid att spela som man gjorde när man var liten o bodde hemma med päronen

Spel som senaste RE 7, Uncharted serien, last of us, The order 1886, Battelfield 1 "kampanjen", sånna här spel älskar jag.
Citera
2017-10-07, 06:06
Medlem
Run3s avatar
Håller med om att spela FPS-spel känns ganska infantilt. Ofta är det ett tecken på dålig karaktär och bristande prioriteringar; hur många av dessa människor är t.ex. inte också lite småfeta.

Argumentet om reaktionsförmågan som sägs bli bättre är också så himla patetisk. Det är den enda egenskapen man förväntar sig ska utvecklas positivt genom att slösa bort sin tid på FPS-spel, vilket gör att FPS-förespråkare haussar det till leda, bara för att rättfärdiga för sig själva varför de pissar bort sin tid på spel. Var istället ärliga med att ni inte bryr er det minsta om er så kallade "reaktionsförmåga", utan att ni bara är beroende av att fly bort till de trygga spelen.
Citera
2017-10-07, 06:54
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Håller med om att spela FPS-spel känns ganska infantilt. Ofta är det ett tecken på dålig karaktär och bristande prioriteringar; hur många av dessa människor är t.ex. inte också lite småfeta.
Det som är barnsligt är väl snarare att inta ett von oben-perspektiv för att man inte förstår eller kanske bara inte gillar andras hobbies.

Citat:
Argumentet om reaktionsförmågan som sägs bli bättre är också så himla patetisk. Det är den enda egenskapen man förväntar sig ska utvecklas positivt genom att slösa bort sin tid på FPS-spel, vilket gör att FPS-förespråkare haussar det till leda, bara för att rättfärdiga för sig själva varför de pissar bort sin tid på spel. Var istället ärliga med att ni inte bryr er det minsta om er så kallade "reaktionsförmåga", utan att ni bara är beroende av att fly bort till de trygga spelen.
Är reaktionsförmåga verkligen det enda färdighet som utvecklas? Inte hand-öga-koordinationen? Finmotoriken? Spatial uppfattningsförmåga? Ingen av dom? Bara reaktionsförmågan?

Vem är du att säga att dom pissar bort sin tid? Har du själv inga hobbies som ger dig så värst mycket mer än en stunds förströelse? Slöseri för dig är ju inte slöseri för alla.
Citera
  • 7
  • 8