Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 13:31
  #1
Medlem
strategasiats avatar
Jag har haft väldigt svårt för att avgöra om mina antidepressiva fungerar så för två månader sedan bytte jag ut dem mot voxra och strattera. Jag har inte känt av någon vidare lindring mot min ångest, däremot så har jag drabbats av konstant Globus i över en vecka. Globus är framkallat av ångest och manifesteras i en väldigt obehaglig känsla av ha något i halsen så situationen känns desperat och ibland känns det som att benzo är min enda chans. Jag ska ringa vården men vill gärna höra om det finns några intressanta perspektiv att ta med sig härifrån också. (ADD)
Citera
2017-08-05, 15:24
  #2
Medlem
Stoegers avatar
Det verkar ju helt klart som något inte är bra, så kontakta du vården så du får detta utrett.
Citera
2017-08-05, 17:06
  #3
Medlem
Ja och nej. Voxra är en DNRI vilket ökar ångesten rejält i den första fasen, betydligt mer än SSRI. Voxra används inte vanligtvis för dem som har ångest till att börja med, utan främst till individer som lider av anhedoniska drag - dvs. brist på energi, så svårt att säga ifall just du uppfyller den kliniska profilen.

Väldigt många läkemedel som har en noradrenerg komponent har också en del udda biverkningar; Cymbalta och Voxra är känd av att ge dubbelseende och urinretention.

Finns det någon motivation bakom Voxran? Stratteran är vanligtvis en mildare ADHD medicinering.
Citera
2017-08-05, 18:29
  #4
Medlem
strategasiats avatar
Jag var förberedd på ökad ångest men efter nästan två månader så borde det ha vänt. Motivationen bakom voxran är just min låga energinivå. Samtidigt tror jag att de egentligen inte alls vet vad de ska skriva ut till mig, ADD utredningen jag gjorde var fullständigt värdelös
Citera
2017-08-05, 19:40
  #5
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Jag har haft väldigt svårt för att avgöra om mina antidepressiva fungerar så för två månader sedan bytte jag ut dem mot voxra och strattera. Jag har inte känt av någon vidare lindring mot min ångest, däremot så har jag drabbats av konstant Globus i över en vecka. Globus är framkallat av ångest och manifesteras i en väldigt obehaglig känsla av ha något i halsen så situationen känns desperat och ibland känns det som att benzo är min enda chans. Jag ska ringa vården men vill gärna höra om det finns några intressanta perspektiv att ta med sig härifrån också. (ADD)


Fanns inget på fass/drugs.com om det. Får utgå ifrån personliga erfarenheter

http://www.addforums.com/forums/showthread.php?t=40597
Citat:
I been on Dexedrine for a month and a half to start, and at first I had anxiety a little worse than I was use to, but I was able to cope.. After that I was amazed at how great I felt. I was more focused at work, I was finishing jobs around the house that I have been putting off for years. And I had minimal anxiety after, compared to almost crippling anxiety I felt before. (I’m sure I am not the only one here)

I been on Wellbutrin for 2 weeks , was on the 150mg XL and really felt nothing.. Now I moved up to 300mg and I feel weird now…

I have been very jittery for the past two days and I feel numb on my arms and legs. I’m still functioning fine, but the focus from the Dexedrine is being wiped out, because I feel jittery and agitated , but not my usually anxiety, more like I drank too much coffee.

And now for the past few days I have felt like I have a lump in my throat. And it’s DRIVING ME NUTS….


Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Jag var förberedd på ökad ångest men efter nästan två månader så borde det ha vänt. Motivationen bakom voxran är just min låga energinivå. Samtidigt tror jag att de egentligen inte alls vet vad de ska skriva ut till mig, ADD utredningen jag gjorde var fullständigt värdelös

Vad äter du för antidepressiva? Jag har ätit escitalopram i flera år, ADHD utredningen visade att jag hade ADHD. Jag gjorde många fel. Spola fram flera år, jag ville inte ta antidepressiva nå mer, trappa ut dem och slutade. Min kognitiva funktion gick upp på topp, min energi gick upp på topp, jag började sova gudomligt bra. Har ätit antidepressiva så jävla länge att jag inte visste det orsakade min läkemedels inducerad adhd, eftersom jag hade så jäkla svårt att vara stilla, lyssna, hänga med, bry mig. Bästa beslutet jag gjort var att sluta med dem. Tog ett tag att komma förbi abstinensen men mår bättre nu.
Citera
2017-08-07, 01:17
  #6
Medlem
Voxra ska vanligtvis inte administreras till individer som har ångest. De som har melankoliska drag i sina depressioner har inte ångestpåslag. Mycket möjligt du uppfyller inte profilen för Voxra. Ångesten kommer mycket antagligen inte att försvinna då läkemedlet per se har inte den indikationen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback