Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-04, 17:27
  #1
Medlem
Hej
Jag funderar över att köpa min första och vet inte vilken jag ska välja. Ok den måste uppfylla vissa kriterier så som:
1. Vara liten (1.0-1.2)
2. Billig att tanka eftersom det är lång väg att köra till jobbet.
3. Låg koldioxidutsläpp.

Det jag funderar över om jag ska köpa en ny eller andra handsbil. Har besökt hemsidor för nya bilar men det finns så många märken att välja mellan. Har sett många rimliga bilar på blocket och vet inte vem kan kan lita på.

Någon med tips och helst konkret. Vilken bil och om man kan lita på säljaren. Varför den är bra.

Tack i förväg.

edit:glömde nämna att den borde vara så billig (ny:ca 100,000kr och gammal ca 50,000kr), med baksensor
__________________
Senast redigerad av AgnetaloveK 2017-08-04 kl. 18:18.
Citera
2017-08-04, 17:30
  #2
Medlem
En toyota yaris från 2009+ kanske vore något?
Citera
2017-08-04, 17:32
  #3
Medlem
minponnys avatar
vilken pris klass pratar vi om 5000 eller 50000 tusen
Citera
2017-08-04, 18:00
  #4
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgnetaloveK
Hej
Jag funderar över att köpa min första och vet inte vilken jag ska välja. Ok den måste uppfylla vissa kriterier så som:
1. Vara liten (1.0-1.2)
2. Billig att tanka eftersom det är lång väg att köra till jobbet.
3. Låg koldioxidutsläpp.

Det jag funderar över om jag ska köpa en ny eller andra handsbil. Har besökt hemsidor för nya bilar men det finns så många märken att välja mellan. Har sett många rimliga bilar på blocket och vet inte vem kan kan lita på.

Någon med tips och helst konkret. Vilken bil och om man kan lita på säljaren. Varför den är bra.

Tack i förväg.

Skulle rekommendera en Tesla i så fall i och med att du inte nämner pris, det passar in på alla dina kriterier.
Citera
2017-08-04, 18:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Skulle rekommendera en Tesla i så fall i och med att du inte nämner pris, det passar in på alla dina kriterier.

Hahahah nu har jag lagt till priset. En Tesla är mitt mål om tre år
Citera
2017-08-04, 18:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
vilken pris klass pratar vi om 5000 eller 50000 tusen


Vi kan säga 50,000kr
Citera
2017-08-04, 20:59
  #7
Medlem
Beror på hur stor du vill att den ska vara.
En riktigt cool och rolig bil är Toyota iQ. Den är dock långt ifrån optimal om du har barn eller brukar storhandla.
Citera
2017-08-05, 07:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Beror på hur stor du vill att den ska vara.
En riktigt cool och rolig bil är Toyota iQ. Den är dock långt ifrån optimal om du har barn eller brukar storhandla.

En liten bil. Så Toyota iQ ser bra ut.
Citera
2017-08-05, 08:40
  #9
Medlem
Du kan köpa en fabriksny Suzuki Swift av utgående modell för 110.000. Tror inte att du kommer billigare undan i längden än med en sån.
Citera
2017-08-05, 10:06
  #10
Medlem
ekonomis avatar
Hur långt har du det till jobbet? Är det motorväg? Kan tänka mig att en iq kan kännas rätt ostabil i såna hastigheter.. men cool är den ju iaf!
Citera
2017-08-05, 10:19
  #11
Medlem
Billig att tanka blir svårt att hitta då det är bensinbolagets priser som styr😉
Nu skriver du nada om komfort eller prestanda.
Sedan har jag en åsikt om hur de första bilarna ska vara. Man köper inte annat än gammal skit i början av sitt bilägande då man som förare är grön o expert på att pricka div saker som inte är anpassade att vara en måltavla för en bil.

Men ok. I ditt fall ska du äga en bil för att kunna generera en inkomst o då köper jag ditt resonemang då en nyare bil är mest driftsäker.
Så, utifrån din kravbild så skriver jag, Kia Piccanto. Med din budget så får du den ny och kommer ha pengar över.
Människor kommer skrika att det är en skitbil för att i samma andetag tipsa om en Hyundai, som är samma bil.
Vad du får på köpet är 7 års nybilsgaranti vilket borde skicka Kia i konkurs om det nu är en skitbil.
Vad du inte får är komfort och körglädje. Men den verkar du ändå inte prioritera.

Tänk på att detta råd kommer från en Volvoidiot som passerat 50-årssträcket samt har en mogen ekonomi. Dvs, för mig är märket viktigare än produkten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback