Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-06, 11:48
  #1
Medlem
McCreepys avatar
Hej!

Jag håller på att dejta en tjej. Hon är ganska fantastisk. Snygg, rolig, snäll. Hon vill ha mig. Men det är något som inte klickar. Jag vet inte vad det är. Kan det vara så att jag "väntar på något bättre?". Jag har ingen aning vad det är med mig. Jag har lixom inte hamnat i det här psykotiska ruset jag varit i innan när jag varit nykär. Jag antar att jag inte är kär i henne helt enkelt?

Det skiljer sig 4 år mellan oss. Hon är äldre. Har en dotter. Jag är fortfarande killen som pluggar på universitet, medan hon jobbar och lever ett gott liv.

Det är dock en sak till jag måste fråga er. Denna tjej har inget körkort. Hon påstår att hon inte behöver det, och visst, jag tror henne absolut. Men i mina måhända fördomsfulla ögon har jag alltid tyckt det är sjukt oansvarigt att inte bry sig om körkort, i synnerhet som förälder. Jag menar, vilken befrielse det är, och faktiskt ganska nödvändigt. Är det bara jag som är helt korkad som tycker så? Hur kan man lixom vara nöjd med livet och inte vilja bry sig om att skaffa körkort?

Vad tycker ni? Är mina tankar rimliga eller är det jag som har för höga krav?
Citera
2017-08-06, 11:51
  #2
Medlem
Det låter som att det är dig det är fel på. Sök hjälp.
Citera
2017-08-06, 11:55
  #3
Moderator
rancors avatar
Av erfarenhet i umgängeskretsarna så förväntas den som har körkort att bli den eviga chauffören. Du kommer få köra henna överallt, hon kan umgås med vänner, dricka vin och ha roligt långt ut på småtimmarna medans du sitter snällt bredvid och bara längtar efter att få åka hem och sova.

Chauffören verkar dessutom inte bli uppskattad utan får ofta höra: "Men kom igen! Bara en liiiten stund till, var inte så tråkig!".

Kanske är det en småsak i det hela men jag är i alla fall trött på att en del av mina vänners fruar inte har körtkort och är alltid dem som får offra sig varje gång vi hittar på något tillsammans.
Citera
2017-08-06, 12:03
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Du hänger upp dig på körkortet.
Sök hjälp!
Citera
2017-08-06, 12:10
  #5
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Av erfarenhet i umgängeskretsarna så förväntas den som har körkort att bli den eviga chauffören.

Chauffören verkar dessutom inte bli uppskattad utan får ofta höra: "Men kom igen! Bara en liiiten stund till, var inte så tråkig!".

Detta känner man igen. Det finns alltid oändligt med bensin också.
Ingen som vill betala, man måste fråga och låta snål.

Visst att man inte frågar första eller andra körningen men när man kört runt vänner osv över 10ggr så behöver man få någon uppskattning mer än: -tack för skjutsen.

Folk utan körkort tenderar att tro att en bil kostar 100kr om dagen.
Citera
2017-08-06, 12:23
  #6
Medlem
Kanske man inte behöver körkort i Stockholms innerstad, men i resten av världen så behövs det.
Dessutom är det en utbildning alla bör gå, även om man aldrig kör bil själv.
Att hon inte skaffat körkort är nog för att andra har kört runt på henne.

Det faktum att någon redan varit inne o rotat i henne och avlat ett barn tyder på att man ska vara lite försiktig.
Vem vill ha en brud med barn som någon annan är pappa till?
Kan du välja så välj en brud utan tungt bagage.
Citera
2017-08-06, 12:43
  #7
Medlem
Malkos avatar
Om man läser din förra tråd i Relationsakuten, så inser man (ifall man har en djupare förståelse för människors inre motivationer) att du är en ganska osäker människa. Din förra dejt svarade inte på ditt sms och det hade gått 30h, vilket gav dig panik (bekräftelsebehov). Denna tjejen har inte körkort och du nämner hur hon har det socialt (yrke, körkort m.m), men inget om hur hon är som person.

Du nämner även i båda trådarna om din utbildning men ingenting om hur du är som person. Givetvis så behöver du inte nämna saker om det, men det säger väldigt mycket om dig som person ifall du enbart pratar om externa eller interna "saker".

Relationer (riktiga sådana) handlar om intimitet. Eftersom du inte ens är "intim" med dig själv så kommer du aldrig att kunna relatera till andra. "Psykotiska ruset" är bara dopaminkickar du får av belöningen av att någon bekräftar dig. Men det dör ut inom 6 mån - 1 år.

Du bryr dig om vad andra tycker om att hon inte har körkort (bli bekräftad externt). Du är en typisk människa för 2000-talet. Så gräv inte ner dig utan börja i rätt ände, dig själv.

Lycka till!
Citera
2017-08-06, 12:47
  #8
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
...

Folk utan körkort tenderar att tro att en bil kostar 100kr om dagen.

Hundra spänn om dan är en ganska rimlig bilkostnad allt inräknat.
Citera
2017-08-06, 12:49
  #9
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCreepy
Hej!

Jag håller på att dejta en tjej. Hon är ganska fantastisk. Snygg, rolig, snäll. Hon vill ha mig. Men det är något som inte klickar. Jag vet inte vad det är. Kan det vara så att jag "väntar på något bättre?". Jag har ingen aning vad det är med mig. Jag har lixom inte hamnat i det här psykotiska ruset jag varit i innan när jag varit nykär. Jag antar att jag inte är kär i henne helt enkelt?

Det skiljer sig 4 år mellan oss. Hon är äldre. Har en dotter. Jag är fortfarande killen som pluggar på universitet, medan hon jobbar och lever ett gott liv.

Det är dock en sak till jag måste fråga er. Denna tjej har inget körkort. Hon påstår att hon inte behöver det, och visst, jag tror henne absolut. Men i mina måhända fördomsfulla ögon har jag alltid tyckt det är sjukt oansvarigt att inte bry sig om körkort, i synnerhet som förälder. Jag menar, vilken befrielse det är, och faktiskt ganska nödvändigt. Är det bara jag som är helt korkad som tycker så? Hur kan man lixom vara nöjd med livet och inte vilja bry sig om att skaffa körkort?

Vad tycker ni? Är mina tankar rimliga eller är det jag som har för höga krav?

Nej, gräset är inte grönare på andra sidan. Jo, kanske för ett tag. Men har du en gång hoppat över staketet så är det svårt att hoppa tillbaka. Har du en gång förlorat din flickvän har du svårt att få tillbaka henne. Gillar du henne nu så kommer du att göra det vidare också.

Körkort. Lite lätt övertalning kommer att ge resultat. Om hon inte anser att hon behöver körkort så är det hennes åsikt som gäller. Det är hennes pengar som hon ansvarar över, och du över dina. Låter du denna fråga bli viktig för dej så är du lite fel ute. Sabba inte ditt förhållande för denna saks skull, det är den inte värd.

Dom som säger att du ska söka hjälp - herregud, det är ju det du gör - här! Och det räcker gott. Lyssna på råd som överensstämmer med dina åsikter, det räcker. Gör du misstag så är det du som får bita i gräset, grönare eller inte, ingen annan.

Lycka till!
Citera
2017-08-06, 13:30
  #10
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Hundra spänn om dan är en ganska rimlig bilkostnad allt inräknat.

Då kör man inte mycket.
Citera
2017-08-06, 13:33
  #11
Medlem
Malkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Lyssna på råd som överensstämmer med dina åsikter, det räcker.

Lycka till!

Det är nog det sämsta man kan göra ifall man vill ha hjälp (förstå "kaoset" man befinner sig i). Du behöver så många infallsvinklar som möjligt för att få så brett perspektiv som möjligt. Sen så är det givetvis upp till en själv att ta beslutet.

Väldigt dåligt råd av dig.
Citera
2017-08-06, 13:40
  #12
Medlem
McCreepys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Nej, gräset är inte grönare på andra sidan. Jo, kanske för ett tag. Men har du en gång hoppat över staketet så är det svårt att hoppa tillbaka. Har du en gång förlorat din flickvän har du svårt att få tillbaka henne. Gillar du henne nu så kommer du att göra det vidare också.

Körkort. Lite lätt övertalning kommer att ge resultat. Om hon inte anser att hon behöver körkort så är det hennes åsikt som gäller. Det är hennes pengar som hon ansvarar över, och du över dina. Låter du denna fråga bli viktig för dej så är du lite fel ute. Sabba inte ditt förhållande för denna saks skull, det är den inte värd.

Dom som säger att du ska söka hjälp - herregud, det är ju det du gör - här! Och det räcker gott. Lyssna på råd som överensstämmer med dina åsikter, det räcker. Gör du misstag så är det du som får bita i gräset, grönare eller inte, ingen annan.

Lycka till!

Tusen tack för tipset och för att du på ett bra sätt förklarade hur du tycker och tänker!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback