Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-06, 02:48
  #1
Medlem
storpungens avatar
Har köpt 1 l outspädd saft och hällt i 5 teskedar turbojäst. Saften är i plastflaska och jag har skruvat av korken så den sitter löst. Blir det nått utav detta?
Citera
2017-08-06, 02:54
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Har köpt 1 l outspädd saft och hällt i 5 teskedar turbojäst. Saften är i plastflaska och jag har skruvat av korken så den sitter löst. Blir det nått utav detta?

Om saften har konserveringsmedel så kommer det att bli en ganska slö reaktion.
Citera
2017-08-06, 03:00
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Har köpt 1 l outspädd saft och hällt i 5 teskedar turbojäst. Saften är i plastflaska och jag har skruvat av korken så den sitter löst. Blir det nått utav detta?

Ok, det kommer säkerligen någon som kommer svara på detta...

Men detta hade fungerat tror jag absolut. Det behöver dock värme så ställ den i fönstret...
Samtidigt behövs det luft så du kan inte bara droppa jäst i en "full" flaska...

Minns att jag gjorde "alkoläsk" tidigt 90 tal pet flaskor... men aldrig i en "full" flaska....

Men soms sagt... jag är absolut ingen expert..

Iofs så säger du att du skruvat av korken lite så luft kommer in (som jag förstår det...) men hade nog hellre faktiskt tömt en del innehåll och skruvat fast korken... men men...
Citera
2017-08-06, 03:09
  #4
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok, det kommer säkerligen någon som kommer svara på detta...

Men detta hade fungerat tror jag absolut. Det behöver dock värme så ställ den i fönstret...
Samtidigt behövs det luft så du kan inte bara droppa jäst i en "full" flaska...

Minns att jag gjorde "alkoläsk" tidigt 90 tal pet flaskor... men aldrig i en "full" flaska....

Men soms sagt... jag är absolut ingen expert..

Iofs så säger du att du skruvat av korken lite så luft kommer in (som jag förstår det...) men hade nog hellre faktiskt tömt en del innehåll och skruvat fast korken... men men...
Jag hällde ut saft till en läskflaska så det är ungefär 0,7 l i flaskan och korken är halvt avskruvad.
Citera
2017-08-06, 03:17
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Jag hällde ut saft till en läskflaska så det är ungefär 0,7 l i flaskan och korken är halvt avskruvad.

Då kan du nog rätt lugnt skruva åt den, värme är rätt nice och blir det luftombyte så kyler det samtidigt... Så jag (obs återigen ingen expert) hade skruvat åt den och låtit jästen jobba men det syret som finns...

Vet när jag bryggde öl så var det ju ett vattenlås i damejeanne'n vilket innebar att gaserna slapp ut men inget nytt syre kom in...

Men i ditt fall med turbojäst och grejor hade jag nog kört 0.5l (med en 1 liters flaska) och låst korken och ställt den i fönstret...

Blir säkerligen (om nu inte det finns en massa konserveringsmedel osv som Megaforce sade) 3-4% på 2-3 veckor i solskenet...
Citera
2017-08-06, 07:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Har köpt 1 l outspädd saft och hällt i 5 teskedar turbojäst. Saften är i plastflaska och jag har skruvat av korken så den sitter löst. Blir det nått utav detta?
Om det är vanlig outspädd saft så innehåller den på tok för mycket socker för att kunna börja jäsa.
Citera
2017-08-09, 16:54
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Jag hällde ut saft till en läskflaska så det är ungefär 0,7 l i flaskan och korken är halvt avskruvad.
Utan kolla om det är konserveringsmedel?
Sen är sockerhalten antagligen alldeles för hög för få en jäststart.
Även socker är konserverande vid tillräcklig mängd.
Citera
2017-08-09, 17:43
  #8
Medlem
storpungens avatar
En 2 l flaska. Renat vatten i en sådan där vattenrenare. Tror jag tog 10 g turbojäst. 30 g socker. Det lät från flaskan och bubblor och partiklar färdades uppåt i flaskan. Två dagar senare, nu. Hällde jag upp 50 cl och drack upp. Känner mig litet onykter. Dricker inte i vanliga fall och har noll alkoholtolerans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback