Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-06, 20:13
  #1
Medlem
Har alltid trott att man ärver *till exempel* näsan från BÅDA föräldrar. Att om mor har liten näsa och far har stor så får ungen en blandning av deras storlekar och form Borde ha hängt med på biologi lektionerna, men det är alltså inte så det är? Det är väl så med längden iaf att den är en mix av båda föräldrar, men inte specifika kroppsdelar man ärver?
Citera
2017-08-06, 20:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Har alltid trott att man ärver *till exempel* näsan från BÅDA föräldrar. Att om mor har liten näsa och far har stor så får ungen en blandning av deras storlekar och form Borde ha hängt med på biologi lektionerna, men det är alltså inte så det är? Det är väl så med längden iaf att den är en mix av båda föräldrar, men inte specifika kroppsdelar man ärver?
Nä, precis. Sällan eller aldrig blir det en mix av två näsor. Min far hade "stor" näsa och min mor har rätt liten. Själv fick jag en stor. Det är alltså som du nämner, att specifika kroppsdelar inte blir en mix av båda föräldrarnas dito. Ännu ett exempel bjuder jag på: Jag har stora fossingar och min sons far har små. Sonen fick små fossingar.
Citera
2017-08-06, 20:23
  #3
Medlem
Freebss avatar
Sen kan man ju alltid ärva av sin farfar/farmor osv.
Citera
2017-08-06, 20:47
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
När det gäller risk för flintskallighet är det tydligen morfar man ska titta på i första hand. Inte fadern, eftersom anlagen kommer från moderns sida.
Citera
2017-08-06, 23:00
  #5
Medlem
yessyys avatar
Min mamma har en smal näsa, och "krokig näsrygg". Min pappa har en bredare men helt rak näsa. Min näsa blev rätt bred (enligt mig) och har en liten buckla på näsryggen, inte lika mycket som mor dock.

Hade varit drömmen att ärva pappas raka näsa och mammas smala, men så blev det såklart inte. Jaja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback