Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 21:53
  #13
Medlem
minponnys avatar
kan du meka ta en billig om inte köp nyare
Citera
2017-08-05, 22:00
  #14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Min första kostade 4500kr, förutom att en fattig student bör hålla i slantarna gav det mig också tillfälle att lära mig skruva. Så därför rekommenderar jag gamla och billiga bilar till alla i liknande situation.
Vi som hänger i den här forumdelen har, eller iaf har haft, ett intresse av bilar och teknik, men ungdomar idag har generellt inte samma intresse av att ligga och skruva på gammal skit. De vill köpa en bil så billigt som möjligt, och räknar med att den ska hålla i en och en halv evighet utan annan service än att fylla spolarvätska och byta doftgran. Någon sa att antingen får man reparera eller amortera, det tycker jag är en bra sammanfattning.
Citera
2017-08-05, 22:40
  #15
Medlem
tastass avatar
Det finns inget bör, har du 60 000kr att lägga på bilägande så lägg inte hela pengen på inköpskostnaden, det kommer tillkomma utgifter.
För egen del la jag 10k 000kr på min första bil, men det var iofs snart 25 år sedan.
Citera
2017-08-06, 10:08
  #16
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Audi som förstabil rekommenderas inte. Dyra och opålitliga bilar. Vänd blicken mot asien och köp en Toyota för 40-50k så åker du bra länge och plånboksvänligt.

Kul? Nä. Vettigt? Ja.
Citera
2017-08-10, 21:12
  #17
Medlem
Min första bil var en Volvo 240 som jag köpte snorbilligt och hade i två år och sedan sålde vidare med förtjänst. Under dessa två år bytte jag olja en gång det var allt som gjordes.

Stirra dig inte blind på priset utan tänk på att köpa en bil med lite säkerhet också ifall olyckan skulle vara framme. För 30k får du en bra bil med någerlunda säkerhet såsom en V70 03-04.
Citera
2017-08-10, 21:37
  #18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josfal2020
Då börjar det närma sig körkort och nu kommer frågan, hur mycket pengar bör jag lägga på en bil?
Hade från början tänkt lägga 50000-60000 på en Audi, har jobbat helger i nästan ett år medans jag pluggat gymnasiet.

Saken är den att jag har råd med bilen men då blir det tight budget med annat, jag vill resa och göra saker med vänner/flickvännen osv.

Vad tycker ni man bör lägga på en första bil? Några tips eller något ni ångrade att ni gjorde när ni köpte er förstabil? Ni får gärna ge råd på bra första bilar också

Audi A4 B7 facelift (hösten 2004 till 2008) rekommenderas starkt.
Det är en mycket hållbar modell med få fel, men hoppa över tfsi-motorn, den kan vara problematisk om du har otur, satsa på 1,8T eller 2.0 fsi. Med manuell låda.
Citera
2017-08-23, 23:32
  #19
Medlem
Låt aldrig fåfängan avgöra bilköpet är ett råd jag brukar ge...

Lägg så lite du kan (vågar) och gör andra saker istället för pengarna. Åk på en fin resa med damen, det blir minnen som du har resten av livet. Det finns väl ingen (vettig) person som ligger på dödsbädden och drömmer sig tillbaka till tiden då man åkte till jobbet i en standardbil för 50-60K, nej det är familj, vänner och upplevelser som verkligen betyder något. Det kommer du också att inse, kanske inte nu men framöver...
Citera
2017-09-02, 06:10
  #20
Medlem
Schnyggves avatar
5k! Du är ju färsking...behöver inte noja för att skrapa upp fälgarna som kostar mer än bilen på din gamla Audi. Ha den som slit och släng eller plåga skiten ur den om du känner för det...sedan när du känner dig klar med det och kanske har utvecklat dina färdigheter bakom ratten en smula, då kan du köpa lite mer seriös! men inte för seriös, det är fan idioti att lägga massor med pengar på bil när man är så ung som du är! Ingen blir imponerad av en 22 år gammal A8, jag lovar...
Citera
2017-09-02, 09:37
  #21
Medlem
Håller med i vad andra skrivit.

Har du stort bilintresse och kunskap i eller viljan att lära dig skruva så förstår jag om du vill köpa din "drömbil" och ser inget fel i det alls.
Man ska ha en hobby och bilen är lika god som någonting annat som kostar pengar men inte ger mycket mer än egen livskvalitet tillbaka.

Ska du bara ha en bil för att transportera dig med och skiter/har inget egentintresse igentligen i vad det är bara det funkar så köp dig en toyota av valfri modell.

Själv hade jag en 1975 Opel Manta A Rallye som förstabil. Köpt när jag var 13 för 4000spänn av min kusin.
Rostlagade och hellackade bilen och skulle givetvis behallt den om man ser på prisutveckligen,men sålde den da körkortet fortfarande var för långt bort när bilen var klar.

Första bilen jag lagligen kunde köra var en Simca 1100 köpt för 500spänn i Gula Tidningen. Fantastiskt bra bil.
Gick perfekt tills dagen innan besiktningen da motorn skar....

Numer är jag en trakig gubbe som köper det jag vill ha fabriksnytt,leker med och sedan ställer bort utifall att det blir värt mer i framtiden...

MvH
Citera
2017-09-02, 20:48
  #22
Medlem
Det är väl en smaksak egentligen. Vissa vill ha en lite finare bil direkt, andra nöjer sig med en billig bil bara så att dom kan ta sig runt lixom.
Du får avgöra själv vad du tycker är bäst för dig.
Kan ju iofs vara en bra id'e att köpa en billigare bil, så at du kan spara resten om fel uppstår (om du inte har mer pengar på ingående alltså).
Själv gav jag prick 50K för min första bil, och va väldigt nöjd med den. Men den hade jag inte sparat ihop till, utan det fick bli ett lån.
För mig va det lite speciellt eftersom att jag inte hade några andra utgifter då.
Citera
2017-09-03, 01:03
  #23
Medlem
Sesam66s avatar
Lägg inte mkt pengar på din första bil. Köp en Peugoet 206 GTI för typ 20k, eller motsvarande.
Citera
2017-09-03, 01:34
  #24
Medlem
Gnomegirls avatar
Håller med dem som skrivit att du inte ska lägga för mycket på förstabilen TS.
Gamla Volvo praktiskt taget kastar dom efter dig och delar finns i överflöd till bra priser.

Har faktiskt kvar min gamla förstabil än idag. Numera tjänstgör den som vinterbil, men funkar fortfarande bra.


MVH/Gnomegirl
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback