Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-04, 15:59
  #1
Medlem
Hej

Jag har alltid haft drömmen om att bo i USA. Jag är väldigt sugen på att flytta till USA för att studera och spela fotboll (soccer). Jag känner att jag har tröttnat lite på fotbollen, men det skulle verkligen va en nytändning med att flytta till USA och spela.

Det jag dock undrar är vad jag har för chanser på att komma in på en bra skola med 100% scholarship, som är rätt stor och på ett ställe som det är rätt varmt väder på.

Jag har just nu kontrakt med en allsvensk klubb, men har inte spelat än match ännu. Så jag har möjligheten att bryta upp den, och det kan jag tänka mig.Jag har också varit på flera så kallade pojklandslagsläger och spelat några ungdomslandskamper för Sverige dock bara vänskapsmatcher.

Kan någon rekommendera bra skolor?
Är det lätt att bli antagen?
Hur mycket behöver jag betala ur egen ficka?
Faciliteter och proffsighet + Nivån på collegefotbollen?
Mina betyg är okej, men dock går jag yrkesprogram på gymnasiet, går det?
Är det värt det?

Om ni har varit i USA för att bara plugga skulle de va bra med lite tips, men ett extra + om ni också utövade nån sport och hur ni bar er åt för att komma till USA.

Ställ gärna frågor så kan jag svara så ni får veta mer.
Tack på förhand för svar!

#England Is My City
Citera
2017-08-04, 16:20
  #2
Medlem
Mr.Majestics avatar
Med den bakgrund, och på den nivån du har spelat på så kommer du att få ett s.k. "full ride" garanterat, det beror bara på vilken nivå du kan tänka dig att spela. NCAA finns ju i olika divisioner, men det låter som att du skulle platsa i ett Div.1-lag utan problem. Huruvida de ger ut full ride i NCAA Div.1 vet jag ej, men mindre privata skolor kan göra det.

Jag hade en polare som spelat Div.4 i Sverige och fick ett full ride, dock på ett mindre universitet.

Jag hade kollat upp alla skolor med ett NCAA Div.1-program (du kan säkert googla upp), för att sedan plocka ut de skolor jag tyckte såg intressanta ut. Maila sedan coachen och förklara din bakgrund. De kommer säkert att fråga efter film när du spelar, alternativt att du kommer att få åka över och provspela.

Skulle dock gissa på att det är lite sent att börja nu till höstsäsongen.
Kan bli lite problem om du t.ex. redan spelat någon match i SuperEttan, då det kan räknas som proffs.
__________________
Senast redigerad av Mr.Majestic 2017-08-04 kl. 16:24.
Citera
2017-08-04, 16:29
  #3
Medlem
Om drömmen är USA, men det spelar mindre roll vart, så är mitt råd att kolla på lite mindre orter och college. De kan vara mer angelägna att erbjuda stipendier av högre grad, än de lite större. Jag har för mig att även om du får stipendier så har du rätt att ta CSN med mera - men jag är osäker. Det skulle annars kunna hjälpa dig med finansiering av sådant som ej täcks av stipendiet.

Jag hade en klasskamrat på universitet som drog till Springfield, Drury University, för att spela just fotboll. Det skulle bara vara för en termin, men väl på plats så var de villiga att låta han stanna på ett fullt stipendie. Dock hade han en bra inkomst från klubben i Sverige, och hans tjej fick ingen hjälp att ta sig över - så han avböjde.

Annars tror jag att ifall du kollar med skolor i Minnesota så kan du kanske kunna få uppmärksamhet för att du är från Sverige. En annan vän från universitetstiden fick skolgången betald, men kunde fixa boende i en familj som var svenskättlingar.

Några tips på vägen. Det var ett tag sedan, men jag var på en mässa 2005 där fem universitet gjorde reklam för sina stipendier inom sport, akademi, och kultur. Kolla på internet så kan du nog få fram om detta fortfarande går av stapeln. Kom också ihåg att ansökningar kan behöva vara inne redan i höst för att börja plugga nästa hösttermin.

Lycka till.
Citera
2017-08-04, 16:44
  #4
Medlem
Okej bra! Allt låter positivt. Men finns det chans att kanske redan flytta till nyår?
Och borde jag låta ett företag som sysslar med sånt här hjälpa mig, eller fixa det helt själv? Har hört att det är rätt dyrt
Citera
2017-08-04, 20:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
Okej bra! Allt låter positivt. Men finns det chans att kanske redan flytta till nyår?
Och borde jag låta ett företag som sysslar med sånt här hjälpa mig, eller fixa det helt själv? Har hört att det är rätt dyrt

Du är inne på rätt spår. Vill du ha det löst fort så finns det en prislapp på det. Vill du lösa dey själv så tar set tid, men är billigt.

Men ge det en chans - få som sökt sig "over there" har återvänt och ångrat sin resa.
Citera
2017-08-04, 20:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Kan bli lite problem om du t.ex. redan spelat någon match i SuperEttan, då det kan räknas som proffs.

Schyssta råd i övrigt, men spelar det där verkligen roll? Är det nån specialare för fotboll? I tennis är det så vitt jag vet bara att tuta och köra: var nyligen en collegespelare som vann ett par omgångar i en ATP-250 turnering i Atlanta. De brukar även ge ut minst ett wildcard till US Open till collegespelare. Jag hade själv en student som kvalade till US Open när hon var freshman, alltså första året på college/universitet i USA. Så kanske olika för olika sporter?

Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
Jag har just nu kontrakt med en allsvensk klubb, men har inte spelat än match ännu. Så jag har möjligheten att bryta upp den, och det kan jag tänka mig.Jag har också varit på flera så kallade pojklandslagsläger och spelat några ungdomslandskamper för Sverige dock bara vänskapsmatcher.

Låter som grymma meriter, som borde räcka väldigt långt. Kolla på lite rankingar och se vilka skolor som ligger i top. Tror Stanford är bra (7a nationellt, eller nått). Asbra skola och asbra klimat.

Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
Är det lätt att bli antagen?

Är man bra är det det. Allsvenskt kontrakt borde innebära att du är jävligt bra. Betygen spelar mycket liten roll i sådant fall. Jag har haft flera fotbollsspelare som studenter, och de var ofta inga stjärnor i plugget, om man säger så. Är du riktigt bra är betygen av mindre vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
Hur mycket behöver jag betala ur egen ficka?

Vet inte, men som Mr.Majestic skrev borde det nog finnas chanser att få ett full scholarship, så länge det handlar om div 1. Men det får du kolla upp.

Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
Faciliteter och proffsighet + Nivån på collegefotbollen?

Faciliteter är säkerligen inget problem. Nivån kan jag inte riktigt bedöma. Men är nog rätt bra, trots allt. För tennis är den just under proffs, där de bästa går vidare till att bli proffs.

Kolla lite på youtube. Just Stanford har lite videos du kan flukta på:

https://www.youtube.com/watch?v=5eu3TfmvhFU

Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
Mina betyg är okej, men dock går jag yrkesprogram på gymnasiet, går det?
Är det värt det?

Yrkesprogram borde vara ok. Om det är värt det kan jag inte bedöma. Men det är säkert jävligt kul -- om du ni inte är för trött på sporten -- och du får en schysst utbildning på köpet.

Spelade själv tennis på college. Dock division 3, vilket fortfarande är rätt bra ibland, men självklart långt under proffsnivån. Jävligt kul. Jävligt givande. Och har sedermera haft många studenter som varit atleter, och de gillar man alltid (nåväl, jag gillar dem, men det kanske är för att jag gillar sport).

Citat:
Ursprungligen postat av EBKTAL
Okej bra! Allt låter positivt. Men finns det chans att kanske redan flytta till nyår?
Och borde jag låta ett företag som sysslar med sånt här hjälpa mig, eller fixa det helt själv? Har hört att det är rätt dyrt

Man söker normalt i höst (deadline typ 1 jan) för att komma in till nästa höst. Så jag tror till nyår är för optimistiskt. Företag? Kanske. Är mycket skit du måste göra, som SAT och TOEFL. Plus rek brev och ansökan, etc. Och som ovanstående skrev, kanske fixa en recruitment video på youtube, typ såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=mxysTAFkePs

(Skippa dock den gayiga musiken. Tog bara första bästa jag hittade på youtube.)

Kanske leta upp nån svenne som är på nåt soccer program nu och mejla honom?

Sikta in dig på ett flertal universitet. Kolla vilka som ger fulla stipendier. Minnesota tror jag inte så mycket på, kallt som satan, plus svenskkopplingen skiter de i.

Googla runt. Gick du just ut gymnasiet eller? Huvudsaken är att du är bra. Är du riktigt jäkla bra känns det som att sannolikheten är rätt hög att du slipper pröjsa och blir antagen utan superbetyg. Är du sämre behöver du betyg, och kanske stålar.

Edit: här är första delen om Stanford. En sån skola snackar självklart en hel del om att man ska vara smart också. Men mycket av det är just snack: som sagt, är du riktigt jävla bra på din sport spelar det ingen större roll om du inte är en stjärna i skolbänken. Asnajs universitet.

https://www.youtube.com/watch?v=FW72iX0-uPo
__________________
Senast redigerad av fryskyl 2017-08-04 kl. 20:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback