Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-06, 12:48
  #1
Medlem
Hej!

Jag är intresserad av att lära programmera appar för apple och undrar hur jag ska gå till väga? Jag är speciellt intresserad eftersom jag tror att jag har en ganska bra idé men inser att jag måste lära mig ganska mycket innan jag kan sätta igång.

Jag är framför allt intresserad av lösningar där man kopplar en databas som appen hämtar information i från.

Det som jag undrar är:
-Vilket är det vanligaste programmeringsspråket för att skapa appar för apple-produkter?
-Jag kommer att jobba via min hemdator (Mac), vilket är det bästa SQL-programmet för hemmabruk?
-Kan man lagra databasen i iCloud? Jag undrar eftersom jag har en ganska begränsad kapacitet på min hemmadator.

Ber om ursäkt för om mina frågor har frågats tusen gånger tidigare. Tack för hjälpen!
__________________
Senast redigerad av Perfecthairline 2017-08-06 kl. 12:51.
Citera
2017-08-07, 18:03
  #2
Medlem
Jag var i samma sits som dig - hade en idé och ville lära mig programmera för att göra den till en app.

-Vilket är det vanligaste programmeringsspråket för att skapa appar för apple-produkter?
Du bör satsa på Swift, det är så himla bra. Har en bakgrund i Java och skriver C# kod för ett företag men tycker Swift är så mycket bättre. Andra alternativ är Objective-C och C# på plattformen Xamarin (funkar även på windowsdatorer). Eftersom du har en Mac så bör du satsa på Swift eller Objective-C. Swift är utvecklat utav Apple. https://sv.wikipedia.org/wiki/Swift

-Jag kommer att jobba via min hemdator (Mac), vilket är det bästa SQL-programmet för hemmabruk?Hur mycket data behöver du lagra? Vad är syftet med att ha en SQL-databas? Se länken nedan.

-Kan man lagra databasen i iCloud? Jag undrar eftersom jag har en ganska begränsad kapacitet på min hemmadator.
https://www.raywenderlich.com/134694...etting-started

Mitt bästa tips till dig är att du börjar bygga din app direkt och du googlar fram alla lösningar som du behöver. Då har du ett mål du vill nå och lär dig använda andras lösningar till ditt syfte så du iallaf förstår dem på minst en front.
Citera
2017-08-07, 22:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malacofreak
Jag var i samma sits som dig - hade en idé och ville lära mig programmera för att göra den till en app.

-Vilket är det vanligaste programmeringsspråket för att skapa appar för apple-produkter?
Du bör satsa på Swift, det är så himla bra. Har en bakgrund i Java och skriver C# kod för ett företag men tycker Swift är så mycket bättre. Andra alternativ är Objective-C och C# på plattformen Xamarin (funkar även på windowsdatorer). Eftersom du har en Mac så bör du satsa på Swift eller Objective-C. Swift är utvecklat utav Apple. https://sv.wikipedia.org/wiki/Swift

-Jag kommer att jobba via min hemdator (Mac), vilket är det bästa SQL-programmet för hemmabruk?Hur mycket data behöver du lagra? Vad är syftet med att ha en SQL-databas? Se länken nedan.

-Kan man lagra databasen i iCloud? Jag undrar eftersom jag har en ganska begränsad kapacitet på min hemmadator.
https://www.raywenderlich.com/134694...etting-started

Mitt bästa tips till dig är att du börjar bygga din app direkt och du googlar fram alla lösningar som du behöver. Då har du ett mål du vill nå och lär dig använda andras lösningar till ditt syfte så du iallaf förstår dem på minst en front.
Tack för dina svar!

Jag har läst lite om Swift och det pekar på att jag satsar på det. Jag har jobbat en del med C# för länge sedan och använder både VBA och SQL mycket på jobbet. Apropå syftet med en databas så är syftet att hämta information för en textsträng, typ om man slår upp mitt username så får man info om allt som är kopplat min användare. Det är inte det som är min app-idé men jag tror att du förstår poängen.

Apropå lagring så är det nog inga problem i början när jag driver det som ett hobbyprojekt men tänkte mer om det skulle bli något bra av det, då kan det nog bli ganska stora datamängder.

Jag tror att jag börjar med att ladda hem Swift.
Citera
2017-08-11, 18:35
  #4
Medlem
Kolla upp Google's Firebase. Jag använder det till min app och det är jätte enkelt att implementera vilket gör så att du kan fokusera mer på andra viktigare saker.
Citera
2022-02-15, 18:28
  #5
Medlem
Vilket är bästa språken att kunna koda 2022 om man vill lära sig göra appar? Är det fortfarande Swift eller hur bra är React Native?

Vet inte riktigt vart jag ska börja, kanske är bäst att börja med HTML om man aldrig kodat något tidigare? Sen då?
Citera
2022-02-15, 18:36
  #6
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankertanker
Vilket är bästa språken att kunna koda 2022 om man vill lära sig göra appar? Är det fortfarande Swift eller hur bra är React Native?

Vet inte riktigt vart jag ska börja, kanske är bäst att börja med HTML om man aldrig kodat något tidigare? Sen då?
"Bästa" beror väl på vad det är för appar man ska göra.
Swift hjälper dig inte mycket för Android t ex, och det finns betydligt fler Android-telefoner än Ajfåns.
Det som finns är väl Kotlin, Swift, Dart (Flutter), Xamarin (C#), React Native (JavaScript).
De tre sistnämnda har ju fördelen att de är cross platform, prestandan är en annan fråga.
För övrigt finns det ju alldeles för mycket skräp-appar, och många hade klarat sig på en välgjord och responsiv webbsida.
Citera
2022-02-15, 18:40
  #7
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag tror att jag börjar med att ladda hem Swift.

Du låser dig ganska hårt till apple då

Kika på nått som är cross-platform så slipper du bygga om appen i tre olika språk
Citera
2022-02-15, 18:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
"Bästa" beror väl på vad det är för appar man ska göra.
Swift hjälper dig inte mycket för Android t ex, och det finns betydligt fler Android-telefoner än Ajfåns.
Det som finns är väl Kotlin, Swift, Dart (Flutter), Xamarin (C#), React Native (JavaScript).
De tre sistnämnda har ju fördelen att de är cross platform, prestandan är en annan fråga.
För övrigt finns det ju alldeles för mycket skräp-appar, och många hade klarat sig på en välgjord och responsiv webbsida.

Tack!

Men om man är en nybörjare med vad allt kodning etc är och vill lära sig react native, kan man börja med HTML i ett par månader, därefter gå över till Javascript och tillsist lära sig react native?
Eller hur hade du lagt upp det? Något annat där emellan? Eller behöver man ens lära sig HTML? Jag slängde bara in det för jag vet att det är superbasic när det kommer till kodning.
Citera
2022-02-15, 19:06
  #9
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankertanker
Tack!
Eller behöver man ens lära sig HTML? Jag slängde bara in det för jag vet att det är superbasic när det kommer till kodning.
Det här är en exempel-app i React Native:
Kod:
import React from 'react';
import TextView from 'react-native';

const 
HelloWorldApp = () => {
  return (
    <
View
      style
={{
        
flex1,
        
justifyContent"center",
        
alignItems"center"
      
}}>
      <
Text>Helloworld!</Text>
    </
View>
  )
}
export default HelloWorldApp

Ovanstående <VIEW>-snippet är inte HTML, men klart att HTML/XML-kunskap hjälper till för förståelsen.
CSS hjälper också (som är en del av HTML-specen kan man säga)
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2022-02-15 kl. 19:18.
Citera
2022-02-15, 20:17
  #10
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankertanker
Tack!

Men om man är en nybörjare med vad allt kodning etc är och vill lära sig react native, kan man börja med HTML i ett par månader, därefter gå över till Javascript och tillsist lära sig react native?
Eller hur hade du lagt upp det? Något annat där emellan? Eller behöver man ens lära sig HTML? Jag slängde bara in det för jag vet att det är superbasic när det kommer till kodning.
Du behöver inte månader för HTML, det basala lär man sig ganska fort.
React däremot är dumt att hoppa på för fort, innan man lärt sig någorlunda JavaScript.
Gjorde själv det misstaget och det blir bara jobbigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback