Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-04, 18:16
  #1
Avstängd
53280s avatar
Hur troligen är det att min dator ifrån Eldgiganten innehåller spionprogram?

En dator som köps in från en elektronikkedja kan alltså redan innehålla en utplacerad skadlig kod?

– I princip, ja, säger Mattias.

Eftersom FRA inte granskar privatköpta datorer så innebär det att den skadliga koden kan finnas hos leverantörer av nya datorer som köps in av till exempel industrier eller myndigheter.


https://www.svd.se/nykopt-mobil-kan-...frammande-stat
Citera
2017-08-04, 18:21
  #2
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Hur troligen är det att min dator ifrån Eldgiganten innehåller spionprogram?

En dator som köps in från en elektronikkedja kan alltså redan innehålla en utplacerad skadlig kod?

– I princip, ja, säger Mattias.

Eftersom FRA inte granskar privatköpta datorer så innebär det att den skadliga koden kan finnas hos leverantörer av nya datorer som köps in av till exempel industrier eller myndigheter.


https://www.svd.se/nykopt-mobil-kan-...frammande-stat


I princip kan alla dö imorgon när folk går över gatan, dvs vi kommer ha miljontals med döda människor imorgon. Kommer det att hända? Nepp.

Det spelar inte någon roll över vad vi köper idag, allt "kan" innehålla "spionprogram", mobiler, hårddiskar, datorer, konsoler, TV, mikrovågsugnen(hur vet du att det inte finns en inbyggd mikrofon i den?) och liknande.

Har du en SMART-TV? Ja då kan du vara utsatt också. Det pågår mycket som inte "vi" vet om.
Citera
2017-08-04, 18:21
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Hur troligen är det att min dator ifrån Eldgiganten innehåller spionprogram?

En dator som köps in från en elektronikkedja kan alltså redan innehålla en utplacerad skadlig kod?

– I princip, ja, säger Mattias.

Eftersom FRA inte granskar privatköpta datorer så innebär det att den skadliga koden kan finnas hos leverantörer av nya datorer som köps in av till exempel industrier eller myndigheter.


https://www.svd.se/nykopt-mobil-kan-...frammande-stat

Du är otydlig.
Först skriver du att det gäller Elgiganten, medan experten säger att det gäller alla elektronikkedjor.
Gäller det specifikt Elgiganten? Eller gäller det alla affärer som säljer datorer?
Citera
2017-08-04, 18:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du är otydlig.
Först skriver du att det gäller Elgiganten, medan experten säger att det gäller alla elektronikkedjor.
Gäller det specifikt Elgiganten? Eller gäller det alla affärer som säljer datorer?

Fanns några artiklar för nått år sedan att kinesiska hårddisktillverkare hade byggt in malware.

Har hellre något spionprogram som körs än all jävla bloatware som är i datorerna man köper nuförtiden.
Citera
2017-08-04, 18:40
  #5
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du är otydlig.
Först skriver du att det gäller Elgiganten, medan experten säger att det gäller alla elektronikkedjor.
Gäller det specifikt Elgiganten? Eller gäller det alla affärer som säljer datorer?

Det gäller väl alla som datorer med förinstallerat OS , för tydligheten skull valde jag Elgiganten som exempel.
Citera
2017-08-04, 18:47
  #6
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det gäller väl alla som datorer med förinstallerat OS , för tydligheten skull valde jag Elgiganten som exempel.

Windows 10 är ett enda stort spionprogram sägs det.. och har väl till stora delar bevisats.
Citera
2017-08-04, 18:57
  #7
Medlem
whirrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Windows 10 är ett enda stort spionprogram sägs det.. och har väl till stora delar bevisats.

Det är därför man använder någon linux distro.
Citera
2017-08-04, 19:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Windows 10 är ett enda stort spionprogram sägs det.. och har väl till stora delar bevisats.

Är det en sorts spionprogram som ett bra antivirusprogram inte upptäcker och eliminerar eller sätter i karantän?
Citera
2017-08-04, 19:01
  #9
Medlem
whirrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Är det en sorts spionprogram som ett bra antivirusprogram inte upptäcker och eliminerar eller sätter i karantän?

Hela operativsystemet är ett enda stort botnet och spionprogram. Klart att antivirusprogram inte attackerar OSet.
Citera
2017-08-04, 19:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whirr
Hela operativsystemet är ett enda stort botnet och spionprogram. Klart att antivirusprogram inte attackerar OSet.

Nu korresponderar du med en som inte vet särskilt mycket om it-teknik. Därav min enkla lilla fråga. Jag drar slutsatsen av ditt svar att spionprogrammen är i datorn för att stanna, och att bl a kineserna ser när jag porrsurfar. Korrekt? Kan dom sno mina pengar också?
Citera
2017-08-04, 19:13
  #11
Medlem
whirrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Nu korresponderar du med en som inte vet särskilt mycket om it-teknik. Därav min enkla lilla fråga. Jag drar slutsatsen av ditt svar att spionprogrammen är i datorn för att stanna, och att bl a kineserna ser när jag porrsurfar. Korrekt? Kan dom sno mina pengar också?

Microsoft spionerar på allt du gör i Windows. Windows är ett spionprogram. De har koll på vad du gör i din dator och säljer även informationen vidare till annonsörer.
Citera
2017-08-04, 19:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whirr
Microsoft spionerar på allt du gör i Windows. Windows är ett spionprogram. De har koll på vad du gör i din dator och säljer även informationen vidare till annonsörer.

Ok. Det låter inte så fasanfullt farligt. Sånt skit har man ju redan vai alla jävla cookies, inte sant? Har jag googlat på t ex en kikare kommer det reklam i stort sett omedelbart på just kikare, vilken sajt jag än öppnar i webbläsaren. Ytterst irriterande faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback