Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-06, 20:12
  #37
Medlem
SnobbenLs avatar
Jag har jättesvårt att tro på att en vanlig 7-16 knegare i USA har det sämre ekonomiskt än i Sverige. Det låter ologiskt. Det enda jag kan tänka mig är att man lätt kan bli tvingad att jobba extra mycket för å visa framfötterna och att ett nej inte går i god dager jämfört med i Sverige där facket och lagar skyddar den anställde. Men att man skulle leva på gränsen ifall man jobbar heltid. Jag tror faktiskt inte på det.
Citera
2017-08-06, 20:43
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Jag har jättesvårt att tro på att en vanlig 7-16 knegare i USA har det sämre ekonomiskt än i Sverige. Det låter ologiskt. Det enda jag kan tänka mig är att man lätt kan bli tvingad att jobba extra mycket för å visa framfötterna och att ett nej inte går i god dager jämfört med i Sverige där facket och lagar skyddar den anställde. Men att man skulle leva på gränsen ifall man jobbar heltid. Jag tror faktiskt inte på det.

Du som inte har någon speciell utbildning eller har något som efterfrågas i USA kommer som invandrare att få börja arbeta längst ner på yrkestrappan och då är det minimumlön som gäller. I Los Angeles är minimumlönen för anställda i företag upp till 26 personer $10/tim och $10.50/tim om företaget har fler än 26 anställda.

Lönen jag angav är grundlönen. Sedan tillkomer dricks, bonuser etc men dessa är inget man ska räkna med när man budgeterar för sitt leverne.

Av landets 325 miljoner lever nästan 50 miljoner i fattigdom.
Citera
2017-08-06, 21:03
  #39
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BTK77
Du som inte har någon speciell utbildning eller har något som efterfrågas i USA kommer som invandrare att få börja arbeta längst ner på yrkestrappan och då är det minimumlön som gäller. I Los Angeles är minimumlönen för anställda i företag upp till 26 personer $10/tim och $10.50/tim om företaget har fler än 26 anställda.

Lönen jag angav är grundlönen. Sedan tillkomer dricks, bonuser etc men dessa är inget man ska räkna med när man budgeterar för sitt leverne.

Av landets 325 miljoner lever nästan 50 miljoner i fattigdom.

okej tack för info
Citera
2017-08-06, 21:19
  #40
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Jag har jättesvårt att tro på att en vanlig 7-16 knegare i USA har det sämre ekonomiskt än i Sverige. Det låter ologiskt. Det enda jag kan tänka mig är att man lätt kan bli tvingad att jobba extra mycket för å visa framfötterna och att ett nej inte går i god dager jämfört med i Sverige där facket och lagar skyddar den anställde. Men att man skulle leva på gränsen ifall man jobbar heltid. Jag tror faktiskt inte på det.

Antar att de Hollywoodfilmer du sett inte inkluderar baksidan av USA, där många jobbar dubbla jobb eller kanske rent av tre jobb för att klara sin försörjning.
Citera
2017-08-06, 21:51
  #41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Antar att de Hollywoodfilmer du sett inte inkluderar baksidan av USA, där många jobbar dubbla jobb eller kanske rent av tre jobb för att klara sin försörjning.

...och även NÄR Hollywoodfilmerna visar fattigdom, så brukar det vara en idealiserad fattigdom. En "varm slum": tvättlinor mellan husen, stark familjesammanhållning, grannarna hjälps åt och ser efter varandras barn, finns det hjärterum så finns det stjärterum. Och till stadsdelens high school kommer det alltid någon stark, underbar, karismatisk lärare som löser alla problem. Genom att träna fotbollslaget eller sätta upp en pjäs, får han alla de bråkiga ungdomarna att sluta vara bråkiga och intressera sig för skolarbetet...
Citera
2017-08-06, 22:08
  #42
Medlem
Bravess avatar
Haha ja, är det inte vackert, så säg?

I verkligheten visade sig den där omtyckte, karismatiske läraren i själva verket vara en pedofil (hände härom månaden i staden brevid vår http://www.latimes.com/local/lanow/l...622-story.html).
__________________
Senast redigerad av Braves 2017-08-06 kl. 22:11.
Citera
2017-08-07, 01:49
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Har läst lite kurser på universitet, men har ingen titel. Skulle egentligen vara smart att utbilda sig före man sticker. Gratis utbildning så why not. Problemet är bara att jag inte vet vad jag vill bli, och egentligen skulle jag nöja mig med att arbeta på mcdonalds ifall jag bodde i usa. Men som sagt, det hade varit jävligt smart att utbilda sig. Skulle väl stå mellan ingenjör eller programmerare.

Tror inte du vill jobba på mcdonalds i usa, det är minimum wage som gäller, det räcker sällan att leva på. I övrigt får du aldrig arbetsvisum för ett sånt jobb... troligen får du det inte heller utan en examen. Så plugga.

Du kan ju alltid studera något i Sverige och ta ett år på något amerikanskt universitet. Jag gjorde så fast i Australien. Bodde vid stranden och surfade varje dag innan skolan. Något roligare än att plugga i Svea.
Citera
2017-08-07, 03:46
  #44
Medlem
Bravess avatar
Studera i USA är definitivt ett alternativ, och du kan även få CSN-lån/bidrag. Under tiden du studerar finner du kanske t.o.m. kärleken och gifter dig, är hon amerikan så kan du i så fall ansöka om greencard.
Citera
2017-08-09, 11:50
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Jag har jättesvårt att tro på att en vanlig 7-16 knegare i USA har det sämre ekonomiskt än i Sverige. Det låter ologiskt. Det enda jag kan tänka mig är att man lätt kan bli tvingad att jobba extra mycket för å visa framfötterna och att ett nej inte går i god dager jämfört med i Sverige där facket och lagar skyddar den anställde. Men att man skulle leva på gränsen ifall man jobbar heltid. Jag tror faktiskt inte på det.

Tror du skulle må bra av en liten roadtrip genom USA... Det som slog mig första gången var hur mycket fattigdom och misär det finns så fort du kommer utanför första bästa storstad!

De flesta serviceyrken t.ex. har väldigt dåligt betalt och de flesta är beroende av dricksen dom får, så de som lever på minimilön i USA har det inte så jättelätt alltid.
Citera
2017-08-09, 14:15
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Jag har jättesvårt att tro på att en vanlig 7-16 knegare i USA har det sämre ekonomiskt än i Sverige. Det låter ologiskt. Det enda jag kan tänka mig är att man lätt kan bli tvingad att jobba extra mycket för å visa framfötterna och att ett nej inte går i god dager jämfört med i Sverige där facket och lagar skyddar den anställde. Men att man skulle leva på gränsen ifall man jobbar heltid. Jag tror faktiskt inte på det.

Tror gör man i kyrkan.

"Nearly 30 percent of the workforce receives public assistance such as food stamps, housing subsidies and cash assistance to make ends meet. Nearly half of those workers had full-time jobs and most were earning less than $12.16 per hour in wages."
Citera
2017-08-09, 14:47
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D1VA
USA är inte så nice som du tror. Det är skitkul och fantastiskt på semestern men att bo där är en hel annan femma. L.A är dessutom en kass stad att bo i med tanke på pris samt att du måste ha bil för att kunna ta dig omkring.

Håller med i detta. Har själv bott i LA (Venice Beach). Vilket är fett nice i sig. Men det ä 50talet på de flesta bolag vilket betyder att du skall jobba ihjäl dig för att tjäna bra pengar, men sen kan inte använda dem och blir mest utmattad.

Om du inte har ett bra jobb då hamnar du längst ner och kommer ha svårt att betala det som behövs. Ständigt jobba extra för att få ekonomin att gå ihop.

Så det jag lärde mig är att alla är förlorare så länge du måste jobba. Man jobbar på tok för mycket oavsett.

Däremot lovade jag mig att den dagen (om den kommer) då jag är på riktigt ekonomiskt oberoende så kommer jag flytta till Venice Beach eller Santa Monica, då är det världens bästa plats om du frågar mig. Kommer bli en rik hobo på beachbike och mest driva runt med en joppe i mungipan hela dagarna.
Citera
2017-08-17, 19:59
  #48
Medlem
USA är ett fantastiskt land att bo i. Men det är inte bara att flytta dit och skaffa jobb på MacDonalds. Du måste visa vad du kan tillföra till landet innan du blir insläppt. Så det blir till att hitta ett företag som ger dig ett kvalificerat jobb och sponsrar dig, eller så kan du investera en miljon dollar. Eller förstås vinna lotteriet.

Som sagt, jag trivs här. Har du en bra arbetsgivare får du bra mycket mer än två veckors semester och dessutom sjuk- och tandvårdsförsäkring som gör att du får bättre vård än i Sverige utan köer.

I ditt fall skulle jag dock fundera på länder det är lättare att flytta till. Storbritannien? Irland? De pratar engelska, och inom EU är det så enkelt att du bara kan köpa en RyanAir-biljett till Dublin och söka jobb på första bästa bar eller café. Fast vill du till Storbritannien är det läge att skynda dig :-)
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2861384

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback