Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-16, 20:19
  #13
Medlem
Stränder och badhus är jag aldrig på men jag kör buss och ser ett och annat. Vissa verkar helt sakna självbevarelsedrift. De traskar över vägen trots röd gubbe med näsan klistrad mot sin telefon. Tittar inte upp en enda gång. Har de barnvagn skjuter de den framför sig över övergångsstället utan att titta upp från sin mobil för att se om trafiken faktiskt har stannat. Inte rädda om varken sig själva eller sina barn.
Citera
2018-07-01, 12:05
  #14
Medlem
flygandeflaxs avatar
De verkar sakna förståelse för hur illa det kan gå om små barn får bada utan uppsikt. Det är helt obegripligt. Ofta kan inte föräldrarna kan simma heller. De saknar även kunskap om trafiken. Jag vet inte var det felar. Sfi utbildningen missar kapitlet om röd och grön gubbe? Ovilja att bry sig?
Svårt att ta till sig tryckt text? Simning är nåt som svenskar ägnar sig åt för att de är konstiga? Det finns såna kunskapsluckor att man baxnar och bristen på vilja att ens försöka förstå svenska regler är alarmerande
Citera
2018-07-02, 17:34
  #15
Medlem
Katzyns avatar
Tyvärr tror jag människor som gör så själva har dålig vattenvana och inte förstår riskerna, vilket ju bara ökar faran då man inte heller kan lita på att de kan dyka efter ungen ordentligt om nått skulle hända.

Rent allmänt tycker jag trygghetsnarkomanin har gått till överdrift och att föräldrar skulle vara skyldiga att glo på sin avkomma varje vaken sekund måste vara ett påfund av "världens bästa föräldrar" aka barnlösa.

Men när det gäller icke simkunniga barn och vatten kan man nästan inte vara för försiktig. Det räcker inte ens att hålla koll, man bör dessutom vara riktigt nära. Ser du ungen hamna under ytan på 15 meters håll hinner barnet få i sig ordentligt med vatten, kan flyta iväg under ytan och badstunden lär i bästa fall vara förstörd.
Citera
2018-07-02, 19:47
  #16
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Tyvärr tror jag människor som gör så själva har dålig vattenvana och inte förstår riskerna, vilket ju bara ökar faran då man inte heller kan lita på att de kan dyka efter ungen ordentligt om nått skulle hända.

Rent allmänt tycker jag trygghetsnarkomanin har gått till överdrift och att föräldrar skulle vara skyldiga att glo på sin avkomma varje vaken sekund måste vara ett påfund av "världens bästa föräldrar" aka barnlösa.

Men när det gäller icke simkunniga barn och vatten kan man nästan inte vara för försiktig. Det räcker inte ens att hålla koll, man bör dessutom vara riktigt nära. Ser du ungen hamna under ytan på 15 meters håll hinner barnet få i sig ordentligt med vatten, kan flyta iväg under ytan och badstunden lär i bästa fall vara förstörd.
Jag och min hustru var på ett utebad med tre barn, typ 3 å 4 år gamla.
Det gör vi inte om.
Huvudena blandades snabbt med andra barn, vilka var våra ?
Så stack dom åt olika håll.
Aldrig mer.
Ett barn per vuxen. Jag må vara drabbad men jag släpper dom inte en meter ifrån mig, nu med barnbarnen.

Jag har även läst om äventyrsbad där icke simkunniga släpps fria bland vågorna, badvakterna vill inte vara barnvakter, utan livräddare.
Citera
2018-07-02, 20:44
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jag har även läst om äventyrsbad där icke simkunniga släpps fria bland vågorna, badvakterna vill inte vara barnvakter, utan livräddare.

Vilket/vilka badhus?

Har nämligen sett simhallar och äventyrsbad där de inte tillåter att barn under en viss ålder (brukar vara 12 år) får bada ensamma utan vuxna. Vissa ställen godkänner barn utan medföljande vuxen om de är under 12 år, så länge de är simkunniga. Andra ställen bryr sig inte om barnet är simkunnig eller inte, åldersgränsen för medföljande vuxen gäller ändå. Är barnet över 12 år, men inte simkunnig, så gäller samma regler angående medföljande vuxen. Den vuxne måste då vara ombytt till badkläder, och vistas i vattnet tillsammans med barnet/barnen.

Annars låter det faktiskt rätt rimligt att badvakter inte är några barnvakter. Man slipper inte undan ansvaret för att det finns badvakter, om man vet att ens barn inte är simkunnig så ska man ha koll.

Nyligen var jag på en badplats (sjö) och badade. Fanns en flicka där som fick bada själv, och hon höll på att drunkna. Föräldrarna var kvar på stranden, fullt påklädda. Nu var jag i närheten, och kunde simma dit och hjälpa flickan. Föräldrarna gillade inte att jag gav dem en tillrättavisning. Men det är ju deras ansvar att ha koll på flickan om hon inte är simkunnig, och om det händer något. Då kan man inte vara fullt påklädd på stranden, och vara passiv och/eller ouppmärksam. Tror knappast att den typen av förälder skulle bete sig bättre på ett ställe där det fanns badvakter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback