Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-06, 22:00
  #1
Medlem
Hur betalar jag den lättast, köper den privat och priset är runt 20000 sek, kan ju förstås flytta över pengar via nätbanken men tror inte försäljaren litar på att en utomlands bank sida innan han har pengarna på sitt konto som ju kan ta ett par dagar. PayPal skulle ju funka finfint men pga alla PayPal scammers så skulle ju ingen gå med på å göra en affär via det.. synd att inte finska bankerna kan vara med i swish
Citera
2017-08-06, 22:08
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superboonan
Hur betalar jag den lättast, köper den privat och priset är runt 20000 sek, kan ju förstås flytta över pengar via nätbanken men tror inte försäljaren litar på att en utomlands bank sida innan han har pengarna på sitt konto som ju kan ta ett par dagar. PayPal skulle ju funka finfint men pga alla PayPal scammers så skulle ju ingen gå med på å göra en affär via det.. synd att inte finska bankerna kan vara med i swish

Ordna det på säljarens bankkontor. Då kan alla vara trygga.
Citera
2017-08-07, 01:08
  #3
Medlem
Enydrions avatar
Kom ihåg att det lär bli en massa tull om du tar in bilen till Finland... Och straffavgift om du smugglar den.
Citera
2017-08-07, 07:39
  #4
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Kom ihåg att det lär bli en massa tull om du tar in bilen till Finland... Och straffavgift om du smugglar den.
Tull inom EU?
Citera
2017-08-07, 09:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Tull inom EU?
inte tull men måste betala skatt på den extra som kan vara upp till 30% av priset men det är inte vad jag undrar utan hur jag skulle betala den i Sverige, och bankontoren är stängda på lördagar och det är också den ända dagen i veckan jag kan vara i Sverige
Citera
2017-08-07, 12:00
  #6
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superboonan
Hur betalar jag den lättast, köper den privat och priset är runt 20000 sek, kan ju förstås flytta över pengar via nätbanken men tror inte försäljaren litar på att en utomlands bank sida innan han har pengarna på sitt konto som ju kan ta ett par dagar. PayPal skulle ju funka finfint men pga alla PayPal scammers så skulle ju ingen gå med på å göra en affär via det.. synd att inte finska bankerna kan vara med i swish

Varför frågar du inte säljaren hur han vill ha betalt? Enklast är väl med Euro? 20k är ju inga pengar.
Annars är väl det normala någon typ av "postväxel" men det är det väl ingen längre som förstår hur det fungerar

Om ni båda har exempelvis Nordea så kanske det går enklare med internetbanken?
Citera
2017-08-07, 20:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Varför frågar du inte säljaren hur han vill ha betalt? Enklast är väl med Euro? 20k är ju inga pengar.
Annars är väl det normala någon typ av "postväxel" men det är det väl ingen längre som förstår hur det fungerar

Om ni båda har exempelvis Nordea så kanske det går enklare med internetbanken?
Tyvärr har han annan bank och han vill helst ja det via swish, som såklart Inga finska banker stöder.. skulle vara så lätt med PayPal men han verkar inte villa gå med på det tack vare alla scammers som ju är helt förståeligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback