Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 20:54
  #1
Medlem
Hej FB!
Jag har sedan 1 års ålder haft diagnosen celiaki (glutenintolerans). Har aldrig ätit havre men upptäckte den "rena" havren förra året som jag då provade. Blev en underlig känsla i kroppen, som att man ätit fast inte får nån energi av maten. Kan det vara att kroppen är ovan vid så mycket fiber eller är det så att bara vissa kan äta havre? Det är så gott men vill inte förstöra min tunntarm.

Tillägg: Jag gjorde nyligen utökade tester hos en läkare för att se mina värden och följa upp min celiaki. Alla provsvar var jättebra sa han. Försöker få ytterligare en telefontid och har även försökt nå 1177 men det är "för många som ringer just nu".
Citera
2017-08-05, 21:10
  #2
Medlem
vadå för utökade tester?

Eliza?

Titta på tarmen?
Citera
2017-08-05, 21:27
  #3
Medlem
Vad menar du egentligen med "ren" havre? Havregryn innehåller inte mycket gluten, men om du är orolig och känslig så är det bara att köpa glutenfria havregryn. Nu är jag i och för sig inte säker på om det är havregryn som avses med "ren" havre.
Citera
2017-08-06, 01:21
  #4
Medlem
Blodprover som kollade på b12-upptag bland annat. Har gjort 2 stycken gastroskopier.

Ren havre är odlat på fält där inget annat innehållande gluten har odlats 2 år tidigare.
Citera
2017-08-06, 10:39
  #5
Medlem
Normalt sett skall du kunna äta "ren havre" när du har celiaki

Det finns ju möjlighet att du har någon annan allergi/intollerans som läkarna inte har hittat, de är inte så duktiga på att hitta sådant.
Normalt sett skall du kunna äta "ren havre" när du har celiaki inga problem, börja med lite, skulle du få följdkomplikationer så sluta.
Citera
2017-08-06, 14:58
  #6
Moderator
RostigHinks avatar
Det kan ju hända att havren hanterats i utrustning som även varit i kontakt med andra sädesslag. Detta måste man få en garanti för att det inte skett tycker jag.
Citera
2017-08-06, 23:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmak
Hej FB!
Jag har sedan 1 års ålder haft diagnosen celiaki (glutenintolerans). Har aldrig ätit havre men upptäckte den "rena" havren förra året som jag då provade. Blev en underlig känsla i kroppen, som att man ätit fast inte får nån energi av maten. Kan det vara att kroppen är ovan vid så mycket fiber eller är det så att bara vissa kan äta havre? Det är så gott men vill inte förstöra min tunntarm.

Tillägg: Jag gjorde nyligen utökade tester hos en läkare för att se mina värden och följa upp min celiaki. Alla provsvar var jättebra sa han. Försöker få ytterligare en telefontid och har även försökt nå 1177 men det är "för många som ringer just nu".

Du kan få problem då det kan ha höga halter av "något" som kan trigga dina symptom. Köp glutenfri havre, då har dom försäkrat dig att det är låga halter. Själv får jag problem jag vanlig havre, men inte av glutenfri. Kostar inte så jätte mycket ändå då det bara är havre ändå.
Citera
2017-08-08, 23:19
  #8
Medlem
Tack för alla svar. Jag har ju provat glutenfri havre men tyckte mig känna mig "Konstig". Typ som att jag ätit fast inte fick nån energi av maten.. konstigt. Men aja. Värsta är ju om jag provar och Inte skulle tåla det så pajar jag ju tunntarmen, det tar ju månader innan den läker igen =/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback