Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-04, 16:55
  #1
Medlem
Då det är många som vill bränna böcker i dessa dagar och biblioteken går i bräschen för detta. Tänkte jag att vi skulle hjälpa till och finna de böcker som inte är politiskt korrekta. Kommunerna kunde ju omvandla valborg till bokbålsfestivaler med tal och musik av t.ex Röda bergens mungigor. Jag börjar därför med boken
"Åsa .Nisse håller stilen" utgiven av Semic förlag 1991. Här nämns ordet neger tre gånger och då i samband med lortiga fötter. Exempel sid 54' " hon så dej mä bare fötter, så trodde hon att du va neger nertill för så ini hällskutta svarte va de"
Till bålet med denna.
Citera
2017-08-04, 18:59
  #2
Medlem
Mjälls avatar
Du har rätt. Denna farliga litteratur riskerar att göra ännu fler svenskar till rasister.
Citera
2017-08-12, 21:50
  #3
Medlem
JackDeLarges avatar
Usch ja, jag såg inte skillnad på folk innan jag läste Tintin. Men att bli utsatt för ordet neger gjorde mig till ofrivillig rasist på direkten.
Citera
2017-08-12, 22:53
  #4
Medlem
Dort wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen. (Heine)

Jag vet inte riktigt vad poängen med bokbål skulle vara. Det måste vara något av det mest korkade man kan göra. Nu är det väl inte riktigt bokbål som biblioteken ägnar sig åt utan utgallring av sina samlingar. Vilket de är tvungna att göra förr eller senare då det saknas oändligt med utrymme för förvaring. Om de däremot är så att de skulle välja ut böcker att kasta i ugnen för att det står ju neger i dem så verkar det lite konstigt. Man borde kasta böcker som inte längre någon vill läsa och som har lågt eller inget värde.
Citera
2017-08-12, 23:35
  #5
Medlem
MrBulldoggs avatar
Om man tar en tjock, svart tuschpenna och raderar titeln på såväl koranen som gamla testamentet för att sedan sätta skrivelsen i händerna på en modern, upplyst PK-bibliotekarie så borde väl risken för hjärnblödning av ren upprördhet hamna mellan 70-90% beroende på ålder.
Citera
2017-08-15, 21:32
  #6
Medlem
Tidskriften Porslin från Gustavsberg nr 1 1950 sid 18 en målning av Wilhelm Kåge "Negerbalett".
Till bålet med både tidskrift och målning.
Citera
2017-08-17, 13:48
  #7
Medlem
JackDeLarges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvilingdeckarna
Tidskriften Porslin från Gustavsberg nr 1 1950 sid 18 en målning av Wilhelm Kåge "Negerbalett".
Till bålet med både tidskrift och målning.

Till bålet med hela 50-talet anser jag i så fall.
Citera
2017-08-17, 13:53
  #8
Medlem
Rammsbergs avatar
Nä, några lämpliga böcker har jag inte till bålet, däremot ett par paket av Marabous Nigger-kola. Funkar väl det också?

http://perrasmotornostalgi.blogspot....ou-nigger.html
Citera
2017-10-11, 17:27
  #9
Medlem
Brottets krönika Medens förlag 1955 sidan 318. "Två äldre män skakar kropparna i rytmisk negerstil"
Till bålet
Citera
2017-10-11, 17:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvilingdeckarna
Brottets krönika Medens förlag 1955 sidan 318. "Två äldre män skakar kropparna i rytmisk negerstil"
Till bålet
Sid 320 "intellektuellt lågt stående befolkningen framförallt bland lapparna"
Kvickt till bålet.
Citera
2017-10-11, 19:57
  #11
Medlem
Säg att denna tråd inte är på riktigt. !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback