Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-08-10, 21:08
  #73
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det verkar i alla fall som om när solfläcksaktiviteten är hög på solen så är det varmare.
https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/...klimat-6370263

Dessa solcykler på 11 år filtreras genom att studera klimatet genom medelvärden över längre tidsperioder, som IPCC definierar 30 år. Dessutom är detta små variationer och med jordens sfäriska geometri innebär det en liten skillnad i forcing: dF=dTSI(1-A)/4, där TSI är solarkonstanten (egentligen inte konstant, men skiftar bara någon promille över solcyklerna.
Citat:


Tydligen så är vi på väg mot en ny mini istid:

http://axess.se/imedia/?slug=pa-vag-...lacksaktivitet


En bra regel är att undersöka om och var sådant blivit publicerat.

Citat:

– Antalet solfläckar har minskat, liksom den magnetiska styrkan i fläckarna. När solen har många fläckar strålar den mer och avger mer energi. Då blir det varmare på jorden."

Precis. TSI har avtagit långsamt och litet de senaste 50 åren. Ändå går temperaturen uppåt.

Givetvis räknas solen in i klimatfrågan idag.
Citera
2017-08-10, 22:51
  #74
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det jag framförde har verklighetsförankring:

http://www.lu.se/article/solens-akti...imatforandring

"Studien visar ett oväntat samband mellan solaktivitet och klimatförändringar. "


http://fof.se/tidning/2002/2/solens-...-uppvarmningen

"Min slutsats är att solaktiviteten spelar en mycket större roll än man tidigare hade trott. Jag anser också att arbetet inom den internationella klimatpanelen, IPCC, har försummat solens roll för klimatet på jorden. För kommittén är solen fortfarande en konstant lysande lampa."


http://klimatsans.com/2014/07/25/kli...snart-kallare/

"De närmaste decenniernas klimat blir med största sannolikhet kallare som i början på 1800-talet. Det kan inleda en ny ”Liten istid” som c:a 1645 – 1715. Den kan pågå nästan ända till år 2100. Detta kan man läsa ut av Solens ovanligt låga aktivitet under senare år."

Jag antar att det finns mer stöd än ditt ihopkok av länkar med ett spann över ett årtionde? Du verkar vara självsäker, du kan säkert hiva upp klimatsimuleringar som visar på en utveckling med avkylning som vi kan följa och(!) visar sig stämma med den smältande polarisens utveckling, samtidigt som utvecklingen med ett kallare klimat i södra Europa visas.
Småpotatis för dig.

En del i det vetenskapliga arbetet är modellering, att komma med lösryckta påståenden, ger faktiskt inte mycket.
Citera
2017-08-11, 14:50
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Dessa solcykler på 11 år filtreras genom att studera klimatet genom medelvärden över längre tidsperioder, som IPCC definierar 30 år. Dessutom är detta små variationer och med jordens sfäriska geometri innebär det en liten skillnad i forcing: dF=dTSI(1-A)/4, där TSI är solarkonstanten (egentligen inte konstant, men skiftar bara någon promille över solcyklerna.
En bra regel är att undersöka om och var sådant blivit publicerat.


Precis. TSI har avtagit långsamt och litet de senaste 50 åren. Ändå går temperaturen uppåt.

Givetvis räknas solen in i klimatfrågan idag.


Det intressanta ju att klimatet är nära påverkat av solens aktivitet som t ex diagrammen i denna länk hänvisar till: https://skepticalscience.com/translation.php?a=18&l=7

Dock har man där funnit att klimatet senaste runt 30 åren blivit varmare utan att det kan hänvisas till solen. Likväl kan det finnas andra förklaringar och allt måste ju inte bero på t ex koldioxid eller direkt mänsklig påverkan, även om vi säkert påverkar klimatet.

En annan förklaringsmodell är att många mätstationer ligger i städer som har blivit varmare genom att städerna växt. Kanske också mindre vulkanutbrott än tidigare som håller värmen uppe osv...
Citera
2017-08-11, 14:53
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag antar att det finns mer stöd än ditt ihopkok av länkar med ett spann över ett årtionde? Du verkar vara självsäker, du kan säkert hiva upp klimatsimuleringar som visar på en utveckling med avkylning som vi kan följa och(!) visar sig stämma med den smältande polarisens utveckling, samtidigt som utvecklingen med ett kallare klimat i södra Europa visas.
Småpotatis för dig.

En del i det vetenskapliga arbetet är modellering, att komma med lösryckta påståenden, ger faktiskt inte mycket.

Jag ville bara påvisa att det finns fler faktorer som påverkar klimatet än bara mänsklig aktivitet och det har jag gjort. Att du sedan väljer att kalla FOU, LU och andra för hopkok av källor får stå för dig...

Klimatet har alltid varierat och det rätt så kraftigt genom historien så sluta att skrämma folk.
Citera
2017-08-11, 17:05
  #77
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det intressanta ju att klimatet är nära påverkat av solens aktivitet som t ex diagrammen i denna länk hänvisar till: https://skepticalscience.com/translation.php?a=18&l=7

Dock har man där funnit att klimatet senaste runt 30 åren blivit varmare utan att det kan hänvisas till solen. Likväl kan det finnas andra förklaringar och allt måste ju inte bero på t ex koldioxid eller direkt mänsklig påverkan, även om vi säkert påverkar klimatet.

En annan förklaringsmodell är att många mätstationer ligger i städer som har blivit varmare genom att städerna växt. Kanske också mindre vulkanutbrott än tidigare som håller värmen uppe osv...
Ja, naturligtvis påverkar solen klimatet, som jag också skrivit tidigare. En trivial insikt. Men solen är inte den enda forcingen på klimatsystemet och är utesluten som drivare till den nuvarande uppvärmning, som din länk också säger från sceptical science (en mycket bra blogg, en av få). Däremot kan och har man studerat forcingen från olika växthusgaser (genom att studera strålning från olika våglängder) och där sett att det utstrålar mindre energi i koldioxidens absorbtionsband. Den nuvarande uppvärmning är driven av koldioxid. Det är den vetenskapliga uppfattningen.
http://www.nature.com/nature/journal.../410355a0.html
Citera
2017-08-11, 23:14
  #78
Medlem
En meteorolog påstod att det var kraftiga jetströmmarna som föorsakade
den kalla sommaren i norr och den extemheta i syd.
Min fråga är om jetströmmarna är fristående fenomen som el Ninjo, eller triggar växthuseffekten igång de på nåt vis ?
Citera
2017-08-12, 09:50
  #79
Medlem
Filipmedstrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
du kan säkert hiva upp klimatsimuleringar som visar på en utveckling med avkylning som vi kan följa och(!) visar sig stämma med den smältande polarisens utveckling, samtidigt som utvecklingen med ett kallare klimat i södra Europa visas.
Småpotatis för dig.

En del i det vetenskapliga arbetet är modellering, att komma med lösryckta påståenden, ger faktiskt inte mycket.

Är SMHI en opålitlig källa?

https://www.smhi.se/forskning/forskn...avsis-1.112210

Eller är det kanske så att du skiter i vad för källa man anger för du är väggfast och redan bestämt dig?

Det kallar jag inte vetenskapligt. Det är snarare så långt ifrån vetenskap man kan komma.
Citera
2017-08-12, 10:21
  #80
Medlem
Filipmedstrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
En meteorolog påstod att det var kraftiga jetströmmarna som föorsakade
den kalla sommaren i norr och den extemheta i syd.
Min fråga är om jetströmmarna är fristående fenomen som el Ninjo, eller triggar växthuseffekten igång de på nåt vis ?

En jetström är kraftiga vindar, typiskt tusentals kilometer långa och några hundratal kilometer breda. Dessa vindar förekommer i övre troposfären och stratosfären på ca 8-10km höjd. Ju högre upp desto mindre påverkar jordens topologi. Jetströmmarnas vindriktning är alltid västlig och vindhastigheten är vanligtvis mellan 30 och 75 m/s men kan nå upp till 200m/s.

Jetströmmarna bildas på gränsen mellan kalla och varma luftmassor, specifikt bildas de största jetströmmarna kring polarregionerna och kring ekvatorn. Den strömmen som påverkar vädret i Europa mest är det så kallade polarfrontjetströmmen som rör sig mellan 400 och 600N latitud, vilken dessutom är det kraftigaste på jorden. Luftströmmens maximum inträffar vintertid då temperaturskillnaden är som störst.

Beroende på hur jetströmmen rör sig påverkar det om vi kommer få kallt, varmt, blött eller torrt väder.
- Om jetströmmen ligger mer sydligt kommer vi få kallare väder än normalt.
- Om den ligger norr om oss kommer vi få varmare temperaturer än normalt
- Om den ligger rakt över oss kommer det innebära mer blåst och nederbörd än normalt

Just nu ligger den mer sydligt vilket märks på det kallare vädret här uppe i norr. Men det innebär också att den värme vi borde få trycks ner mot sydligare breddgrader.
Citera
2017-08-12, 14:33
  #81
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filipmedstring
Är SMHI en opålitlig källa?

https://www.smhi.se/forskning/forskn...avsis-1.112210

Eller är det kanske så att du skiter i vad för källa man anger för du är väggfast och redan bestämt dig?

Det kallar jag inte vetenskapligt. Det är snarare så långt ifrån vetenskap man kan komma.
Kan du inte sammanfatta lite hur du tolkar informationen i den länken?
Citera
2017-08-12, 16:00
  #82
Medlem
Filipmedstrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Ja, skrämselpropagandan är överdriven. Det har alltid varit höga temperaturer/värmeböljor och perioder med svår kyla genom världshistorien.

Jomen klimatalarmisterna tar varje chans att utnyttja det.

För 30 år sen var jag på Cypern. Det var extremt varmt den sommaren. Temperaturen låg mellan 42 och 47 grader varje dag. Sån värmeböljor har alltid funnits och fler kommer komma.

Sen blundar de för annat som visar på det motsatta.

Här i Sverige har det nu varit 15 grader idag och regn. Denna sommar har varit kallare än på länge.

Och det kommer troligen bli en riktigt kall vinter.
Citera
2017-08-12, 20:46
  #83
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filipmedstring
Är SMHI en opålitlig källa?

https://www.smhi.se/forskning/forskn...avsis-1.112210

Eller är det kanske så att du skiter i vad för källa man anger för du är väggfast och redan bestämt dig?

Det kallar jag inte vetenskapligt. Det är snarare så långt ifrån vetenskap man kan komma.

Länken till SMHI understryker vad jag säger d.v.s. att medeltemperaturen stiger i Europa, men mest i Arktis.

Citat:
Ursprungligen postat av SMHI
Arktis havsisutbredning är onormalt liten för den här tiden på året. En första analys visar att värme och fukt från Atlanten och Stilla havet påverkar. Tillsammans med den höga vattentemperaturen påverkas återväxten av Arktis havsis. Liknande mönster ses för avsmältningen kring Antarktis just nu, inför sommaren.

Kan vederbörande förklara vad ovanstående har med kallare klimat att göra?
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback