Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-04, 19:47
  #1
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
A textile manufacturer produces two grades of wool-cotton-polyester fabric. The deluxe grade has composition (by weight) 20% wool, 50% cotton, and 30% polyester, and it sells for $3 per kilogram. The standard grade has composition 10% wool, 40% cotton, and 50% polyester, and sells for $2 per kilogram. If he has in stock 2,000 kg of wool and 6,000 kg each of cotton and polyester, how many kilograms of fabric of each grade should he manufacture to maximize his revenue?

Det här är alltså Linear Programming, och vi vill hitta punkter där "begränsningarna" (constraints) skär varandra. Därefter utvärdera vilken punkt som maximerar vinsten.

Så, jag har inte riktigt en klar tanke var man bör börja, dvs vilka variabler jag ska sätta ut. Om jag sätter x, y, z till att vara vikten av wool, cotton, och polyester, respektive, så har vi begränsningarna

0<x<2000, 0<y<6000 och 0<z<6000...

Här vet jag inte längre!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback