Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-06, 14:51
  #1
Medlem
Hej!

Jag skulle vilja något SQL-program på min hemmadator och undrar vad ni rekommenderar? Det går gärna vara gratis och gärna så likt SQL Management Studio som möjligt kodmässigt, för att det är det som jag har kodat i tidigare. Jag undrar även om det går att lagra data på exempelvis iCloud så att enbart utökningen sker på datorn och att man inte har något lokalt på sin dator? Jag undrar eftersom jag inte har så bra kapacitet på min dator.

Tack i förhand!
Citera
2017-08-06, 15:16
  #2
Medlem
studioxswes avatar
Så du vill ha en Microsoft baserad databas som du vill lagra i APPLES moln???
Citera
2017-08-06, 15:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Så du vill ha en Microsoft baserad databas som du vill lagra i APPLES moln???
Ser att jag missade lite info. Jag har alltså en mac hemma och tanken var dessutom att bygga en databas som ska användas till en applebaserad app.
Citera
2017-08-06, 17:59
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Skall du köra en lokal SQL server så finns det ju deras Developer Edition som är gratis.

Annars så är det Azure eller kanske cloud sql
https://cloud.google.com/sql/docs/

Vet inte hur dyr cloudsql är.
Citera
2017-08-13, 13:28
  #5
Medlem
Skall du bara lagra något för dig själv och inte vill ha operationer som mest finns på större system så varför inte ta en titt på sqlite. En mycket smidig och kapabel liten rackare om man bara skall hantera information för sig själv
Citera
2017-08-27, 22:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gosh
Skall du bara lagra något för dig själv och inte vill ha operationer som mest finns på större system så varför inte ta en titt på sqlite. En mycket smidig och kapabel liten rackare om man bara skall hantera information för sig själv

Här du någon erfarenhet av att ha 3-4 användare som använder samma sqlite databasfil och samma tabell att skriva och läsa ifrån? Då oftast inte samtidigt men att det kan hända.
Citera
2017-10-18, 10:58
  #7
Medlem
Det är lite två frågor i en. Först en databas. För att köra MS SQL Server på Mac måste du köra via Docker. Annars finns gott om andra gratis alternativ, t.ex. SQLite, MySQL och Postgre SQL. För ett litet hemmaprojekt är kanske SQLite bäst. Det finns även en del databaser online om man söker runt lite.

Den andra frågan är adminstrationsverktyget och det finns massor av alternativ. Postgre har en lista som fungerar med deras databas, https://wiki.postgresql.org/wiki/Com...eSQL_GUI_Tools, men de flesta verktyg hanterar alla stora SQL databaser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback