Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 08:03
  #1
Moderator
Siegfrids avatar
Den amerikanska armen har förbjudit användning av kinesiska drönare av fabrikatet DJI.
DJI tillverkar drönare för konsumentmarknaden och armen beräknas ha ett mindretal drönare i tjänst, dock ej på slagfältet där andra tillverkar dominerar.

I ett nyligen utsänt PM tillhålls användarna av drönarna att ta bort batterier och lagringsmedia, avinstallera appar och mjukvara samt förvara drönarna för vidare undersökning.

Exakt vad som föranleder denna åtgärd är inte känt, men min spekulation är att drönarprogramvaran på något sätt skickar information om var eller hur drönaren använts hem till Kina.
Citat:
An Aug. 2 memo cites 'increased awareness of cyber vulnerabilities' with drones from China’s market-leading DJI.

The U.S. Army has ordered troops to stop using consumer drones made by Chinese manufacturer DJI, according to an Aug. 2 memo seen by Defense One and confirmed by two Army officials.

“Cease all use, uninstall all DJI applications, remove all batteries/storage media from devices, and secure equipment for follow on direction,” reads the memo from Lt. Gen. Joseph H. Anderson, the Army’s deputy chief of staff for plans and operations.

Why? The memo cited “increased awareness of cyber vulnerabilities associated with DJI products.” Service officials declined to elaborate.

Said one Army soldier about the decision, “I wonder how DJI camera stabilizers (which have no memory) can send information back to mainland China.”

DJI drones “are the most widely used non-program of record commercial off-the-shelf UAS employed by the Army,” the memo says.


DJI:s hemsida: http://www.dji.com/

http://www.defenseone.com/technology...as-dji/139999/
Citera
2017-08-05, 09:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
min spekulation är att drönarprogramvaran på något sätt skickar information om var eller hur drönaren använts hem till Kina.

Hur gör den det?
Citera
2017-08-05, 09:25
  #3
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Hur gör den det?
Det framgår inte av artikeln.
Men man kan spekulera, och då spekulerar jag i att den programvara som installeras på andra enheter, appar på plattor eller desktops, och som står i kontakt med drönaren under färd, skickar med t ex positionsdata på flygturer eller något liknande. På det sättet kan man se vilka användare som flyger på intressanta platser.
Att appar och programvara kontaktar utgivare för att t ex kontrollera efter tillgängliga uppdateringar är inget speciellt men bör gå att ställa in så att man kan välja bort det.
Citera
2017-08-05, 09:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det framgår inte av artikeln.
Men man kan spekulera, och då spekulerar jag i att den programvara som installeras på andra enheter, appar på plattor eller desktops, och som står i kontakt med drönaren under färd, skickar med t ex positionsdata på flygturer eller något liknande. På det sättet kan man se vilka användare som flyger på intressanta platser.
Att appar och programvara kontaktar utgivare för att t ex kontrollera efter tillgängliga uppdateringar är inget speciellt men bör gå att ställa in så att man kan välja bort det.

Då kan man bli paranoid med princip allt. Även med en iPhone numera. Mycket tillverkas i Kina eller Asien numera. Eller paranoid på amerikanska produkter där NSA bygger in allt möjligt i dem.

Jag förstår att en försvarsmakt bör ha full kontroll på sin utrustning, men det är knappast något som bör oroa Herr Svensson.
Citera
2017-08-05, 22:37
  #5
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Hur gör den det?
Appen DJI Go 4 dränerar mitt mobilbatteri värre än en kortslutning. Jag kör Litchi p.g.a. det och har avinstallerat DJI Go 4. Jag undrar vad som föregår i bakgrunden för att tömma batteri.
Citera
2017-08-10, 20:45
  #6
Medlem
Faran sitter i att en Iphone är mer eller mindre massproducerat skräp. Ingen nytta i att avlyssna.
En militär drönare kan bli en "make it or break it" i event av krig.

Originalfaran var att avlyssningsprogram och radiofrekvenser kunde hittats av Kinesiska underättelsetjänsten. De kunde (men jag vet inte säkert) spåra drönarens position, order, och hembas. drönarna är helt enkelt en möjlig fara då Kinesiska staten själv har varit inblandad i saken. De kan ha installerat program dagar innan drönaren skickades till USA. Självfallet så kan det ju bara vara risk på att teknologi'n är utdaterad eftersom Kina inte har den mest utvecklade industrin för produktion av dessa maskiner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback