Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-04, 18:51
  #1
Medlem
svampssons avatar
Hej,

Jag fick hjälp av en datornisse att flytta över alla komponenter från ett chassi till ett annat och sedan går en av fläktarna på 100% hela tiden och går inte att justera i bios. När jag kikar i BIOS är fläkten registrerad som Vattenpump. Kruxet är att jag ej använder mig av vattenkylning så jag gissar att någon av fläktarna helt enkelt är felkopplad. Är det någon som vet exakt vad detta beror på och vad man gör åt det?

Mvh
Citera
2017-08-04, 20:01
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
vad man gör åt det?
Läs moderkortsmanualen så ser du vilka headers som är till "CHA_FAN"(och ett nummer), det finns vanligen 1-4 st sådana. Se till att alla chassifläktar är kopplade till varsin av dessa headers.
Känns det krångligt, begär att "datornisse" fixar till det, borde ta mindre än 2 minuter att greja.
Citera
2017-08-04, 21:31
  #3
Medlem
Kan vara fel header som använts (vilket jag inte tror).
Kan vara fel inställning i BIOS.
Kan vara olyckligt använd adapter mellan 3-pin/4-pin eller mellan "Molex" och fläkt-header.

Som noterats tidigare - någon som vet vad de gör bör kunna fixa detta mer eller mindre omedelbums.
Citera
2017-08-04, 22:17
  #4
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Läs moderkortsmanualen så ser du vilka headers som är till "CHA_FAN"(och ett nummer), det finns vanligen 1-4 st sådana. Se till att alla chassifläktar är kopplade till varsin av dessa headers.
Känns det krångligt, begär att "datornisse" fixar till det, borde ta mindre än 2 minuter att greja.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Kan vara fel header som använts (vilket jag inte tror).
Kan vara fel inställning i BIOS.
Kan vara olyckligt använd adapter mellan 3-pin/4-pin eller mellan "Molex" och fläkt-header.

Som noterats tidigare - någon som vet vad de gör bör kunna fixa detta mer eller mindre omedelbums.


Jag får tacka för en input, jag hittade min manual till moderkortet. Kontaktar datornissen så får vi se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback