Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Vet inte vad du svamlar om. Dessutom har du fel. Snatteri och liknande går ytterst sällan till åtal. Det är inte därför straffrabatten finns.
Jag vet inte vilka brott som ger vad men jag uttryckte mig otydligt. Jag menar att om en ungdom när ser en olåst moped ta den och köra omkring med den en kväll, eller göra intrång på privat mark med några kompisar för att festa runt, eller gör åverkan av oförsiktighet, ett slagsmål som urartar, kan alla ses som "ungdomsbrott". Jag tror många gjort saker i sin ungdom som de som vuxna aldrig skulle göra.
Även en del sexualbrott på fyllan och villan kan delvis bero på dåligt omdöme som tillhör ungdomen. Naturligtvis inte en ursäkt och lika djävligt för offret men jag kan ändå förstå om rätten ger en viss straffrabatt beroende på låg ålder.
Detta skiljer sig från om någon planerar och utför en handling, som en rad inbrott. Eller ett upprepat mönster som flera fall av misshandel. Eller en våldtäktsman som "går ut och jagar ett byte". Eller som i detta fallet ett sexualbrott som sker i samförstånd mellan två förövare. Då tycker jag att det inte ska ges någon straffrabatt utan de ska dömas som vuxna. För det går inte att se sambandet mellan deras ungdom och gärningen.
Och jag tror att rätten i många fall kan avgöra om "ung och dum" eller "en brottsling oavsett ålder" och därför kan sätta fler unga i fängelse utan rabatt, och även döma till fängelse i flera fall där förövaren är mellan 15 och 18.