Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 09:19
  #1
Medlem
davvos avatar
Har skaffat mig en electribe sx och sitter och pillar fram mest techno och dnb liknande grejer. När det kommer till dnb så har jah förstått att folk använder sig av trumloopar de inte komponerar själva? Vad är grejen med detta? Är inte det fusk? Vad tycker folk om detta?

Själv har jag satt ihop mina egna "breaks" än så länge men det skulle ju klart gå att göra balla grejer enklare om man använde sig av färdiga loopar.

På vilket sätt kan man använda sig av sådana och gör även större artister det??
Citera
2017-08-06, 00:33
  #2
Medlem
Loopar har alltid använts och "stulits" av varandra och sen klippts upp och gjort nytt, andra effekter på osv. Men sen finns det ju massvis med företag som ägnar sig åt att göra profesionella loopar så fusk är det inte, klart roligt om man gör hela sin trummloop från grunden men samtidigt om just den loop man ändå tänkt göra finns varför gå över ån för att hämta vatten. Det finns så himla mycket proffsiga loopar idag som ändå låter som mycket annat, det känns som många loopar används om och så blir det ju, finns ju inte oändligt med rytmer även om ljuden kan skilja sig.

Mitt råd är att inte fastna på smågrejor av ren tjurighet i början utan fokusera på att göra bra musik, dvs melodier och uppbyggnad av en låt, fuska med lite risers, loopar och sånt och sen när du blivit van med att göra musiken så kan du gå djupare och pilla med resten. Om du börjar att pilla med allt direkt så finns risken att du aldrig kommer göra någon musik alls utan det blir en snutt här och en snutt där. Däremot kan du lägga lite kärlek på ljuden till låten för det är dom som kommer vara det som hörs mest och där tycker jag ett par bra ljud är jätteviktiga medans det även där finns bakgrundsljud som kan vara lite mesigare utan att det märks i en mix.

Lycka till!
Citera
2017-08-10, 03:24
  #3
Medlem
DMfanNo1s avatar
.
__________________
Senast redigerad av DMfanNo1 2017-08-10 kl. 03:35.
Citera
2017-08-15, 04:49
  #4
Medlem
Jag tycker helt klart att det är roligare att göra allt själv från grunden. Att köpa färdiga loopar är inget för mig, skulle ta bort enormt mycket av "stoltheten" när låten är färdig. (Inte för att de är så himla mycket att vara stolt över, men ni fattar kanske...)

Men på sätt och vis är det väl inte så mycket mer fusk än att använda färdiga presets på syntharna.

Beror kanske på vad man är ute efter, och hur man jobbar. Vill man bara att det ska låta bra så går det ju mycket snabbare att svänga ihop något genom att använda presets, färdiga loopar och färdiga samplingar.

Lite som att laga mat. Vill man laga från grunden eller vill man spara några timmar genom att använda halvfabrikat?

Har aldrig kört electribe så jag vet tyvärr inte i detalj hur du använder färdiga loopar till den. Den enda snarlika maskin jag haft var en Roland MC505. Om jag måste gissa så är det nog ingen optimal idé att använda electriben för looparna, kör dem i din mjukvara i stället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback