Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-14, 10:39
  #13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är inget som behöver läras ut. Det kommer helt naturligt när behovet finns på samma sätt som bostadsort, adress och telefonnumer.
Barnets namn och adress brukar man lära barnen vid 3-4 års ålder senast och då också vad mamma och pappa heter.

Det är liksom ingen medfödd kunskap och jäkligt bra om barnet kommer bort en olycka händer ett
Citera
2017-08-14, 10:59
  #14
Medlem
flaskborstes avatar
Jag såg till att mina barn fick ID kort straxt innan de skulle fylla 15. Då kunde de ex visa upp kortet då de skulle på bio och liknande och personnumret finns ju på ID kortet så det lärde dom sig själva utifrån det. Det är väl oftast runt 15års åldern dom får behov av att ha ett ID (köra moppe osv)
Citera
2017-08-18, 20:22
  #15
Medlem
raraKlaras avatar
Mina barn har varit ca 7-8 år (döttrarna) respektive ca 12-13 år (sönerna) när de kunnat sina personnummer. De har iofs vetat vilka år de är födda och datum/månad betydligt tidigare än så förstås, och även kunnat sina fyra sista siffror tidigare. Men de har inte kunnat rabbla upp personnumret så där bara om de tillfrågats, och det har varit själva formatet ååmmdd de haft svårt att minnas.

De fyra sista siffrorna har de kunnat sen ca 5-6 års ålder då jag är lat och glömsk (i det närmaste senil enligt närstående) och därför tvingat mina barn att ha sina sista egna fyra siffror som kod till allt som kräver en fyrsiffrig kod, tex för att låsa upp mobilen (i unga år alltså, vad mina nu vuxna barn har för mobilkod bryr jag mig inte om), kabellåsen till sina cyklar, sparkcyklar och hänglås som ska tas med till simskolor och andra idrottsevenemang. Detta för att fyra siffror per barn har jag åtminstone kunnat hålla i minnet och för eller senare har jag behövt låsa upp någon cykel, något skåp eller mobil .

Men sen har det alltså tagit några år för dem att få ihop hela personnumret i en enda ramsa.
Citera
2017-08-21, 09:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Men du behöver väl inte spendera månader, för att komma på vilket personnummer ungen ska ha.

Vi la massor av tid på det, det är är jätteviktigt att de får rätt nummer så de inte blir mobbade i skolan eller råkar ut för identitetsstölder senare i livet.

Sen var det många som ville ha bra nummer ett av de mest eftertraktade var 101010-4242, eftersom 101010 är 42 binärt
Citera
2017-08-23, 19:10
  #17
Medlem
Incendios avatar
För mig kom det naturligt när jag började gå på läkarbesök själv. Och så satte det ju sig när mina föräldrar rabblade siffrorna vid läkarbesök och dylikt.
Citera
2017-08-25, 18:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är inget som behöver läras ut. Det kommer helt naturligt när behovet finns på samma sätt som bostadsort, adress och telefonnumer.

Jag köpte en ny mobil, för kanske 5 månader sedan, och jag har ännu inte lärt mig mitt nya telefonnummer.

Men jag har en liten fusklapp i handväskan.

Om någon frågar om mitt telefonnummer, så säger jag, att jag precis har fått en ny telefon, och att jag inte har hunnit lära mig mitt nya nummer.

Vid behov, tar jag upp min fusklapp, ger den till någon och säger att jag har glömt mina glasögon hemma, och att jag inte kan läsa några siffror
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback