Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 00:31
  #1
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Hej, är det någon här på Flashback som vet varför det bor så lite människor i Härjedalen?

Jag tycker det är väldigt märkligt att endast 9 697 (2016-12-31) personer har bosatt sig där permanent, med tanke på dess vackra natur och landskap. Detta gör Härjedalen i sin tur till det landskap med minst befolkning i hela Sverige.

Det måste ju finnas en massa anledningar varför det blivit på detta vis, och därför skapade jag denna tråd så ni kan förklara varför det bor så lite människor i detta landskap.
Citera
2017-08-05, 00:34
  #2
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Hej, är det någon här på Flashback som vet varför det bor så lite människor i Härjedalen?

Jag tycker det är väldigt märkligt att endast 9 697 (2016-12-31) personer har bosatt sig där permanent, med tanke på dess vackra natur och landskap. Detta gör Härjedalen i sin tur till det landskap med minst befolkning i hela Sverige.

Det måste ju finnas en massa anledningar varför det blivit på detta vis, och därför skapade jag denna tråd så ni kan förklara varför det bor så lite människor i detta landskap.


Skola, arbete och allmänna möjligheter till utveckling.
Citera
2017-08-05, 00:44
  #3
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Hej, är det någon här på Flashback som vet varför det bor så lite människor i Härjedalen?

Jag tycker det är väldigt märkligt att endast 9 697 (2016-12-31) personer har bosatt sig där permanent, med tanke på dess vackra natur och landskap. Detta gör Härjedalen i sin tur till det landskap med minst befolkning i hela Sverige.

Det måste ju finnas en massa anledningar varför det blivit på detta vis, och därför skapade jag denna tråd så ni kan förklara varför det bor så lite människor i detta landskap.

Finns det internet?
Citera
2017-08-05, 01:36
  #4
Medlem
jag bodde i lilla vseg under ett halvår. Från november2016-mars2017. Jag steg av bussen i sveg och andades in den härliga luften. Här kan jag stanna ett tag, tänkte jag. Underbart. Finns dock väldigt få arbetsmöjligheter men finns ju ett Sykes callcenter där som halva svegs befolkning livnär sig på. Centrumgrillen 200g ost och baconburgare är förjävligt god. Pizzeriorna förövrigt är under all kritik, pizzorna saknar konsistens. Droger florerar, mest droger per capita i hela jävla sverige. Underbart med andra ord, hängde med 50+ tjackisar gamla mcgäng osv underbara människor fick lära mig väldigt mycket intressant. Amfetaminet var gult och kladdigt. Bodde även där under 2015 efter studenten och hade då jobbet på sykes i 6 månader. SÅ har totalt bott där i 1 år nu och jag älskar den lilla byn. Jag ska självklart bosätta mig där men jag måste ut och se vad tjackisarna talar om med egna ögon.

Det drar ihop sig snart håll i er nu.
Citera
2017-08-05, 07:18
  #5
Medlem
Kallt och mycket blåsigt. Iskalla vindar även på sommaren. Tråkig enformig natur. Se upp för renar som finns överallt i norra Härjedalen. Kör du på en är det alltid ett mycket mycket värdefullt avelsdjur.
Odla något gör man med svårighet. Speciella ryska äppelträd framtagna för hårt klimat går men vanliga sorter fryser ofta sönder och stammen spricker. Grönsaker och liknande kräver växthus. Men jorden är karg och mager.
Börjar knarkarpacket ochså dra sig dit för att leva på bidrag så drar det ned ytterligare.

Fördel: Utlänningar och allra minst mohammedaner vill vistas i Härjedalen.
Folk i Härjedalen är inte lika ömkligt PK som i Västerbotten och Ångermanland typ: "Ojojoj stackars svältande biafrabarn, visst måste de få komma hit och bli matade".
__________________
Senast redigerad av biomatec 2017-08-05 kl. 07:23.
Citera
2017-08-05, 09:05
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
För att folk ska bosätta sig på ett ställe krävs det arbetstillfällen. Arbetstillfällen skapas av någon av följande verksamheter:

1) Tillverkningsindustri.

2)Exploatering av naturresurser, typ gruva, skog, jordbruk

3) Statlig stor arbetsgivare typ försvarsmakten eller universitet.

4) Handel, administration, transport av ovanstående.

Helst behövs alla fyra punkterna i en region för att den ska dra till sig folk.

Jag har varit litegrann i Härjedalen, otroligt vackert och trivsamt. Tyvärr finns vad jag vet inget av de fyra punkterna jag listade i området. Dessutom är turismen inte av typen som är i Åre och Sälen med Audiåkande stekarstockholmare som köper stugor i spekulationssyfte.
Citera
2017-08-05, 11:15
  #7
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
För att folk ska bosätta sig på ett ställe krävs det arbetstillfällen. Arbetstillfällen skapas av någon av följande verksamheter:

1) Tillverkningsindustri.

2)Exploatering av naturresurser, typ gruva, skog, jordbruk

3) Statlig stor arbetsgivare typ försvarsmakten eller universitet.

4) Handel, administration, transport av ovanstående.

Helst behövs alla fyra punkterna i en region för att den ska dra till sig folk.

Jag har varit litegrann i Härjedalen, otroligt vackert och trivsamt. Tyvärr finns vad jag vet inget av de fyra punkterna jag listade i området. Dessutom är turismen inte av typen som är i Åre och Sälen med Audiåkande stekarstockholmare som köper stugor i spekulationssyfte.

Jag anser att du gör en helt riktig analys. Mycket vacker natur i Härjedalen och jag kan kanske tänka mig att flytta uppåt så småningom, dock kommer jag nog hamna i Västernorrland om så sker. Jag kan få jobb i princip i vilken stad eller område som helst ganska snabbt, mindre ställen kan kanske ta lite längre tid.

Som nämnts tidigare så är det färre MENA-apor norröver, vilket är en extremt viktig faktor för mig och min fru. Men tyvärr så är det fler än man förväntar sig. Upplever ofta folk på mindre orter vänliga och både min fru och jag har rätt lätt för att skaffa vänner.

Sen så kan det bli lite trist i mindre samhällen där nästan alla vet allt om alla. Det är väl det negativa.

Men för att en bygd skall växa eller i a f vara levande så krävs handel, tillverkning och gärna någon större myndighet.
Citera
2017-08-05, 16:05
  #8
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sundbergaren
jag bodde i lilla vseg under ett halvår. Från november2016-mars2017. Jag steg av bussen i sveg och andades in den härliga luften. Här kan jag stanna ett tag, tänkte jag. Underbart. Finns dock väldigt få arbetsmöjligheter men finns ju ett Sykes callcenter där som halva svegs befolkning livnär sig på. Centrumgrillen 200g ost och baconburgare är förjävligt god. Pizzeriorna förövrigt är under all kritik, pizzorna saknar konsistens. Droger florerar, mest droger per capita i hela jävla sverige. Underbart med andra ord, hängde med 50+ tjackisar gamla mcgäng osv underbara människor fick lära mig väldigt mycket intressant. Amfetaminet var gult och kladdigt. Bodde även där under 2015 efter studenten och hade då jobbet på sykes i 6 månader. SÅ har totalt bott där i 1 år nu och jag älskar den lilla byn. Jag ska självklart bosätta mig där men jag måste ut och se vad tjackisarna talar om med egna ögon.

Det drar ihop sig snart håll i er nu.

Jaha, då förstår jag varför ingen vill bo i Härjedalen!

OT: Hur påtänd var du när detta skrevs?
Citera
2017-08-06, 00:01
  #9
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Skola, arbete och allmänna möjligheter till utveckling.

Det är egentligen följder av den glesa befolkningen. Finns det gymnasium så är det knappast fullständigt utbud och många flyttar.

Landskapet har aldrig haft många invånare. Jordbruket och fäboddriften har gett magert utbyte pga bristen på jord, höjden över havet och de korta somrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Kallt och mycket blåsigt. Iskalla vindar även på sommaren. Tråkig enformig natur. Se upp för renar som finns överallt i norra Härjedalen. Kör du på en är det alltid ett mycket mycket värdefullt avelsdjur.
Odla något gör man med svårighet. Speciella ryska äppelträd framtagna för hårt klimat går men vanliga sorter fryser ofta sönder och stammen spricker. Grönsaker och liknande kräver växthus. Men jorden är karg och mager.
Börjar knarkarpacket ochså dra sig dit för att leva på bidrag så drar det ned ytterligare.

Fördel: Utlänningar och allra minst mohammedaner vill vistas i Härjedalen.
Folk i Härjedalen är inte lika ömkligt PK som i Västerbotten och Ångermanland typ: "Ojojoj stackars svältande biafrabarn, visst måste de få komma hit och bli matade".

Varför är Västerbotten populärare då?
Citera
2017-08-07, 09:44
  #10
Medlem
[QUOTE
Varför är Västerbotten populärare då?[/quote]

Populärare? Umeå växer i egenskap av universitetsstad och regionalt centrum. Skellefteå klarar sig hyfsat tack vare industrin. Inlandskommunerna i Västerbotten har det betydligt svårare med befolkningsunderlaget och som en följd av det med svårt det mesta andra också.
Citera
2017-08-07, 10:22
  #11
Medlem
75190255508s avatar
Var i Hede en del som ung och visst var det väldigt vackert och grymt fin natur, men mer än så fanns det inte riktigt. En hembygdsgård där de hade en marknad varje år. Var liksom höjdpunkten. Sen hade de satt upp en scen nere vid badet, där spelade hör och häpna, Hjalle & Heavy!
Citera
2017-09-06, 09:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Finns det internet?
Det finns Fiber
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback