Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 09:23
  #1
Medlem
Hallå

Vet att det finns flera trådar ang. detta, men har en fråga som jag inte fått svar på i befintliga trådar.

Kört metadon nån månad, ca 10mg om dagen. Sista veckan typ 60mg (sista 5mg tog jag igår kl 04 på morgonen) alltså lite mer än 24 timmar sen. Tog sen ca 70mg brunt H i näsan totalt, sista 10mg kl 14 igår.

Vaknade kl 4 imorse och hade abstinens, drog i mig 0,0625mg, tyckte jag började må bättre, så tog lika mkt till, alltså 0,125mg total. Efter en kvart började helvetet, efter en timme mådde jag risigt som fan. Tryckte i mig 600mg lyrica och lite xanor. Men en kvart senare planade det ut, och jag somnade. Som tur var. Glad att jag tog det så pass lugnt måste jag säga.

Men, hur gör jag nu? Mår smått risigt, som precis innan jag tog subben. Måste jag fortsätta vänta eller har subben tagit över nu och det går att fylla på? Hur funkar detta?
Citera
2017-08-05, 10:50
  #2
Medlem
Tr0bles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EUO
Hallå

Vet att det finns flera trådar ang. detta, men har en fråga som jag inte fått svar på i befintliga trådar.

Kört metadon nån månad, ca 10mg om dagen. Sista veckan typ 60mg (sista 5mg tog jag igår kl 04 på morgonen) alltså lite mer än 24 timmar sen. Tog sen ca 70mg brunt H i näsan totalt, sista 10mg kl 14 igår.

Vaknade kl 4 imorse och hade abstinens, drog i mig 0,0625mg, tyckte jag började må bättre, så tog lika mkt till, alltså 0,125mg total. Efter en kvart började helvetet, efter en timme mådde jag risigt som fan. Tryckte i mig 600mg lyrica och lite xanor. Men en kvart senare planade det ut, och jag somnade. Som tur var. Glad att jag tog det så pass lugnt måste jag säga.

Men, hur gör jag nu? Mår smått risigt, som precis innan jag tog subben. Måste jag fortsätta vänta eller har subben tagit över nu och det går att fylla på? Hur funkar detta?

Jag skulle vänta, jävlar vad du kan få ångra dig annars.
Citera
2017-08-05, 11:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr0ble
Jag skulle vänta, jävlar vad du kan få ångra dig annars.

Misstänkte det. Det lilla jag fick känna på fick mig livrädd. Aldrig känt nåt liknande. Fyfan.

Nu börjar jag bli dålig igen, men det går sakta, så jag antar att det är "vanliga" abstinensen jag känner av nu. Då jag inte tagit nå mer sub.

Hur dålig måste jag bli, så jag spyr och skiter ner mig typ?

Har gjort ett sånt här byte förut, då tog jag sub typ ett dygn efter sista meta-dosen, ett par veckor på metadon den gången. Men har rätt så snabb metabolisering, så redan då är jag väldigt risig. Men den här gången hade jag nog inte hunnit bli lika dålig när jag tänker efter.
Citera
2017-08-05, 16:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUO
Misstänkte det. Det lilla jag fick känna på fick mig livrädd. Aldrig känt nåt liknande. Fyfan.

Nu börjar jag bli dålig igen, men det går sakta, så jag antar att det är "vanliga" abstinensen jag känner av nu. Då jag inte tagit nå mer sub.

Hur dålig måste jag bli, så jag spyr och skiter ner mig typ?

Har gjort ett sånt här byte förut, då tog jag sub typ ett dygn efter sista meta-dosen, ett par veckor på metadon den gången. Men har rätt så snabb metabolisering, så redan då är jag väldigt risig. Men den här gången hade jag nog inte hunnit bli lika dålig när jag tänker efter.

Klockan är nu 16, 26h sedan jag tog sista snorten horse, och 36h sen sista 5mg metadon. Nu mår jag dock rätt bra, vilket jag nog kan tacka lyrican för, och till viss del xanoren och brajan. Fått i mig mat osv. Vet sen förr att lyrican kan maskera opioidabstinens riktigt bra, men nu är jag fan förvånad. Varm i kroppen blev jag efter bara 0,125mg alprazolam dessutom.

Men kan inte fortsätta dra i mig över grammet lyrica per dag längre, vill inte driva upp toleransen för mkt. Vill tillbaks på subben så jag kan trappa ut lyrican.

Jäkla heltidsjobb att knarka. Varit ren från skiten i nästan fyra år, sen börjar man ta lite sub till helgen och vips så sitter man med en halv gubbe horse, metadon och massa lyrica. Lär sig tamigfan aldrig. Slutar alltid på samma sätt.

Och ni som är färska på opi, om ni tycker abstinensen är jobbig redan nu, vänta bara några år. Blir bara värre med tiden. Även fast man varit ren långa perioder emellan.
Citera
2017-08-06, 07:29
  #5
Medlem
Ingen som svarat men uppdaterar ändå.

50h efter sista metadonet. Som var 5mg.

Tänkte lista intag sen i måndags:

Mån: 5mg metadon
Tis: ca 150mg brunt h, näsan
Ons: ca 250mg brunt h, näsan
Tors: 15mg metadon
Fre: 5mg metadon på morgonen kl 4, och 70mg brunt h fram till kl 14.

Sen dess inget. Förutom 0.125mg sub lördag morgon kl 4-5. Som jag blev dålig av, men la sig efter en timme.

Vaknade inatt kl 2 med abs, tog 300mg lyrica, vaknade kl 6 och mådde för jävligt. Alltid värst på morgonen tycker jag dock, så svårt att göra nån riktig bedömning hur sjuk man är. Men nära spya om man säger så, tefatspupiller, kraftig ångest och frossa/svettningar.

Tog 0.125mg sub nu kl 6, tillsammans med 300mg lyrica och litelite xanor, typ mindre än 0.1mg, är väldigt känslig för alpra. Nu mår jag bättre, blev inte alls som igår iaf. Fortfarande abstinent dock, behöver väl mer sub egentligen. Men är fortfarande rädd att testa typ 0.0625 till för att bara känna efter.

Fan det har ju ändå gått lång tid nu, och inte direkt mkt metadon senaste veckan när jag skrev ner. Längre tillbaka har det varit runt 10mg metadon om dagen. Under nån månad.

Blir galen snart alltså!
Citera
2017-08-07, 19:53
  #6
Medlem
Fortsätter väl prata med mig själv här.
Kanske nån annan i samma sits blir lite hjälpt i framtiden. :P

Blev totalt ca 1,5mg sub igår. Efter doserna blir jag svettig och magen blir orolig. Efter en timme är det ok igen. Varje gång. Även idag, blivit totalt 2mg idag. Men känner mig knappast riktigt frisk. Pendlar fram och tillbaka från timme till timme.

Har inte så mkt sub nu heller, så kan inte ta nån större dos fören jag vet att jag har fler.

Hur länge ska det vara såhär? Sub är ju väldigt potent, 10mg metadon kan ju knappast motsvara mer än ett par mg sub? Gick från 1mg sub till 10mg meta, kändes som det var en likvärdig dos. Blev frisk på den dosen meta iaf, men inte mer än så.

Ligger det metadon kvar och slåss med subben om receptorerna nu eller?

Ligger i nån form av mellanläge, och det gör mig ångestfylld och orolig. Sen kan det växla om och det kommer en våg av opivärme.

Nån som vart med om detta och kan svara på ett ungefär när man blir som folk igen?
Blir det så här för er som går från horse till sub också?

Mvh
EUO
Citera
2017-08-07, 20:41
  #7
Medlem
FiffelMonas avatar
Hur mycket horse fick du i dig? Kan vara det som spökar, har läst igenom tråden och tycker att metadonet inte borde störa. Har du mer lyrica? Jag tycker det fungerar utmärkt mot opi-at, så om du har det så spara suben så länge du pallar! Och tänk på att det kan ta upp mot 2h innan lyrican slår på helt och hållet
__________________
Senast redigerad av FiffelMona 2017-08-07 kl. 20:56.
Citera
2017-08-07, 21:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Hur mycket horse fick du i dig? Kan vara det som spökar, har läst igenom tråden och tycker att metadonet inte borde störa. Har du mer lyrica? Jag tycker det fungerar utmärkt mot opi-at, så om du har det så spåra suben så länge du pallar!

Hm, ett halv gram, brunt. Totalt under tre dagar typ. Nasalt. Så hälften av det togs väl inte ens upp den vägen. Speciellt inte när det är bas som inte ska snortas.

Blev fan knappt frisk av horset alltså, så det borde inte drivit upp toleransen iaf. Går nog inte att jämföra alls mot samma mängd iv.

Och horset går ju ur snabbare än metadonet.

Ja, men lyrican har gått åt hårt dom värsta dygnen. Måste spara lite nu, tar precis så jag klarar mig. Får mer snart, hoppas jag. Hoppas på mer sub imorrn också.

Vill bara bli stabil så jag kan börja trappa ut lyrican. Måste bli av med den först. Sen gå ner i dos så mkt jag kan på subben. Kanske lägga in mig efter det, bli av med sista liksom. Gjort detta förut, och nu är jag mer bestämd än nån gång förr. Jag är klar med den här skiten. Så har jag aldrig känt tidigare när jag lagt av.
Citera
2017-08-10, 21:20
  #9
Medlem
I tisdags började subben bita igen.

Råd till andra som tänkt hoppa från metadon till buprenorfin:

Vänta så länge ni kan, testa sen en väldigt låg dos. Blir abstinensen värre, vänta ett dygn till och testa igen. Börja lågt och arbeta er uppåt sakta.

Se till att ha mer än en 8a sub, för första dagarna behövs det rätt mkt.

Lyrica hjälper en att stå ut några dygn. Xanor i små doser vid behov också. Fick panikångest stundvis, men det berodde nog på min oro att bli helt utan sub och lyrica kommande dagarna. Vilket löste sig tillslut.

Nu mår jag bra igen. En veckas helvete nästan. Var inte beredd på att det skulle bli så pass jobbigt.

Nästa vecka börjar jag trappa ut lyrican!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback