Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 22:36
  #1
Medlem
Drack rätt mycket under en period och va på omeprazol efteråt för magkatarr.

Nu för någon dag sedan kom det blod ur munnen på mig (Lite bara) och så idag så var bajset lite svartare så jag började käka 40mg omeprazol direkt idag och tänker gå ner i vikt på LCHF kost!!

Bar undrar till er därute om ni någonsin har haft magsår och haft yrsel pga det??

Hur långt tid tog det för er at slippa era besvär??

Jag borde förmodligen lägga av med snuset okså !! (Självklarhet!)
Citera
2017-08-05, 22:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suigat
Drack rätt mycket under en period och va på omeprazol efteråt för magkatarr.

Nu för någon dag sedan kom det blod ur munnen på mig (Lite bara) och så idag så var bajset lite svartare så jag började käka 40mg omeprazol direkt idag och tänker gå ner i vikt på LCHF kost!!

Bar undrar till er därute om ni någonsin har haft magsår och haft yrsel pga det??

Hur långt tid tog det för er at slippa era besvär??

Jag borde förmodligen lägga av med snuset okså !! (Självklarhet!)
Du kan ha blödande magsår och måste uppsöka HC / VC så fort det går!
Citera
2017-08-05, 22:43
  #3
Medlem
whirrs avatar
Haft magkramper i 12h och under de sista timmarna så vill man nästan ta livet av sig. Spy blod, yrsel och öm. Fyfan, det värsta jag varit med om.

Undvika rökning, alkohol och fet mat har underlättat.
Citera
2017-08-05, 22:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whirr
Haft magkramper i 12h och under de sista timmarna så vill man nästan ta livet av sig. Spy blod, yrsel och öm. Fyfan, det värsta jag varit med om.

Undvika rökning, alkohol och fet mat har underlättat.

Jag tänkte köra LCHF och gå ner i vikt!!
Hur länge hade du yrseln efter du börjat käka omeprazol och ändrat din kost och lagt av med allt??
Citera
2017-08-06, 00:02
  #5
Avstängd
Demensens avatar
Om du inte varit hos läkare för blod i munnen borde du absolut gå typ nu. Akut.
Citera
2017-08-06, 00:50
  #6
Medlem
knut_1s avatar
Om du nu har magsår och känner yrsel, så kan det ju bero på lågt blodvärde. Låter som att du borde kolla upp det där.
Citera
2017-08-06, 02:45
  #7
Medlem
Flamsans avatar
Börja med ett läkarbesök snarast.

Sen LCHF är väl inte den optimala kosten vid varken magkatarr eller magsår.
Då fet mat gör besvären värre.
Dietråden vid magbesvär är att undvika stekt och grillad mat, starkt kryddad mat, fet mat, kolsyrad dryck, kaffe och te, syrarik frukt och grönt typ citrusfrukter äpple. Och aldrig treo/magnesyl iprem voltaren osv endast paracetamol som smärtstillande.
Man kan snabbt börja må bättre om man följer dessa råd. Även om de inte ges av sjukvården i dag.

Har haft magkatarr sedan tonåren och magsår till och från i sjutton år nu , kroniskt blödande magsår sedan 5 år. Så jag har egen erfarenhet av detta.

Iväg till läkare för att få kollat om det är magsår eller magkatarr ( iofs kan man ha bägge två samtidigt) för att få rätta mediciner.
Be även om papaverin som hjälper mot kramper i magen.
Citera
2017-08-06, 14:56
  #8
Medlem
radarpars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Börja med ett läkarbesök snarast.

Sen LCHF är väl inte den optimala kosten vid varken magkatarr eller magsår.
Då fet mat gör besvären värre.
Dietråden vid magbesvär är att undvika stekt och grillad mat, starkt kryddad mat, fet mat, kolsyrad dryck, kaffe och te, syrarik frukt och grönt typ citrusfrukter äpple. Och aldrig treo/magnesyl iprem voltaren osv endast paracetamol som smärtstillande.
Man kan snabbt börja må bättre om man följer dessa råd. Även om de inte ges av sjukvården i dag.

Har haft magkatarr sedan tonåren och magsår till och från i sjutton år nu , kroniskt blödande magsår sedan 5 år. Så jag har egen erfarenhet av detta.

Iväg till läkare för att få kollat om det är magsår eller magkatarr ( iofs kan man ha bägge två samtidigt) för att få rätta mediciner.
Be även om papaverin som hjälper mot kramper i magen.

Instämmer i dessa råd. Undvik också (rött) kött, te, kaffe, juice, nötter, friterat, alkohol (öl, vin, sprit), paprika,
Morot, kål, (råa grönsaker generellt). Dvs allt som är surt/svårsmält/pikant.

Glass ,yoghurt, mjölk lindrar något.
Citera
2017-08-06, 19:06
  #9
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Instämmer i dessa råd. Undvik också (rött) kött, te, kaffe, juice, nötter, friterat, alkohol (öl, vin, sprit), paprika,
Morot, kål, (råa grönsaker generellt). Dvs allt som är surt/svårsmält/pikant.

Glass ,yoghurt, mjölk lindrar något.

Tack kom inte ihåg allt i natt 😀
Vissa rekomenderar banan att det ska vara bra ,jag får skitont i magen sv banan. Fläskkött ska framförallt undvikas. Är för hårdsmält.


Man ska i stort sett undvika allt som är gott 😂
Kokt mat är snällt. Kokt fisk. Även kokt nötkött går bra. Kykling. Ris.


Jag har levt på drickyogurt i perioder. För jag får panikont i magen av all mat ibland.
Och jag vet sldrig från en dag till en annan hur magen ska reagera på föda.
Citera
2017-08-19, 12:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Tack kom inte ihåg allt i natt 😀
Vissa rekomenderar banan att det ska vara bra ,jag får skitont i magen sv banan. Fläskkött ska framförallt undvikas. Är för hårdsmält.


Man ska i stort sett undvika allt som är gott 😂
Kokt mat är snällt. Kokt fisk. Även kokt nötkött går bra. Kykling. Ris.


Jag har levt på drickyogurt i perioder. För jag får panikont i magen av all mat ibland.
Och jag vet sldrig från en dag till en annan hur magen ska reagera på föda.

Tror jag har ett blödande magsår :P
Riktigt jobbigt faktiskt och ska kolla upp det med sjukvården snart!
Det konstiga är att jag inte har speciellt ont utan mest att jag känner mig uppblåst och lite småsmärtor då och då :P Några tips kan det yttra sig så??
Det jobbiga är att jag äter Seroquel mot psykos det kan nog påverka endel??
Citera
2017-08-19, 15:32
  #11
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suigat
Tror jag har ett blödande magsår :P
Riktigt jobbigt faktiskt och ska kolla upp det med sjukvården snart!
Det konstiga är att jag inte har speciellt ont utan mest att jag känner mig uppblåst och lite småsmärtor då och då :P Några tips kan det yttra sig så??
Det jobbiga är att jag äter Seroquel mot psykos det kan nog påverka endel??

Jag tycker att magkatarr är sju resor värre än magsår, det tyckte min mamma också.

Mitt nuvarande magsår sitter så jäkla dumt till det är därför jag får så ont. Det sitter runt hela nedre magmunnen så när de har läkt lite gran har jag fått förträngning av magmunnen.

Men när jag hade "vanligt" sittande magsår så var magkatarren värre.

Sök läkare innan det blir värre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback