Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 13:21
  #1
Medlem
Vi är en familj på 3 (ett litet barn). Vill ha en helgbil som även ska gå 60mil på motorväg ett par ggr i månaden. Budget ca 70k. Efter veckor av research förstår jag att asiatiska bilar, om än tråkiga, skulle passa oss. Någon som har förslag och erfarenheter av tex Mazda 6, Honda accord, Kia?
Tack för input.
Citera
2017-08-05, 13:31
  #2
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Vi är en familj på 3 (ett litet barn). Vill ha en helgbil som även ska gå 60mil på motorväg ett par ggr i månaden. Budget ca 70k. Efter veckor av research förstår jag att asiatiska bilar, om än tråkiga, skulle passa oss. Någon som har förslag och erfarenheter av tex Mazda 6, Honda accord, Kia?
Tack för input.

Jag rekommenderar absolut Toyota Yaris. Den är i VW Polos och Peugot 208 storleksklass. Det som kan vara det negativa med den är att den kan vara lite dyrare än de övriga. Men den är extremt driftspålitlig. Den är relativt snål i förbrukning, även smidig och bra i stan.

Utrymmesmässigt är det inga bekymmer. Om så skulle vara fallet så är baksätet delbart och du kan fälla antingen en större eller mindre del av baksätet om du vill. (Självklart kan man fälla hela)

Det jag dock avråder starkt från är att köpa en stor kombi om ni verkligen inte behöver. Likaså bilar med massa onödigt lull-lull. Ju mer skit de sitter i en gammal bil, ju mer kommer krångla och kosta pengar. Så en Yaris är det ni ska ha!
Citera
2017-08-05, 13:35
  #3
Medlem
Cool!! Ska genast kolla in den,tack!
Citera
2017-08-05, 15:46
  #4
Medlem
Toyota auris. Är i golf klassen. Haft min i snart 10 år, kört 25 tusen mil. Det ända jag gjort är bytt bromsrnas slit delar, samt en vanlig service om året. Aldrig krånglat, aldrig en anmärkning på besiktningen. En besiktnings gubbe sa, att auris var den tråkigaste bilen att besiktiga. För han hittade aldrig något fel på den
Citera
2017-08-05, 15:58
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Toyota auris. Är i golf klassen. Haft min i snart 10 år, kört 25 tusen mil. Det ända jag gjort är bytt bromsrnas slit delar, samt en vanlig service om året. Aldrig krånglat, aldrig en anmärkning på besiktningen. En besiktnings gubbe sa, att auris var den tråkigaste bilen att besiktiga. För han hittade aldrig något fel på den

Ja Auris är också en extremt pålitlig bil! Föregångaren hette Corolla, och heter fortfarande så i vissa delar av världen. Dock så är ju kontentan som sådan att Toyota är bland världens mest driftsäkra bilar. Vi har ett gäng Toyotor, VW.s, Fordar, Oplar på mitt jobb. De körs inte snällt skall jag säga, det är det ultimata testet för en bil. Toyotorna är ALDRIG på verkstad, förutom vid ordinarie service eller plåtskada. Fordarna står mer än de går (i alla fall känns det så) näst sämst är Oplarna, VW är näst bäst, och bäst Toyota.

Har själv en Toyota privat och kommer nog fortsätta med det märket om inget drastiskt händer.
Citera
2017-08-05, 16:55
  #6
Medlem
pantywankers avatar
Fast Kia är inte helt fel heller. Har ju marknadens bästa garantier. Funderar skarpt på en Kia när min nuvarande bil har gett upp.
Citera
2017-08-05, 21:07
  #7
Medlem
Tack för många bra förslag.
Auris är riktigt snygg, visste inte att detta är fd corolla.
Citera
2017-08-06, 08:55
  #8
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Tack för många bra förslag.
Auris är riktigt snygg, visste inte att detta är fd corolla.
Vad jag har förstått så heter dom Corolla på andra marknader fast någon idiot kom på den briljanta iden att ta bort det välkända namnet Corolla i Sverige
Citera
2017-08-06, 10:02
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Tack för många bra förslag.
Auris är riktigt snygg, visste inte att detta är fd corolla.

Auris är en riktigt bra bil. Den är i storlek som en Golf, till och med lite rymligare anser jag. Har kört Auris väldigt mycket och tycker det är en väldigt bra storlek på bil. Funkar mycket bra på landsväg och lika väl i stan. Yaris är ju modellen mindre. Jag tycker du ska be någon passa eran unge så att du och din fru kan åka till närmsta Toyotahandlare och titta lite i lugn och ro. Sen om du vill kunna köpa lite billigare så håll utkik efter Aurisar hos handlare som för andra märken än Toyota, t ex VW, KIA m fl.

Vidare tycker jag du verkar klok TS, som inte får för dig att du ska ha en fjantig Audi eller BMW som bara kommer krångla i den prisklassen.

Tänk på detta när du ska köpa:
-Var dock noga med att kolla upp bilens historia (många ägarbyten på sista tiden?)
-Som alltid försök få tag i en som inte rullat jättelångt, även om vissa mil är snällare än andra, t ex landsväg mot innerstad)
-Jag skulle aldrig i hela världen köpa bil av en kamelryttare, vare sig privat eller av kamelryttardriven firma.
-Kolla så den inte är behäftad med skulder osv.
-Den ska vara nybesiktigad när du köper den, i a f ha minst 10 månader kvar till nästa besiktning. Att köpa en obesad eller en som skall in på besiktning snart är korkat, även om Toyotorna är extremt driftspålitliga.
Citera
2017-09-03, 09:17
  #10
Medlem
Vi hittade ingen Toyota i vår prisklass som var tillräckligt bra här i trakten så det blev en golf plus 2011 6000 mil bensin.Tack för er input!!
__________________
Senast redigerad av bazaar 2017-09-03 kl. 10:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback