Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-04, 19:15
  #1
Medlem
Jag måste säga att i all fall SR P1 har de senaste året (åren?) blivit två eller tre snäpp bättre än innan. Detta är helt subjektivt, men jag vill minnas att för några år sedan så var det ett kompakt motsånd mot kvalitet och stil på P1 samt värdelös produktion och allmän uppgivenhet inför internet och framtiden.

Men! Nu tycker jag att man kan skönja en rejäl förbättring där t.ex. intervjuare faktiskt pressar politiker och att det åtminstone finns någon slags tillstymmelse till försök till neutralitet i vissa fall. Jag kommer på mig att oftare inte stänga av radion, vilket jag jämt gjorde cirkus 2015.

Jag är inte en sån som håller reda på vad som händer inne på SR: finns det nån anledning härtill?

Jag har ingen TV sen många år, men antar kallt att SVT är lika risigt som det var 15 år sen. Har jag fel?
Citera
2017-08-04, 19:17
  #2
Medlem
whirrs avatar
Nej. Det är och kommer alltid att vara kommunistradio.
Citera
2017-08-04, 19:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eponymos
Jag måste säga att i all fall SR P1 har de senaste året (åren?) blivit två eller tre snäpp bättre än innan. Detta är helt subjektivt, men jag vill minnas att för några år sedan så var det ett kompakt motsånd mot kvalitet och stil på P1 samt värdelös produktion och allmän uppgivenhet inför internet och framtiden.

Men! Nu tycker jag att man kan skönja en rejäl förbättring där t.ex. intervjuare faktiskt pressar politiker och att det åtminstone finns någon slags tillstymmelse till försök till neutralitet i vissa fall. Jag kommer på mig att oftare inte stänga av radion, vilket jag jämt gjorde cirkus 2015.

Jag är inte en sån som håller reda på vad som händer inne på SR: finns det nån anledning härtill?

Jag har ingen TV sen många år, men antar kallt att SVT är lika risigt som det var 15 år sen. Har jag fel?

Vem tittar på TV och vem lyssnar på SR? De är ju kommunister där som knullar till sig sina jobb.
Citera
2017-08-04, 19:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whirr
Nej. Det är och kommer alltid att vara kommunistradio.

Citat:
Ursprungligen postat av kiki85
Vem tittar på TV och vem lyssnar på SR? De är ju kommunister där som knullar till sig sina jobb.

Det är en övergående period för de flesta, kanske även SR? Mediamänniskor är oerhört känsliga för vindarna som blåser och nån gång måste det är ju vara dags för die Wende för Schweden.

Inte för att jag tror på någon snar förändring angående någon neutral behandling av t.ex. invandringsfrågan, men jag tycker att SR är betydligt mer öppna för mer traditionellt public service-innehåll och inte bara Thälmann-pionjär cheerleading som jag upplever det var förr.
Citera
2017-08-04, 19:46
  #5
Medlem
Europes avatar
Om SR, statens/regimens propagandakanal, känns lite mindre fanatisk i sin propaganda för den politik som sjuklöverregimerna har bedrivit de senaste par årtiondena, så beror det så klart på att regimen vände i viss mån (åtminstone retoriskt) när det gällde t.ex. asylpolitiken i november 2015. Det är naturligt att när regimen modifierar sin propaganda, så modifierar även regimens propagandakanal sin. Det borde verkligen inte förvåna någon.

Obs, att jag inte själv har någon uppfattning om hur SR:s sändningar har förändrats, då jag inte i regel tar del av SR:s sändningar.

Det är bara att se hur det i många år var "rasism" att påpeka att de "ensamkommande flyktingbarnen" oftast var varken barn eller flyktingar, samt dödsnazism att påpeka att det är rättsvidrigt att dessa vuxna män slipper närmast helt straff när de t.ex. begår våldsamma, grova våldtäkter bara för att myndigheter och rättsväsendet mot all vett och reson accepterar att de är exakt så gamla som de själva väljer att påstå sig vara. Nej, alla var både flyktingar och barn, så det så, allt annat var "rasism" och "nazism". Men när regimen vände i november 2015 och började tala om åldersbestämningar och eventuella utvisningar, så tog det bara drygt ett halvår innan SVT gjorde ett reportage där det som i åratal hade systematiskt avvisats som dödsnazism nu plötsligt framställdes som ett faktum. Återigen, ingen som begriper vad en statlig propagandakanal i en mindre demokratisk stat är för något kan rimligtvis förvånas av sådant, utan lär precis som jag förutse sådant redan på förhand.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-08-04 kl. 19:49.
Citera
2017-08-04, 20:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Om SR, statens/regimens propagandakanal, känns lite mindre fanatisk i sin propaganda för den politik som sjuklöverregimerna har bedrivit de senaste par årtiondena, så beror det så klart på att regimen vände i viss mån (åtminstone retoriskt) när det gällde t.ex. asylpolitiken i november 2015. Det är naturligt att när regimen modifierar sin propaganda, så modifierar även regimens propagandakanal sin. Det borde verkligen inte förvåna någon.

Det kanske är anmärkningsvärt av den anledningen att SR/SVT antagligen är den mest ideologiskt drivna myndigheten i Sverige och om de släpper på trycket så finns det inte mycket kvar av den övertygelsen som fanns förr, de är m.a.o. den sista försvarslinjen.

Det som framför allt står ut det senaste året är behandlingen av historien som förr endast var intressant i kvinnors och HBTQ personers frihetskampsperspektiv, men på sistone tycker jag att historiska frågor har behandlats mindre politiskt. Självklart är att kulturjournalistiken är fortfarande fast i postmodernismen och kommer vara den som överlever längst, men i stort sätt alla andra områden är under total omdaning - i alla fall min spaning.

Den stora omvälvande faktorn tror jag kommer vara omvärderingen av just postmodernismen. När man återigen fattar att det finns absoluta ideal som inte behöver (eller kan) "dekonstrueras på grund av koloniala och patriarkala strukturer" (eller något sånt) så kommer saker ändras radikalt, och det är nog på SR som det märks först (sist!)
Citera
2017-08-04, 21:44
  #7
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eponymos
Jag måste säga att i all fall SR P1 har de senaste året (åren?) blivit två eller tre snäpp bättre än innan. Detta är helt subjektivt, men jag vill minnas att för några år sedan så var det ett kompakt motsånd mot kvalitet och stil på P1 samt värdelös produktion och allmän uppgivenhet inför internet och framtiden.

Men! Nu tycker jag att man kan skönja en rejäl förbättring där t.ex. intervjuare faktiskt pressar politiker och att det åtminstone finns någon slags tillstymmelse till försök till neutralitet i vissa fall. Jag kommer på mig att oftare inte stänga av radion, vilket jag jämt gjorde cirkus 2015.

Jag är inte en sån som håller reda på vad som händer inne på SR: finns det nån anledning härtill?

Jag har ingen TV sen många år, men antar kallt att SVT är lika risigt som det var 15 år sen. Har jag fel?

svt/sr är total smörja... Rent ut sagt är det hjärntvättning som pågått under måååånga år... Och det fungerar tyvärr.
Citera
2017-12-10, 16:03
  #8
Medlem
SR listar; Nobelskandalerna vi minns
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6839662

Men den största och allvarligaste skandalen finns inte med, utdelandet av Fredspriset till Obama 2009
Obama som förde 7 krig under sin tid som president

Dom på SVT tycker att det är större skandal att Reinfeldt slickade på fingrarna vid bordet.

Detta är dock ingen skandal av SVT, detta är bara helt i linje med deras postmodernistiska feminazi ideologi
Men Trump ska kölhalas minst 1 gång om dan i någon artikel eller programinslag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback