Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-04, 11:55
  #1
Medlem
Som rubriken. Jag har varken ångest eller lider av depression men har svårt att sova. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur mina sömnproblem. De kommer i perioder. Vad fan skall jag göra??
Citera
2017-08-04, 12:03
  #2
Medlem
RingInteSnutens avatar
Hur ser ditt liv ut generellt?
Jag har haft riktiga sömnproblem, det längsta jag gick utan att kunna sova var fyra-fem dygn, men normalt tog det mig väl upp till tre timmar att somna.

Det fixade sig för mig med att strukturera dagen mer, alltid kliva upp samma tid, även på helger.
Inte sitta uppe hela nätter och stirra på datorskärm mm.

Lider med dig då sömnproblem är riktigt jobbigt.
Citera
2017-08-04, 12:31
  #3
Medlem
FatherMartins avatar
Jag brukade ha sömnproblem. Det löste sig när jag började med att springa/gå rundor på kvällen i långsamt tempo, jag blev trött betydligt fortare när jag hade lagt mig.
Citera
2017-08-04, 12:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligent1
Som rubriken. Jag har varken ångest eller lider av depression men har svårt att sova. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur mina sömnproblem. De kommer i perioder. Vad fan skall jag göra??

Jag hade samma problem när jag la av med sport, då hade jag alldeles för mycket energi kvar för att kunna somna. Ta en löprunda eller gör någon form av fysisk aktivitet så kan de nog gå lättare att somna.
Citera
2017-08-04, 13:45
  #5
Medlem
Tar du några sömntabletter? De kan ställa till med mycket.
Citera
2017-08-04, 14:03
  #6
Medlem
Merwinnas avatar
Är det bara nu på sommaren du haft det? Då kan det bero på ljuset. Hjärnan tror att det är dag när det är så ljust ute på natten. Jag har alltid detta problem på sommaren, det är en lättnad på ett sätt när hösten kommer.

Annars de vanliga råden: ingen alkohol, inget kaffe eller annat uppiggande senare än sex timmar före sänggåendet, någon form av motion varje dag men inte för nära sänggåendet, håll på dygnsrytmen varje dygn - inga sena kvällar och sovmornar - varmt i sängen men svalt och vädrat i sovrummet, mörkläggningsgardiner o.s.v..
Citera
2017-08-16, 05:29
  #7
Medlem
Tryptaminflins avatar
Jag lider av samma problem i perioder, otroligt frustrerande. I övrigt håller jag bra på rutiner med träning 5-6 dagar i veckan, går upp samma tider på helgen och dricker sällan alkohol..

Har prövat meditation och det har hjälpt vissa nätter, men sen kan det gå en vecka utan resultat..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback