Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-06, 06:21
  #1
Medlem
FB-Kissens avatar
Planerar en Japanresa till våren då jag och två vänner skall dra till Tokyo i ca 2 veckor.
Jag har kollat mycket på Airbnb och vi kan komma undan väldigt billigt, runt 600 -900 kr natten för 3 pers och då bor man oftast väldigt nära till tunnelbanan, får gratis wi-fi + pocket wi-fi samt möjlighet till att tvätta kläderna.

Dock så läste jag på Reddit att Airbnb egentligen är olagligt i Japan och att uthyraren behöver ha tillstånd för att hyra ut via någon hotellmyndighet. Men läser man vidare så är det väldigt många som rekommenderar det och säger att vi som hyr via AirBnb inte kan råka illa ut, bara uthyraren.
Så vi har blivit lite osäkra på om vi skall köra på AirBnb eller inte. Många av ställena vi har kollat på har i runda slängar 70 - 100 positiva omdömen och de har varit aktiva i ca 2 - 3 år, så på den punkten känns det väldigt säkert.

Har även hört att det är nya lagar på G som skall göra det mindre olagligt, men det är väldigt luddigt.

Vad har ni för erfarenheter av Airbnb i Japan?
Citera
2017-08-07, 07:33
  #2
Medlem
75190255508s avatar
AirBnB är i en gråzon för tillfället och de har svårt att kolla det, men illegalisering av hela iden har varit på kartan i ett par år.
Citera
2017-08-07, 14:24
  #3
Medlem
bjornebarns avatar
Rent formellt sett så behöver ägaren tillstånd för att bedriva "hotellverksamhet" (det är alltså inte olagligt, men de kan få böter etc om de hyr ut utan tillstånd, du som hyresgäst drabbas ej annat än att du kan ha oturen att behöva flytta ut), som omfattar en hel del krav på hur den uthyrda bostaden skall se ut. En vän håller för tillfället på att renovera sin ladugård för att hyra ut via AirBnB, vilket bland annat innebär att de måste installera rinnande vatten, dusch, och toalett i ladugården. Listan på krav var som jag förstod det rätt så omfattande, allt från större saker till små bagateller, men jag vet inte mer specifikt än så här.
Citera
2017-08-08, 03:17
  #4
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Rent formellt sett så behöver ägaren tillstånd för att bedriva "hotellverksamhet" (det är alltså inte olagligt, men de kan få böter etc om de hyr ut utan tillstånd, du som hyresgäst drabbas ej annat än att du kan ha oturen att behöva flytta ut), som omfattar en hel del krav på hur den uthyrda bostaden skall se ut. En vän håller för tillfället på att renovera sin ladugård för att hyra ut via AirBnB, vilket bland annat innebär att de måste installera rinnande vatten, dusch, och toalett i ladugården. Listan på krav var som jag förstod det rätt så omfattande, allt från större saker till små bagateller, men jag vet inte mer specifikt än så här.

Din vän lär väl också behöva installera sprinklersystem och vara noga med nödutgångar, material i väggarna etc för att klara inspektionen. Vet inte vilken typ av hotellverksamhetskategori denne satsar på, men om jag inte minns fel ligger AirBnB under 旅館業, den som även går för guesthouses. Lättast att klara kraven på, men fortfarande inte helt enkelt. När jag letade lokaler sket det sig flera gånger på en enda punkt.
Citera
2017-10-26, 17:21
  #5
Medlem
karbonaras avatar
Airbnb har varit lagligt i Japan sedan juni iår. Se t.ex. här: https://www.bloomberg.com/news/artic...-law-s-passage
Citera
2017-11-03, 08:04
  #6
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
Airbnb har varit lagligt i Japan sedan juni iår. Se t.ex. här: https://www.bloomberg.com/news/artic...-law-s-passage

Det där hade jag missat. Slutade leta info i mars eftersom jag skulle byta jobb. Då var det mycket snack om att det skulle illegaliseras.
Citera
2017-11-05, 23:54
  #7
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Det där hade jag missat. Slutade leta info i mars eftersom jag skulle byta jobb. Då var det mycket snack om att det skulle illegaliseras.

Aven, och vad som framgar i lanken, ar ju att det blivit svarare, mer strikt. Upp till 180 natter om aret och massa checks et.c., kanske maste ha certificate et.c., inte sa insatt, men vet att sa var det inte nar det begav sig... sen kom alla regler o sattes i verket nar staten insag att de kunde tjana pengar pa det de med. (helt korrekt dock)
Citera
2017-12-08, 18:17
  #8
Medlem
Buffedbygods avatar
Har det hänt något mer med detta? Planerar att bo på airbnb i tokyo 1-2 månader.
Citera
2017-12-10, 17:51
  #9
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Har det hänt något mer med detta? Planerar att bo på airbnb i tokyo 1-2 månader.

Nej, vad jag vet gäller de regler som redan har nämnts.
http://www.mlit.go.jp/kankocho/news06_000318.html

Man måste ansöka om tillstånd, man får bara ha gäster max 180 dagar om året, det kan finnas lokala restriktioner, samt så måste ägaren (eller någon av honom utsatt person) bo där för att ta hand om stället/gästerna.

Dessa regler gäller endast för sådana som inte bedriver "hotellverksamhet". För sådan verksamhet, som också går att utföra privat via AirBnB, förekommer andra regler. Som nämnt tidigare har jag dock extremt svårt att tro att det här påverkar gästerna, ty det är inte ditt ansvar att känna till huruvida din hyresvärd följer reglerna eller inte. Jag har heller aldrig sett någonting om några krav på gästerna, utan endast krav på uthyrarna.
Citera
2017-12-14, 02:15
  #10
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Har det hänt något mer med detta? Planerar att bo på airbnb i tokyo 1-2 månader.

For dig som gast funkar det utan problem. Vad galler hyresvarden ar dennes problem 😂
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2861672

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback