Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-10, 22:10
  #25
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Det tråkiga med ljusets hastighet, ~800 000 000 m/sek, är att den är förjävla sölig i ett sådant obegripligt stort kosmos. Resa i denna hastighet till granngalaxen Andromeda tar ca. 2,5 miljoner år. För oss som observerar från jorden då, alltså.

Tidsaspekten, som är relativ, spelar dock ingen roll för den resande då tiden står still för vederbörande i 1c. Dock kan din materiella kropp inte accelerera upp i 1c. Det kan dock dina signalsubstanser. Det som är Du är diverse signalnätverk i pallet. Om vi någon dag förstår oss på detta fullt ut kan detta konverteras till binär kod och skickas som fotoner i ljusets hastighet. Din otympliga kropp får givetvis lämnas kvar medan din neuroinformations resa tar ett ögonblick för dig.

En mottagare vid exempelvis Alpha Centauri, ca. 4,2c bort, som vi skickat dit med snigelpost i form av en "obebodd" robot i 0,3c eller liknande decennier tidigare, kan nu bebos av din neuroinformation. Väl kalibrerat tog sig resan för "dig" således ett ögonblick medan människor av kött och blod fått väntat 4,2 år och nu får vänta 4,2 år till på att du sänder tillbaka - nu med mekanisk kropp - att du mår bra.

Som svar på Topic fungerar samma tänk på "någon annan" som vill ta sig hit. Tid är relativt.

Nu får alla fysiskt kunniga skälla på mig. Bra så all fakta blir korrekt. Har dock återberättat på ett lekmannavis kärnan av det jag tolkat fysiker berättat för mig

Ljushastigheten i vakuum (c) närmar sig 300 megameter/s, Inte 800..
Citera
2017-08-10, 22:19
  #26
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Ljushastigheten i vakuum (c) närmar sig 300 megameter/s, Inte 800..

Ja titta :/ Herregud vilken insats av mig. Menade såklart att skriva ~ 300 men blev en 8:a.
Citera
2017-08-10, 22:21
  #27
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ja titta :/ Herregud vilken insats av mig. Menade såklart att skriva ~ 300 men blev en 8:a.

Hade ju vart fint om det var 800 dock Inte för att vi ens är nära 0,1C ändå. Men det vore ju smidigt för framtida generationer.
Citera
2017-08-11, 08:24
  #28
Medlem
Om de har warp engines så tar det kanske inte så lång tid, då kan man färdas snabbare än ljusets hastighet. Men vi vet fortfarande inte om det är ens fysiskt möjligt att bygga en. Kolla upp NASAs forskningsprojekt, de har en estimerad tidsplan och hela köret för det hära. Pågår idag.
Citera
2017-08-18, 19:38
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Om de har warp engines så tar det kanske inte så lång tid, då kan man färdas snabbare än ljusets hastighet. Men vi vet fortfarande inte om det är ens fysiskt möjligt att bygga en. Kolla upp NASAs forskningsprojekt, de har en estimerad tidsplan och hela köret för det hära. Pågår idag.
Krävs det inte mer förståelse för den grundläggande fysiken innan det går att kröka rymden på det sättet?
Citera
2017-08-18, 19:49
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkinsoninScience
Krävs det inte mer förståelse för den grundläggande fysiken innan det går att kröka rymden på det sättet?
Jo det är det, senast jag läste om det var deras tidplan på typ 80 tusen år eller något innan man ser en in action. Vi har ju teori som stödjer att det skulle kunna vara möjligt att resa på det sättet, att vi kan utan att bryta fysikens lagar resa "snabbare" än ljusets hastighet. Man böjer tidrymden runt sig och på så sätt skjuts man framåt eller något...

Vi är inte någonstans nära men finns lite intressant att läsa på om Warp Drive. Är det någon annan som har den teknologin så finns det nog inga begränsningar på vart de kan färdas. Warp Drive kommer vara sista steget för människan i alla fall för att kunna "härska över universum", ha tillgång till "oändligt" med energi.

Med en Warp Drive kan man skicka ut robotar till slumpmässiga planeter som bygger kärnkraftverk och fabriker som bygger nya robotar, som skickar sedan ut ännu flera till slumpmässiga planeter, och dessa gör samma sak. Det kommer i alla fall att vara planen ifall vi kan utveckla sådan teknologi, någon gång i framtiden.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback