Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-04, 22:25
  #1
Medlem
jah_man2s avatar
Finns det fler än jag som vägrar betala med våra nya mynt i protest mot alla butiker som vägrade ta emot de gamla innan mynt utbytet?

Jag märkte redan en halvår innan,att handeln började fasa ut de gamla mynten genom att ge ut de till kunderna för att behålla de nya.

Bankerna tog såklart aldrig sitt ansvar genom att uppmuntra oss att göra av de gamla mynten i butiker istället.. Moment 22 kan jag väl tycka.

Idag ser jag att fler och fler butiker skriker efter mynt och jag betalar mer och mer med höga sedlar bara för att jävlas med dom.
Citera
2017-08-04, 22:29
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Finns det fler än jag som vägrar betala med våra nya mynt i protest mot alla butiker som vägrade ta emot de gamla innan mynt utbytet?

Jag märkte redan en halvår innan,att handeln började fasa ut de gamla mynten genom att ge ut de till kunderna för att behålla de nya.

Bankerna tog såklart aldrig sitt ansvar genom att uppmuntra oss att göra av de gamla mynten i butiker istället.. Moment 22 kan jag väl tycka.

Idag ser jag att fler och fler butiker skriker efter mynt och jag betalar mer och mer med höga sedlar bara för att jävlas med dom.

Butikerna blir snarare glada över att folk inte betalar med mynt. Mindre mynthantering = mindre omkostnader.
Citera
2017-08-04, 22:36
  #3
Medlem
välkommenti bups avatar
Jag förstår inte.


Jag har aldrig stött på problem med detta, Butiker blir glada av mynt eftersom växel är bra att ha.

Jag fick gamla sedlar ifrån bankomaten efter ändringen, men då gick jag bara till kundtjänst och bad om att få byta ut dessa.
Citera
2017-08-04, 22:43
  #4
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Butikerna blir snarare glada över att folk inte betalar med mynt. Mindre mynthantering = mindre omkostnader.

Inte där jag bor. Varenda butik eller restaurang som accepterar kontanter skriker efter mynt. Du vet att det kostar pengar att beställa växelpengar från företag som hanterar kontanter idag eftersom banker har minskat sin kontanthantering sedan länge.

Dessutom tror jag att du missförstått syftet med tråden.
Jag betalar nio gånger av tio med kort.
Det som stör mig är att samma handlare som militant vägrade ta emot de gamla mynten då är samma handlare som skriker efter mynt idag.
Citera
2017-08-04, 22:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Finns det fler än jag som vägrar betala med våra nya mynt i protest mot alla butiker som vägrade ta emot de gamla innan mynt utbytet?

Jag märkte redan en halvår innan,att handeln började fasa ut de gamla mynten genom att ge ut de till kunderna för att behålla de nya.

Bankerna tog såklart aldrig sitt ansvar genom att uppmuntra oss att göra av de gamla mynten i butiker istället.. Moment 22 kan jag väl tycka.

Idag ser jag att fler och fler butiker skriker efter mynt och jag betalar mer och mer med höga sedlar bara för att jävlas med dom.
Jag tycker att butikerna och bankerna gjorde mer än vad som förväntades av dem i samband med byte av sedlar och mynt. Det är Riksbanken som ska stå för bytet. De tog inte sitt ansvar utan vältrade över problemet på svensk handel. Varför ska en livsmedelsbutik få extra kostnader i samband med bytet. Får en butik in 10 000 gamla mynt så ska man inte behöva betala avgift för att skicka dem till Riksbanken och sedan betala pengar för att få 10 000 nya mynt. Förstår att butikerna ville slippa merkostnader och gav tillbaka gamla pengar så länge som det var möjligt.
Citera
2017-08-04, 23:01
  #6
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag tycker att butikerna och bankerna gjorde mer än vad som förväntades av dem i samband med byte av sedlar och mynt. Det är Riksbanken som ska stå för bytet. De tog inte sitt ansvar utan vältrade över problemet på svensk handel. Varför ska en livsmedelsbutik få extra kostnader i samband med bytet. Får en butik in 10 000 gamla mynt så ska man inte behöva betala avgift för att skicka dem till Riksbanken och sedan betala pengar för att få 10 000 nya mynt. Förstår att butikerna ville slippa merkostnader och gav tillbaka gamla pengar så länge som det var möjligt.

Jag köper det du säger och tänker inte bråka med fakta du presenterar . I grund och botten är det vi kunder och konsumenter som får stå för notan i vanlig ordning.

Om vi små människor börjar så smått med att vägra så kanske handeln börjar protestera mot deras orimliga villkor och krav...
Citera
2017-08-05, 00:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Jag köper det du säger och tänker inte bråka med fakta du presenterar . I grund och botten är det vi kunder och konsumenter som får stå för notan i vanlig ordning.

Om vi små människor börjar så smått med att vägra så kanske handeln börjar protestera mot deras orimliga villkor och krav...
Eller så accelererar du utvecklingen mot et kontantfritt samhälle...
Citera
2017-08-05, 00:47
  #8
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Eller så accelererar du utvecklingen mot et kontantfritt samhälle...

Varför vill du ha ett kontantlöst samhälle? Jag vet att det finns flertalet trådar som behandlar det ämnet.

Som sagt,det som stör mig är(återigen) att handlare som vägrade ta emot de gamla mynten långt innan myntutbytet idag är samma handlare som skriker om de nya.

Användaren Mynicname upplyste om varför och jag köper hans svar.

Och till dig Rulle vill jag bara säga; Jag betalar med kort nio gånger av tio,vilket jag berättat tidigare i tråden.
Citera
2017-08-05, 01:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Varför vill du ha ett kontantlöst samhälle?
Var skrev jag det?

Jag säger bara att din metod förmodligen skulle göra att butikerna avskaffade kontanterna. Inte bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback